Audi s4 q Skrevet 3. april 2015 Del Skrevet 3. april 2015 Hei. http://www.stfk.no/upload/Eksamen/Eksamensoppgaver/ELE1001-2011-H.pdf På denne artikkene finner dere eksamensoppgaven til data og elektronikkeksamen. Driver å forbereder meg til eksamen i juni, og prøver meg på gamle oppgaver. Men allerede på oppgave 1 er jeg usikker. Men har da prøvd etter beste evne å løse den, men tviler på at jeg har gjort riktig og lurer på om noen kan rette meg Her er mitt svar: Oppgave 1: Hvilestrømmen i kretsen vil si hvor mye strøm kretsen trekker i "hvilemodus", når alarmen ikke er aktiv. Kretsen har 24V, og to resistorer, henholdsvis 390 ohm (2W) og 2200ohm (0,5W) Hvor mye selve detektorene trekker vet jeg ikke, da dette ikke står oppført…. Men ser ut til at detektor 1 og 2 er seriekoplet med en resistor på 2200 ohm mellom seg. resistansen ved alarmklokken er jeg usikker på, ser den er lasket mellom + og -? En annen mulighet jeg så nå, er at det ikke er resistorer i kretsen, men at motstanden i detektoren er 2200 ohm og en effekt på 0,5W, mens ringeklokken har en motstand på 390ohm, og en effekt på 2W. om mitt første forslag er riktig( to resistorer i kretsen) vet jeg ikke hvor jeg skal gå videre, men om siste forslag er riktig, er det ganske greit tror jeg. Hvilestrømmen er kun den strømmen detektorene trekker for å være aktiv. I= P/U så 0,5/24= 0,020A som er 20mA. Siden det er to detektorer ganger vi med 2, som blir 40mA Men I er også U/R, som i dette tilfelle blir 24/4400=0,0054 A, noe som er forvirrende for meg, så egentlig for meg at disse to forskjellige måtene å regne ut på, ga samme svar? Hva kalles denne sløyfetypen er et spm, hva mener de med det? at alarmen og detektorene er parallellkoblet? På spørsmål 2, der ville jeg svart måleområdet 200mA, og ville koblet ut ledningen mellom detektor 1 og 2, og koplet multimeter pinnene på hver detektor, slik at strømmen går igjennom aparatet. På de to siste spørsmålene er jeg veldig usikker, men jeg svare at en av detektorene oppdager røyk, sender signal til sentralapparatet, som sender strøm til alarmklokka. siste spørsmålet ville jeg ha målt ohm over kretsen, for å se at at ting er koplet sammen. Hadde vært veldig takknemlig om noen ville gå igjennom denne oppgaven med meg og rette på ting Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Et par kjappe oppklaringer: for meg ser resistorene ut til å være endemotstander. Disse kobles på ved siste detektor og siste klokke som lager en hvilestrøm som sentralen føler på kontinuerlig. Ved brudd så endres denne strømmen, og sentralen skjønner at noe er galt. Ved brann så sendes et signal fra detektoren det gjelder til sentralen, som igjen trigger klokkene. Detektorsløyfa og klokkesløyfa er med andre ord to separate sløyfer, og har ikke noe med hverandre å gjøre sånn sett. Slik jeg ser det så er endemotstandene det eneste du har å gå ut ifra i forhold til beregning av hvilestrøm, da detektorenes strømtrekk ikke oppgis det jeg kan se. Med mindre du har to detektorer veldig nære hverandre, eller lange målekabler på multimeteret, så vil jeg si det er lettere å måle strømtrekken i sentralen. Koble ut den ene lederen, klem på den ene målepinnen, og hold den andre målepinnen på klemma der ledningen var koblet på. Personlig så er jeg skeptisk til å koble meg inn på sløyfa på den måten, selv for å måle strøm, da jeg er usikker på hvordan et multimeters eventuelle påkobling kan forstyrre kretsen. Dette kommer jo helt an på hvilket system som står, men på de moderne systemene så får man oppgitt på sentralen dersom det er noe feil. Navnet på sløyfetypen husker jeg ikke i farta, hørte det vel på videregående en gang, men i og med at jeg aldri har vært borti det siden så er det for meg unyttig info å bære rundt på I disse dager går det i programmerbare, addresserte sløyfer. Lenke til kommentar
brazier Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 Det er riktig som El-Atheisten sier over her, Det er to forskjellige sløyfer, en detektor-sløyfe(en stub) og en klokke-kurs. I de tilfellene man bare har en stub, sånn som her(altså ingen retur på detektor sløyfen) brukes det endemotstand for å overvåke sløyfen. Det som står angående Watt-en på motstandene, har ingenting med hvor mye de trekker, men heller på hvilket tidspunkt de slutter å virke. Dvs, at vist det går mer watt enn 2W eller 0,5W igjennom de vil de brenne opp. Og man kan da regne ut hvilestrømmen, 24 / 390 = 0,0615 24 / 2200 = 0,0109 Dette med hva denne typen anlegg heter, er vel lett å finne ut. Tipper det står på første side i læreboken som omhandler brannalarmanlegg. Mulig det er ett konvensjonelt annlegg. Og angående hvordan dette anlegget fungerer tror eg du må være litt mer tekninsk, hva skjer inni detektoren når den oppdager brann. Nå jobber jeg veldig lite med konvensjonelle anlegg, men siden disse anleggene ikkje kan adresseres, tror jeg detektorene er ganske dumme, dvs, at de enten ligger inn en ekstra motstand eller kortslutter sløyfen. Men som sagt dette står nok mer om i læreboken. Jeg ville også ha målt strømtrekket i sentralen, da det er det som er mest hensiktsmessig, og de fleste multimeter er jo auto-range. Men det er vel ikkje poenget med spørsmålet, men vist vi ser på stømtrekket over kan vi se sånn ca hvor vi bør ligge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå