TheyStoleMyName Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 (endret) Heisann! Lurer på om det er mulig/lovlig at mitt firma (eget AS, hvor jeg er daglig leder og eier over 80 - 85%) leier kontoret i huset, samt garasjen for varer osv.. Det er ingen drift i selskapet, men det ligger firmaets varer i "huset", kan jeg dermed kreve å få leieinntekter privat? Samt at kontoret benyttes av meg ved papirarbeid og det ligger masse dokumenter, permer osv inne der. Kort sagt: Er det lovlig at jeg som privatperson kan kreve å få inn leie for at firmaet benytter seg av arealet, selvom det ikke er i drift? (Har drevet før, men la ned driften.. Leter etter et annet sted hvor jeg kan begynne igjen og derfor ligger varene bare i "Huset" Ps! Er dårlig til å forklare, beklager det! Tusen takk for svar! Endret 2. april 2015 av TheyStoleMyName Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Er huset godkjent for næringseiendom? Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 2. april 2015 Forfatter Del Skrevet 2. april 2015 Er huset godkjent for næringseiendom? Njæ, det er huset mitt hvor jeg bor.. Men må ha disse varene et sted.. Og har allerede et lager som jeg leier, men har flere varer som må ha et sted å være.. Og derfor ligger det stappet i garasjen og kontoret i mitt hjem. Så spml er om jeg kan ta betalt for dette? Må det være næringseiendom? Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Så spml er om jeg kan ta betalt for dette? Må det være næringseiendom? Naboen min "leier" kontor av seg selv(eget firma) i kjelleren på eget hus. Helt uproblematisk. Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 2. april 2015 Forfatter Del Skrevet 2. april 2015 Aha, hvor mye kan jeg eventuelt ta betalt for det? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Det skattemyndighetene vil spørre seg (og deg!) om er "ville firmaet inngått denne avtalen med noen andre?". Generelt sett vil jeg si at et selskap som ikke har noen inntekter, der driften er nedlagt, og ingen konkrete planer for oppstart, vanskelig kan sies å ha noe forretningsmessig begrunnet behov for å ha et varelager. Det vil da være vanskelig å få gehør for inngåelse av leieavtale. Kriteriet for at leieforholdet skal anses som reelt er beskrevet i Lignings-ABC "Bolig - fritaksligning" pkt. 16.3: I et reelt leieforhold vil leietakeren normalt overta full bruksrett til lokalene, uten at utleieren samtidig kan bruke dem. For at det skal foreligge et reelt leieforhold hvor arbeidstakeren/aksjonæren/deltakeren bruker lokalene, må denne bruken være utøvet på vegne av arbeidsgiveren/selskapet (som er leietaker) og ikke av arbeidstakeren/aksjonæren/deltakeren i egenskap av eier av eiendommen. Er vilkårene for reelt leieforhold ikke oppfylt kan utbetalingen behandles som godtgjørelse for hjemmekontor (forutsatt at vilkårene for å ha hjemmekontor er oppfylt). Overskuddet behandles i så fall som lønn. Er vilkårene for reelt leieforhold oppfylt skal leien settes til markedsverdi, det vil si hva man kan oppnå ved utleie av tilsvarende lokaler på det åpne marked der begge parter er uavhengige av hverandre. 2 Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 3. april 2015 Forfatter Del Skrevet 3. april 2015 Det skattemyndighetene vil spørre seg (og deg!) om er "ville firmaet inngått denne avtalen med noen andre?". Generelt sett vil jeg si at et selskap som ikke har noen inntekter, der driften er nedlagt, og ingen konkrete planer for oppstart, vanskelig kan sies å ha noe forretningsmessig begrunnet behov for å ha et varelager. Det vil da være vanskelig å få gehør for inngåelse av leieavtale. Kriteriet for at leieforholdet skal anses som reelt er beskrevet i Lignings-ABC "Bolig - fritaksligning" pkt. 16.3: I et reelt leieforhold vil leietakeren normalt overta full bruksrett til lokalene, uten at utleieren samtidig kan bruke dem. For at det skal foreligge et reelt leieforhold hvor arbeidstakeren/aksjonæren/deltakeren bruker lokalene, må denne bruken være utøvet på vegne av arbeidsgiveren/selskapet (som er leietaker) og ikke av arbeidstakeren/aksjonæren/deltakeren i egenskap av eier av eiendommen. Er vilkårene for reelt leieforhold ikke oppfylt kan utbetalingen behandles som godtgjørelse for hjemmekontor (forutsatt at vilkårene for å ha hjemmekontor er oppfylt). Overskuddet behandles i så fall som lønn. Er vilkårene for reelt leieforhold oppfylt skal leien settes til markedsverdi, det vil si hva man kan oppnå ved utleie av tilsvarende lokaler på det åpne marked der begge parter er uavhengige av hverandre. Det vil si at jeg ikke kan gjøre det? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. april 2015 Del Skrevet 3. april 2015 Det vil ikke si at du ikke kan, det vil bare si at skattemyndighetene kommer til å stille spørsmål ved ordningen, og at du bør ha gode svar hvis du ikke vil ha inntekten omklassifisert til lønn i stedet for leie. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå