Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Har parlamentarismen styrket eller svekket demokratiet i Norge?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Samle underskrifter for at regjeringen skal se på en sak synes jeg er greit men direkte demokrati synes jeg ikke noe om, det ender med at intresseorginasjoner og lobbyister er de eneste som sitter igjen og stemmer og mannen i gata ikke har peiling.

Kanskje vi kunne hatt en folkeavstemning om spørsmålet? :-D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Ja når man allerede har stemt en gang så burde vel det holde. Alle partiene vil jo ha hva de ønsker i slike saker eller tilsvarende i partiprogrammet sitt, så da har man jo igrunn stemt for eller imot disse sakene allerede ved å stemme på ett parti. Blir jo bare unødig mas på folk.

 

Eneste jeg kan si meg enig i her er om saken er så viktig og omfattende at det vil sterkt påvirke privatlivet/økonomien til folk flest, sånn som for eks EU valg som jo også blir avgjort ved egne valg.

 

Når dette er sagt er jeg ikke sikker på om det hjelper trådstarter med oppgaven sin så burde vel seile back to topic :)

Jeg synes ikke det holder. Politikerne har jo for vane å bryte løftene sine så snart valget er over, og da synes jeg det jo må kunne være bra at folket til enhver tid skal kunne stille de til ansvar. Dersom noen er misfornøyd med en bestemt lov eller hva det måtte være, da må jo det være fint å kunne kreve folkeavstemning om saken (forutsatt at man får mange nok med seg). Det er det som er demokrati. Demos = folk, krati = styre. 

 

Fra Wikipedia:

Demokrati er en styreform hvor folket har vesentlig innflytelse på hva slags beslutninger som fattes.

 

Vil du si at det norske folk har vesentlig innflytelse på beslutninger som taes i Norge i dag? Jeg synes ikke det. :)

 

Ellers så tror jeg denne diskusjonen kan være nyttig for trådstarter. Det er bra å få flere synspunkt om saken. :)

Lenke til kommentar

 

Ja når man allerede har stemt en gang så burde vel det holde. Alle partiene vil jo ha hva de ønsker i slike saker eller tilsvarende i partiprogrammet sitt, så da har man jo igrunn stemt for eller imot disse sakene allerede ved å stemme på ett parti. Blir jo bare unødig mas på folk.

Problemet er at det fins i praksis bare en håndfull partier å velge mellom, mens det fins omtrent uendelig mange politiske stridsspørsmål. En kan velge mellom ulike "pakker", men innholdet i pakka kan en ikke endre på. Ingen partier passer for en som er mot NATO, for oljeleting og E134 som øst-vest-forbindelse, eksempelvis.

Lenke til kommentar

 

 

Ja når man allerede har stemt en gang så burde vel det holde. Alle partiene vil jo ha hva de ønsker i slike saker eller tilsvarende i partiprogrammet sitt, så da har man jo igrunn stemt for eller imot disse sakene allerede ved å stemme på ett parti. Blir jo bare unødig mas på folk.

Problemet er at det fins i praksis bare en håndfull partier å velge mellom, mens det fins omtrent uendelig mange politiske stridsspørsmål. En kan velge mellom ulike "pakker", men innholdet i pakka kan en ikke endre på. Ingen partier passer for en som er mot NATO, for oljeleting og E134 som øst-vest-forbindelse, eksempelvis.

 

 

Nei du sier noe, man må nok finne seg i å stemme på det partiet som du sier deg mest enig i flest mulig av sakene. Evnt starte opp ditt helt eget parti, skreddersydd kun for deg ;)

 

Men ser problemet, er vanskelig for meg som for eks er for NATO medlemskap, mot EU, anti-religiøs ateist og mot full religionsfrihet men for en mer liberal flyktning og innvandringspolitikk, liberal i narkotika og alkoholpolitikken samt i spørsmål om personlig frihet i samfunnet men ønsker ett strengt lovverk når det kommer til det meste annet som for eks vold og vinningskriminalitet... Leter enda etter ett parti kan du si... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...