NeEeO Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 (endret) Hei,,jeg blir nesten gal. Satt til klokken 6 i dag, med et stykke. Det gir ingen mening. Spørsmål: De forslår å sette opp rekken som Nr 1, mens jeg foreslår Nr 2:Jeg synes ikke Nr 1 er logisk på noen måte? Er det noen andre som ser en logikk i det?Svar: Endret 2. april 2015 av NeEeO Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Det første beløpet får jo en rente på 5% seks ganger, det neste beløpet fem ganger osv. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 2. april 2015 Forfatter Del Skrevet 2. april 2015 Hvorfor er ikke min riktig da? Forskjellen er at jeg har X*1.05^6*0.9^5 på slutten der, men det er vel logisk? Lenke til kommentar
KimL Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 OK jeg er ikke mattematisk smart! Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 2. april 2015 Forfatter Del Skrevet 2. april 2015 (endret) første ledd i rekken: Han setter in et terminbeløp, han får rente på det. Andre ledd i rekken, han setter inn et terminbeløp, men 10% mindre enn forrige gang og får rente på dette, ogs¨videre...? Endret 2. april 2015 av NeEeO Lenke til kommentar
KimL Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Vil tro du kan sette det opp i excell i en tabell så kan du finne ut hvor mye Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Hvorfor er ikke min riktig da? Forskjellen er at jeg har X*1.05^6*0.9^5 på slutten der, men det er vel logisk? Nei. 1.05 for renten, potensen for hvor mange år beløpet har vært i banken. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 2. april 2015 Forfatter Del Skrevet 2. april 2015 (endret) Hvorfor er ikke min riktig da? Forskjellen er at jeg har X*1.05^6*0.9^5 på slutten der, men det er vel logisk? Nei. 1.05 for renten, potensen for hvor mange år beløpet har vært i banken.?Hvorfor fungerer ikke min rekke? Endret 2. april 2015 av NeEeO Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 (endret) Rekka di er helt feil, dessverre første ledd i rekken: Han setter in et terminbeløp, han får rente på det. Andre ledd i rekken, han setter inn et terminbeløp, men 10% mindre enn forrige gang og får rente på dette, ogs¨videre...? Rekka di reflekterer ikke det du sier her. Her er logikken at x = det første beløpet. Siden det første beløpet pårentes 6 ganger, så vet vi at i det han tok pengene ut av banken, var det første beløpet han satte inn, pårentet 6 ganger, dvs. . Det neste beløpet han satte inn var . Dette beløpet ble pårentet 5 ganger, så dette er vokst til . Det tredje beløpet er ved starten ---> og vokser til . Og så videre, til og med siste beløpet han satte inn, som var redusert til og hadde ett år å vokse på, og ble slik Se nå på din egen rekke, og hold ferskt i minnet at x er det FØRSTE beløpet som blir satt inn. Dette beløpet pårentes 6 ganger. Men rekka di starter med . Dvs. dette beløpet x pårentes kun én gang... Det eneste beløpet i rekka di som pårentes 6 ganger er (som skulle vært det siste beløpet, men som du har satt oppp som første beløpet), som egentlig skulle vært det siste beløpet han satte inn.Rekka di hadde vært riktig i en situasjon hvor personen satte inn et beløp som økte med 10/9 hver gang, og hvor x betegnet det siste beløpet. Endret 2. april 2015 av Ljóseind 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå