IHaveADream Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Hei, Jeg ønsker selveierleilighet, men ser at mang som ligger ute har fellesgjeld selv om de er selveierleiligheter - ikke andelsleiligheter. Så jeg lurer på; hva er egentlig forskjellen på fellesgjeld på selveier og andelsleilighet? Er det høyere terskel for å ta opp fellesgjeld for selveier enn for andel? Hvem kan bestemme om man skal ta opp fellesgjeld for selveier eller ikke? Altså det er jo ikke så stor forskjell på selveier og andel likevel da, hvis man tar opp fellesgjeld på begge...? Jeg forstår virkelig ikke denne forskjellen på selveier og andel altså... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Det er ingen forskjell på fellesgjeld i seksjonerte sameier og borettslag. I begge situasjoner kan fellesskapet ta opp gjeld for felles tiltak som de enkelte beboere hefter for. Det er noen forskjeller på hva man tar opp fellesgjeld til, dog. I et borettslag er det fellesskapet som eier boligen, og har all vedlikeholdsplikt som følger av dette (unntatt innvendig vedlikehold). I et seksjonert sameie eies den enkelte seksjon av den enkelte eier, og vedkommende har da selv vedlikeholdsplikt. Dette gjør det naturlig å ta opp fellesgjeld oftere i borettslag enn i sameier. Også sameier kan ta opp fellesgjeld, og det vil kunne være naturlig i forbindelse med større prosjekter som berører flere enheter eller der man får rabatt ved å gjøre større arbeider. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Det er vel også slik at den enkelte sameier hefter solidarisk for hele fellesgjelden, mens der er borettslaget som hefter for fellesgjelden i borettslag. Det betyr at du ikke kan tape mer enn leiligheten. Banken kan selvfølgelig ha gått med på proratarisk ansvar, men jeg vet ikke om det er vanlig. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 I et borettslag kan du tape boretten din (siden borettslaget eier både bygningen og leilighetene), og du kan også tape andelen din (brl § 3-1), men du er ikke ansvarlig for lagets forpliktelser ut over dette. Går laget konkurs eller lagets eiendom tvangsselges konverteres borettene til tidsubestemte leieavtaler, og leien settes til gjengs markedsleie. Du kan derfor tape mer enn bare leiligheten (markedsleie er vanligvis betydelig høyere enn husleie/felleskostnader i borettslag, og i tillegg er andelen du har tatt opp lån for å kjøpe verdiløs). I et sameie hefter den enkelte sameier eksternt til kreditor for et beløp tilsvarende sin sameiebrøk, jfr. eierseksjonsloven § 24, med mindre noe annet er avtalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå