Gå til innhold

Konfe laptop (gaming)

Anbefalte innlegg

Tusen takk! Personlig liker et best er Asus og msi som har veldig Gaming stil osv og tastatur som lyser! Men er de andre PCene så veldig mye dårliger? Enn en med gtgtx970

Jeg er usikker på om jeg forstår deg her. Men Den til Multicom som jeg linket til i forrige post er ihvertfall med lys i tastaturet, så det skiller den seg ikke ut fra de andre på. Når det gjelder ytelse er det nesten best om du selv ser hva som er viktig for deg. Hvis du scroller ned til bunnen på disse sidene: GTX960M GTX970M GTX980M så ser du hva du kan forvente av de forskjellige skjermkortene i forskjellige spill. På 960 ser du at alle spillene på listen går greit på kvalitetsinnstillingen "Medium" Utenom Evolve, og Assassin's Creed Unity. De går så vidt, og mange vil nok foretrekke å gå ned til "low" for å få god flyt i bilder per sekund. På "High" ser du noen spill går greit, og andre ikke, men på "Ultra" begynner det rett og slett å bli kjipt å ha et GTX960M. Smak på det, du vurderer å kjøpe en laptop som allerede er kjip å spille med i enkelte spill. Hopp over til samme på GTX980M og du kan spille alt på "Ultra", punktum. Har du ikke råd til GTX980M, så er GTX970M et greit kompromiss, det er noe svakere (-24% i Firestrike) som du ser på siden for GTX980M. Men så var det dette med prosent da, når du snur det, så betyr jo det jo det at et GTX980M er 32% raskere enn GTX970M i akkurat den benchmark'en. Potensielt er det altså en rimelig stor forskjell på dem.

Når det gjelder kvalitet tenker jeg det er Asus som er best. MSI eller Clevo (Multicom maskinen) tror jeg blir litt hipp som happ.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må si meg enig med OC-Freak, Asus'en er mitt valg også. Men om du ikke kan over budsjett så synes jeg du bør vurdere den fra Multicom med GTX980M likevel. Den er billigere fordi den ikke har SSD, OS, ODD, og like mye RAM. Men alt det er ting som kan oppgraderes senere. Skjermkortet er den tingen som er vanskeligst og dyrest å oppgradere. På min Asus må man ha dremel for å oppgradere skjermkortet, og det er nesten like dyrt som en ny datamaskin. Multicom sin er basert på produsenten Clevo sine laptoper, og de selger i haugevis over hele verden. De er designet for å være modulære, og ownersgroup forumer er fulle av tips om oppgraderinger som fungerer. Du kan bare google "Clevo P670S" så finner du masse info som her for eksempel. Der ser du hva den heter hos Sager, tror det er et annet modellnavn hos Schenker som sansynligvis også har den. Så det er masse info å finne om den. En ting som er bra med den er at den har 2 stk. M.2. porter for SSD, og at du da kan kjøre 2 slike SSD'er i RAID som speil eller stripe. I stripe modus gir det et betydelig ytelsesløft i hastigheten.

Så Multicoms P670S er et oppgraderingsprosjekt, for å få maks ut av den bør du så fort du får råd oppgradere med en RAM brikke til for å få utnyttet at det er 2 minnekanaler. Regn med 5-600Kr pluss evt. porto. En SSD med M.2. formfaktor med fornuftig kapasitet begynner på rundt 1100Kr. Men SSD er ikke livsviktig, jeg vil absolutt anbefale det for et mer responsivt system med raskere booting og opplevd hastighet. Men når spillet er lastet inn, er det ikke mye forskjell du vil merke for øyeblikket. Så det er greit å vente med, prisene går jo bare nedover og nedover, så etterhvert kan man også gå for større kapasiteter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd meg på Multicom sine bærbare maskiner to ganger nå, begge har gått i retur. Det har gjerne vært dem som ligger på 8-10k, mulig byggekvaliteten på de dyrere er bedre? De jeg har vært borti har ikke holdt mål. Asus har mye bedre finish på sine produkter.

Lenke til kommentar

Er det så ille og gå for en litt billigere som har Gtx970 med SSD osv? 

Nei det er det ikke, som sagt er det et greit kompromiss. Har du ikke mer penger, så har du ikke mer...

Det er bare det at Asus er best kvalitet, og som OC-Freak sa, så blir den faktisk billigere enn Multicom maskinen når alt er regnet sammen. Men, det er nesten garantert at du ikke kan oppgradere skjermkortet på den senere. Asus følger ikke "standarden" for laptop skjermkort. Derfor er det best å gå for den Asus'en med best skjermkort med en gang, siden det ikke kan oppgraderes. Da får du lengst levetid på laptop'en du ender opp med.

Som jeg sa, er GTX980M potensielt ganske mye raskere enn til og med GTX970M. Hvis du kikker på siden jeg viste deg med GTX960M igjen og scroller ned til fps i spill igjen, så er det et "triks" der som gjør det veldig greit å se forskjellen i ytelse. Når du kommer der så ser du ytelsen i spillet "Evolve", pek på skjermkortet GTX970M så blir hele linjen grå, så ser du det står 0% bak, og det står da 20% med grønn skrift bak GTX980M. Det viser altså at et GTX980M er 20% raskere i det spillet. Peker du på 960M ser du at 980M er 95% raskere enn det! Så kan du velge et av spillene som står med rød skrift over denne grafikken, og gjøre det samme for dem. I "Assassin's Creed Unity" er det for eksempel 45% opp til 980'en fra 970. Men enda viktigere der, er at det er forskjellen i det spillet mellom å måtte gå ned i detaljer på 970, men til nød fortsette å spille på "Ultra" med 980'en. Og om 4 år til er det forskjellen på å ha en "rævva" laptop, og en du fremdeles trives med...

