Sampson Skrevet 3. april 2015 Del Skrevet 3. april 2015 Er midt i et bilbytte og skal kanskje hente bil på sørlandet, ifølge google maps tar det 13t til trondheim, så må jeg jo også ta fly ned om morgenen og hente bilen og alt det der i tillegg. Hva burde jeg gjøre? Kaffe + Snacks og noe springsteen? Eller er det lurt å dele turen i to og heller spytte ut noe penger i overnatting? Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 3. april 2015 Del Skrevet 3. april 2015 Om du er fan av lydbøker kan det være med å korte ned turen 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. april 2015 Del Skrevet 3. april 2015 Eg ville gjort det så enkelt at du berre berekner god tid. Alt i alt treng du berre å være våken i litt over 16 tima. Så sov godt dagen før, og beregn tid til å kunne svinge innom ein bensinstasjon eller liknande for å ta litt pause om nødvendig kan du ta ein powernap på ca 15 min dersom du blir trøtt. Vurderer også å ta med deg noken som kan holde deg med selskap evt bytte på å kjøyre. Lenke til kommentar
Kalevala Skrevet 3. april 2015 Del Skrevet 3. april 2015 Stemmer for overnatting :-) Ta det som en tur. Vi har gjort det samme for et par år siden, det er en fin kjøretur. 1 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 3. april 2015 Forfatter Del Skrevet 3. april 2015 Om du er fan av lydbøker kan det være med å korte ned turen Lydbøker hørte jeg mye på før når jeg syklet og gikk til/fra jobb&skole, så det var ikke noe dumt forslag Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 3. april 2015 Del Skrevet 3. april 2015 Du kan jo høre om du har noen venner som har barn som bor på sørlandet som skal opp igjen til trondheim etter påsken. Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 3. april 2015 Del Skrevet 3. april 2015 Om du er fan av lydbøker kan det være med å korte ned turen Lydbøker hørte jeg mye på før når jeg syklet og gikk til/fra jobb&skole, så det var ikke noe dumt forslag Jeg hadde sovna dersom jeg skulle hørt på lydbøker når jeg skal kjøre så lenge Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. april 2015 Del Skrevet 3. april 2015 Her er det ikke noe enkelt fasitsvar.. Selv kjører jeg glatt 12-15 timer uten mer enn en liten pause halvveis.. Mange andre sliter med å kjøre mer enn 3-4 timer uten en ordentlig pause. Men å kalkulere inn muligheten for overnatting er selvsagt lurt, så kan du jo vurdere om du bruker den eller ei. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 3. april 2015 Forfatter Del Skrevet 3. april 2015 Her er det ikke noe enkelt fasitsvar.. Selv kjører jeg glatt 12-15 timer uten mer enn en liten pause halvveis.. Mange andre sliter med å kjøre mer enn 3-4 timer uten en ordentlig pause. Men å kalkulere inn muligheten for overnatting er selvsagt lurt, så kan du jo vurdere om du bruker den eller ei. Tipper det går fint å kjøre hele, men har ikke kjørt så lenge før så en plan B er nok lurt uansett. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. april 2015 Del Skrevet 3. april 2015 En plan B er alltid viktig. Selv har jeg alltid med meg diverse utstyr også, uavhengig av tid på året har jeg alltid en sovepose i bilen (kan også være greit om man blir stående fast på et avsidesliggende sted av en eller annen grunn) Hvis det er første gangen du skal kjøre så langt bør du ta utgangspunkt i at du må stoppe, å kjøre såpass lenge sammenhengende er ganske krevende om man ikke er vant til det. 1 Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 3. april 2015 Del Skrevet 3. april 2015 *Om du er fan* av lydbøker kan det være med å korte ned turen Lydbøker hørte jeg mye på før når jeg syklet og gikk til/fra jobb&skole, så det var ikke noe dumt forslag Jeg hadde sovna dersom jeg skulle hørt på lydbøker når jeg skal kjøre så lenge Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 3. april 2015 Del Skrevet 3. april 2015 Kristiansand - Trondheim er langt. Bare Bergen-Trondheim er i lengste laget for meg.Kanskje noen greie forumbrukere har en sofa til låns nord for Oslo? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 3. april 2015 Del Skrevet 3. april 2015 Kommer jo helt an på hva slags bil du skal kjøre. Jo større jo mer komfortabel og mindre anstrengende å kjøre. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 3. april 2015 Del Skrevet 3. april 2015 Of course. En ny E-klasse er noe annet en en 84- corolla med 4 gir og hysterisk turtall i 70. Nye E-klasser er fantastiske... Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 3. april 2015 Del Skrevet 3. april 2015 Kjører man østerdalen i tillegg, blir det jo I hvert fall en nitrist tur. 1 Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 3. april 2015 Del Skrevet 3. april 2015 kjør gjennom gudbrandsdalen og Otta 1 Lenke til kommentar
Kaffiflekken Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 (endret) Dette pakker eg for lengre turer: Snacks Vatn, i massevis Energidrikker Statoilkoppen (Eg elsker den koppen over alt. Drikker lett kaffi for eit par hundre kroner i veko, så den lønner seg fort ) Om du har Spotify/Wimp laster du ned forskjellige musikksjangere. Musikk med rytme holder deg våken. Sovepose Gjerne eit ekstra skift om nødvendig Litt mat Få gjerne med deg ein ekstra person og legg inn i planen at du kan overnatte om du føler behovet. Ta deg pauser å strekk på beino, eller rull ut soveposen og ta ein powernap. Norske rasteplasser er ofte kjekke å stoppe på. Er selv aktiv i Røde Kors Hjelpekorps og kan ofte få alarm midt på natto der eg må ut på leiteaksjon. Det innebærer ofte kjøring, og da er man ofte trøtt. For å døyve trøttheten koker eg meg ei kanna kaffi og hiver ein del sukker (tru da eller ei) oppi kaffien. Den holder deg varm og gir deg eit bra energikick Kjører også med vindu nede eller AC på kald. Ingenting som ein kald bris for å få søvnen vekk Og såklart, er du trøtt trekker du til siden og slapper av. Ny bil er kjekt. Kjekkare om du får han heilt heim og EDIT: Såg først nå at denne posten var over ein måned gammel. Gratulerer med ny bil! Endret 7. april 2015 av AndreasAga 4 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 Ta med sovepose og mat, legg deg til å sove i bilen om du blir for trøtt. Hadde det vært meg hadde jeg satset på å ta alt på en dag, men planlagt å overnatte etter veien ett sted. Ettersom det er såpass langt er det ikke sikkert man orker å ta alt på en dag. Å leke med temperaturer og sukker i på langtur er absolutt ikke å anbefalle, powernap eller noen timers søvn er den tryggeste måten å ta hånd om trøtthet på. Spiser man sukker får man riktignok mer energi, en stund, så får man mindre enn det man startet med. Lenke til kommentar
Kaffiflekken Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 Ta med sovepose og mat, legg deg til å sove i bilen om du blir for trøtt. Hadde det vært meg hadde jeg satset på å ta alt på en dag, men planlagt å overnatte etter veien ett sted. Ettersom det er såpass langt er det ikke sikkert man orker å ta alt på en dag. Å leke med temperaturer og sukker i på langtur er absolutt ikke å anbefalle, powernap eller noen timers søvn er den tryggeste måten å ta hånd om trøtthet på. Spiser man sukker får man riktignok mer energi, en stund, så får man mindre enn det man startet med. Nå er det å legge merke til at eg anbefalte dette sammen med powernaps. Det gjør at du kvikkner til, men blir du trøtt trekker du såklart til siden, som eg pressiserte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå