Gå til innhold

Note 3 og CyanogenMOD?

Gjest medlem-169651

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-169651

Hva er fordeler eventuelt ulemper ved å installere CyanogenMOD på en Samsung Galaxy Note 3?

Hva blir bedre?

Hva mister jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Custom ROM er vel mest for de som irriterer seg over enkelte ting på stock ROM, ting som kun kan løses ved og bytte den ut. Har man ingen slike irritasjonsmomenter er det mulig man bare skaper noen ved å bytte. Selv bruker jeg CM fordi det er ryddigere og uten mye av bloatware som unødvendige apper og funksjoner jeg ikke trenger, samt at med root & en utbredt custom ROM som CM så finnes det mye tweaks og løsninger for småting man vil forandre på i OS-et. Så liker jeg også og kunne veksle mellom ulike (android) produsenter og likevel kunne bruke samme firmware som jeg er kjent med fra før av. Tidligere var også en litt plain custom rom langt raskere og mer batterivennlig enn stock rom, men dette har jevnet seg litt ut i de siste årene syntes jeg. 

Hva blir bedre? Tja, bedre muligheter for å legge til og fjerne ikke standard funksjoner, fjerning av bloatware, bedre muligheter for å sette opp telefonen til å f.eks enten gi bedre ytelse når man trenger det, eller spare mer strøm ved å redusere ytelsen, som regel raskere oppdateringer til nye android versjon og diverse sikkerhetsfikser, kontroll over apper's rettigheter, themes, profiler, generelt sett, mer frihet. 

Hva man mister er meste av Samsung sine egne funksjoner, uten at jeg har noen god oversikt for hånden. Men det skal nevnes at Note 3 var eneste Android telefonen jeg har kjørt stock ROM på, ettersom jeg kjøpte den nettopp for å prøve ut mye Samsung sine Note løsninger med s-pen osv. som ikke alltid virker like bra på CM. Har kommet endel løsninger på det området der også ser jeg i form av apper og tweaks. 

Endret av esoteric
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Det er vel egentlig fint lite som irriterer meg over TouchWiz og Samsungs egen versjon av Android. Ser mange klager på akkurat dette, men det er jo ikke så vanskelig å slå av en del apper du ikke bruker. 

Det jeg er litt redd for er å miste alle kjekke funksjoner i forbindelse med kameraet eller s-pennen. Vet ikke om CyanogenMod også har noe av dette innebygd?

Ytelse og batteritid har jeg ingen grunn til å klage på, selv om man selvfølgelig aldri får bra nok batteritid. 

Da tror jeg nok jeg dropper CyanogenMOD på denne. Ikke fordi det ikke er bra, men fordi jeg egentlig er fornøyd nok sånn den er.

Takk for innspill.

Lenke til kommentar

Ser blant annet en app for S-Pen til Cyanogen brukere i GooglePlay, så går ut i fra at enkelte funksjoner ikke vil virke med CyanogenMod alene, men det er nok mulig å fikse både S-Pen og kamera selv om det ikke følger med i Cyanogen kan av flere grunner, rettigheter osv.

Er nok flere forumet her som kjører CyanogenMod på Note som kanskje har bedre svar på hva som virker og ikke virker på stock, kontra CM av de funksjonene der. Note-serien har som regel vært kraftige nok til å dra Samsung sin firmware greit, selv om den er litt tyngre enn CyanogenMod, samt at batteritiden på Note-serien også har vært grei med stock. 

Ellers er det mulig å teste CM en periode for å så gå tilbake til stock ROM om man ikke liker det, men er litt usikker på hvorvidt KNOX vil bli trigget og gjøre så man mister garantien (om man har det), ikke fulgt med på det i det siste. Og den kan jo være grei om det skulle skje noe annet rart med telefonen. 

Endret av esoteric
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Har dessverre stilt dette spørsmålet i mange Androidforum i over en uke, og du er den første som har tatt seg tid til å svare. Så enten bruker ikke så mange CM på en Note 3 eller så har de annet å drive med.

Lenke til kommentar

Typisk det, kanskje alle med Note 3 og Cyanogen har reist på påskeferie.  :xmas:

Om du noen gang sitter med en Samsung telefon som ikke er like kraftig som toppmodellene (som i S- og Note-serien), så ville jeg anbefalt Cyanogen uten tvil, der løfter det som regel telefonen et par hakk, men på Note holder det egentlig lenge med å kun roote telefonen for å litt mer tilgang dersom man ønsker legge til eller fjerne noe som man ikke får deaktivert.

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Det jeg er litt redd for er å miste alle kjekke funksjoner i forbindelse med kameraet eller s-pennen. Vet ikke om CyanogenMod også har noe av dette innebygd?

Du vil miste hele funksjonaliteten til s-penn ja, den blir vell som en vanlig "touch pen", du vil også nedgradere innen kamera avdelingen også,jeg har lest at det er mange med Note 4 som har gått fra touchwiz til CM til touchwiz igjen bare pågrunn av kamera.

Kunne ikke falt  meg inn med min Note 4 og ha tradet bort S-pennen funkjonaliteten for å gå over til CM, da brude man heller ha kjøpt Nexus 6 om man ønsker stor skjerm og stock android.

Har hatt CM på alle mine telefoner de siste 3-4 årene, U8800, S2 og S4, men jeg savner det ikke veldig akkurat, mye prøv og feil med nightly oppdateringer, alltid noe som ikke er helt på plass. om det er blutooth,batteri eller kamera.

EDIT: Vet at det er Note 3 du spør om, men jeg regner med at de vil gjelde relativt likt som med Note 4 og CM.

Det finnes vistnok tredjeparti apper som skal gi noe ala S-penn funksjonalitet, men disse er skikkelig dårlige etter det jeg har lest.

EDIT 2: jeg har også vell og merke i de aller fleste tilfeller av min erfaring fra CM fått dårligere batteri tid, selv med kalibrering etter rom swap, har vært innom cm 9,10,11 og 12 både nightlies og stables.

Endret av Bendorama
Lenke til kommentar

Har en Note 3 med vanlig TouchWiz og en Note 1 med Cyanogenmod som ferie/jobbtelefon. Som de andre sier mister du funksjonaliteten til S-pennen, slik at den kun fungerer som en vanlig stylus. Personlig er jeg en glad i å bruke pennen til å ta screenshots og tegne direkte på disse, og det syns jeg er veldig fort og greit på Note 3'en. På Note 1 har jeg ingen slik "glede" av pennen. 

Av andre momenter verdt å merke seg, er som ovenfor nevnt muligheten til å fjerne og deaktivere mye av det fjaset som Samsung sender med telefonene sine. Det jeg gjorde min Note 3 var å roote den med Towelroot, for så å legge inn Wanam Xposed. I tillegg til dette har jeg brukt noe så simpelt som All-in-one toolbox til å fjerne de systemappene jeg ikke syns jeg har bruk for. 

En annen ting jeg har lagt merke til på min Note 1, er at skjermen ved installering av Cyanogenmod mistet litt av de sterke fargene som Samsung er så kjent for. Noen syns kanskje det er helt greit, men det er i hvert fall noe å nevne.. 

Personlig ville jeg ikke lagt inn Cyanogenmod på en Note 3. På eneren syns jeg det hadde mer for seg, da den føltes langt raskere med Cyanogen enn med TouchWiz, men på 3 syns jeg er frisk nok til at det holder å bare ta vekk alt skrotet som følger med. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...