Det er ikke meningen å få deg til å bli lei deg for å måtte "nøye" deg med 970, det er jo tross alt det nest raskeste skjermkortet du får i en bærbar. Jeg syns bare det er veldig trist om du ikke får råd til de siste par tusenlappene opp til 980, fordi det i mine øyne er en superbillig oppgradering fra 970. Tenk på at alt annet er identisk i de to maskinene. Det betyr at du må betale akkurat det samme for alt i maskinen som skjerm, hovedkort, kabinett, ja kort sagt; alt koster jo noe. Det er som å bygge en dritfet bil, og gå tom for penger rett før du skal putte i motoren. Hva skal du putte i? Porche motor, eller Formel 1 motor? :p

Så til slutt et tips til neste gang du ber om råd her inne: Ikke be om råd opp til maks det du kan bruke. "Drittsekker" som meg vil alltid råde deg til å bruke bare litt mer penger. Hadde du sagt du kunne bruke inntil 12 000Kr og vurderte noe med GTX960M så ville alle sagt du må spandere litt ekstra og få deg GTX970M i stedet. :p

Uansett: Lykke til med valget. (Og begynn å pant flasker :p)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk! Personlig liker et best er Asus og msi som har veldig Gaming stil osv og tastatur som lyser! Men er de andre PCene så veldig mye dårliger? Enn en med gtgtx970

Er i samme båt som deg, venter på at 970/980m skal komme på tilbud ? Cdon gir ut kampanje koder til Facebook følgerene nå, avslag på 1000 kr på alle Asus pcene, trur jeg det var ;) Jeg synest det kanskje er litt svakt... Men kanskje det er noe for deg :) Endret av Turbo300
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg komme inn og stjele posten din, men virker som om du får mange gode svar, så håper det er greit at jeg stiller et spørsmål :) Er litt i samme båt som deg, men virker som om du har litt høyere krav enn meg. Jeg har kun planer om å spille LoL og cs:go, og vil ha ingen lagg på lave settings, 1920x1080 (60+ fps). Vet ikke hvilke CPU/GPU som er nødvendig for å gjøre dette, men hadde satt stor pris på alt av svar! På forhånd, takk.

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg komme inn og stjele posten din, men virker som om du får mange gode svar, så håper det er greit at jeg stiller et spørsmål :) Er litt i samme båt som deg, men virker som om du har litt høyere krav enn meg. Jeg har kun planer om å spille LoL og cs:go, og vil ha ingen lagg på lave settings, 1920x1080 (60+ fps). Vet ikke hvilke CPU/GPU som er nødvendig for å gjøre dette, men hadde satt stor pris på alt av svar! På forhånd, takk.

Tenker på og spille det samme som deg +H1Z1. Men vist du er ute etter en laptop som skal spille LoL og CS GO på lav settings, så burde 860m holde tror jeg (;
Lenke til kommentar

Ja åkei :) Har ingen høye krav til kvalitet, altså lave settings, men foretrekker å kunne kjøre spillene i 1920x1080. Det viktigste for meg er ytelse og flyt, altså høy FPS. Hvordan sammeligner 860m med 900-serien, og hvor godt vil jeg eventuelt klare å kjøre de aktuelle spillene (LoL og csgo) med et 860m?

Lenke til kommentar

Pøh bare og stjele posten dere! Dokker hjelper meg også ahha. Eg har jo konfirmasjon om 1 måned og då skal eg ha meg en ny pc! Altså en gaming laptop og vil ikke bruke opp alle pengene mine på pc :/ men ja vil jo ikke at pcen skal gå ut på dato på 2 år lzm 

Lenke til kommentar

GTX860M = GTX960M, kun 68MHz som skiller, brikken er den samme, så ytelsen er tilnærmet lik. andre brikker i gtx8xx serien ville jeg ikke vurdert da de er basert på kepler. Finnes en kepler versjon av gtx860m også, men ikke mange maskiner som bruker den (MSI GS60/GS70 er eneste jeg kommer på i farten). GTX9xx og GTX860M = maxwell som gir god ytelse og "fornuftig" varmeutvikling og strømforbruk.

PGA dårlig kronekurs så er bærbare maskiner stort sett en del dyrere enn for et halvt år siden, siden prisen må betales i dollar av importørene.

Lenke til kommentar

Asus G751JT med GTX970M er et greit kompromiss, men man sparer "bare" 2500 ca vs versjonen med GTX980M, som jeg syns er litt lite, tar man utgangspunkt i denne versjonen av G751JY: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2855223GTX980M, 256Gb SSD 16GB minne til ca 16500,-. og sammenligner mot billigste G751JT: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2836201 GTX970M, 128Gb SSD, 8Gb minne til ca 14000.

Da taper man 20-25% spilytelse, får en SSD som er litt liten om man vil ha et par spill på SSD'en også. (recovery tar ca 20Gb, OS/programmer tar fort 30Gb osv, da sitter man igjen med 60-70Gb til spillbruk). og bare 8Gb minne.

Så jeg syns G751JT er litt høyt priset i forhold til hva man taper i forhold til G751JY. G751JT burde ikke kostet mer enn ca 12500,- etter min mening.

Men prisene er jevnt høye på maskiner med GTX970M og GTX980M, samme om de kommer fra clevo (multicom), MSI eller Asus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...