Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Privat inkasso?

Anbefalte innlegg

En person skylder meg penger, er snakk om et mindre beløp, men har gitt denne personen ganske lang tid på å betale tilbake og det begynner å bli en prinsipp sak. Jeg bryr meg egentlig ikke om pengene, men vil gi denne personen en lærepenge så om det koster like mye som jeg eventuelt får igjen spiller ingen rolle. Har bare fått dårlig unnskyldninger som at personen har glemt det, får ikke penger før da og da, og når datoen kommer blir det glemt igjen. Skjedd sikkert 3-4 ganger...

Eneste bevisene jeg har er transaksjonene i nettbanken, og noen sms der det blir nevnt disse pengene som skyldes. Holder det? Hva må jeg eventuelt gjøre og hvem bør jeg kontakte?

Anonymous poster hash: 9471b...a17
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har avtaler over sms der vi avtaler når resterende beløp skal bli betalt, dette ble da ikke gjort. Gir ny dato og igjen blir det ikke betalt, selv om personen sier at på dette tidspunktet har han/hun penger. Anonymous poster hash: 9471b...a17

Tviler på at dette er nok. Anbefaler deg å se episoden(tv3play). Der får du nok gode tips. Det var en ung herremann fra årets sesong. Husker ikke episoden.

Lenke til kommentar

Gidder ikke gjøre noe med det, med mindre jeg er sikker på at det jeg har er nok. Er snakk om et lite beløp så inkassoselskapet tar nok hele beløpet i gebyr eller whatever uansett. Er uansett ikke pengene som irriterer meg, det er personen som sluntrer unna, om jeg så går i minus hadde ikke gjort noe.

Anonymous poster hash: 9471b...a17
Lenke til kommentar

Har avtaler over sms der vi avtaler når resterende beløp skal bli betalt, dette ble da ikke gjort. Gir ny dato og igjen blir det ikke betalt, selv om personen sier at på dette tidspunktet har han/hun penger. Anonymous poster hash: 9471b...a17

Tviler på at dette er nok. Anbefaler deg å se episoden(tv3play). Der får du nok gode tips. Det var en ung herremann fra årets sesong. Husker ikke episoden.
Hvis muntlige avtaler er nok, så er sms det. Endret av bigggan
Lenke til kommentar

Gidder ikke gjøre noe med det, med mindre jeg er sikker på at det jeg har er nok. Er snakk om et lite beløp så inkassoselskapet tar nok hele beløpet i gebyr eller whatever uansett. Er uansett ikke pengene som irriterer meg, det er personen som sluntrer unna, om jeg så går i minus hadde ikke gjort noe. Anonymous poster hash: 9471b...a17

Ja det har du nok rett i. Husker jeg jobbet en plass der de krevde inn egenandeler på 500. Dette mente sjefen det ikke var vits å sende til inkasso pga de ble spist opp av gebyrer og slikt.

Lenke til kommentar

Gidder ikke gjøre noe med det, med mindre jeg er sikker på at det jeg har er nok. Er snakk om et lite beløp så inkassoselskapet tar nok hele beløpet i gebyr eller whatever uansett.

(Det er skyldner som må betale gebyrer.)

Det forutsetter vel at man når fram.
Lenke til kommentar

Gidder ikke gjøre noe med det, med mindre jeg er sikker på at det jeg har er nok. Er snakk om et lite beløp så inkassoselskapet tar nok hele beløpet i gebyr eller whatever uansett.

(Det er skyldner som må betale gebyrer.)

Det forutsetter vel at man når fram.

Ja... ... ...

Men TS snakker om at "inkassoselskapet tar nok hele beløpet i gebyr eller whatever uansett". Det er ikke tilfellet.

(Så lenge kostnadene "nødvendige" etter inkassoloven § 17 og ingen av unntakene kommer til anvendelse.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...