Gå til innhold

Rubjerg kirke, Danmark

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, kirkebygg - både utvendig og innvendig kaller på oppmerksomheten og forteller en del om den tiden de ble bygget og utsmykket.

Da jeg tråkla meg gjennom øst Europa på min vei til India i 1972 var jeg innom alle de kirker jeg fant for det var jo der all kunsten fantes.

Imponerende steinsetting mellom de to grasflatene her.

Jeg scrollet ned for å forsøke å få nevnte diagonal rent ut på nedre ramme da jo motsatt endes forlengede linje går ut på venstre kortside.

Men da fant jeg ut at jeg måtte ta så mye at nedre ramme kutta helt oppe i treet til høyre og da blir det vel mer enn amputering enn beskjæring. men nå er det da nevnt om det skulle være av interesse.

Roar

Lenke til kommentar

Ja, kirkebygg - både utvendig og innvendig kaller på oppmerksomheten og forteller en del om den tiden de ble bygget og utsmykket.

Da jeg tråkla meg gjennom øst Europa på min vei til India i 1972 var jeg innom alle de kirker jeg fant for det var jo der all kunsten fantes.

Imponerende steinsetting mellom de to grasflatene her.

Jeg scrollet ned for å forsøke å få nevnte diagonal rent ut på nedre ramme da jo motsatt endes forlengede linje går ut på venstre kortside.

Men da fant jeg ut at jeg måtte ta så mye at nedre ramme kutta helt oppe i treet til høyre og da blir det vel mer enn amputering enn beskjæring. men nå er det da nevnt om det skulle være av interesse.

Roar

Joda, alt er av interesse. Noen vil kanskje hevde at steinsettingen kan bli vel dominerende slik det fremstår nå. Vurderte sterkt å foreta kutt litt under treet til høyre, men ble ikke helt fornøyd med det heller. Så ble det som det ble.

Skj

Lenke til kommentar

Hei, Ragnar.

Kirker har vært viktige kultursentre opp gjennom historien, og selv om jeg verken er søndags- eller høytidskirkegjenger, er det fascinerende å gå inn i gamle kirkebygg og studere byggestil og utsmykning m. m.

Rubjerg Kirke ble bygget i 1904, - like i nærheten av Rubjerg Gamle Kirke, bygget omkring år 1180, som raste sammen på grunn av manglende vedlikehold etter at deler av sognet den ligger i, ble fraflyttet på 1700-tallet, da "flyvesanden" var blitt "en pest og en plage".

Jeg synes bildet har en god komposisjon,og gir et godt inntrykk av kirken.

M v h Albert.

Lenke til kommentar

Hei, Ragnar.

Kirker har vært viktige kultursentre opp gjennom historien, og selv om jeg verken er søndags- eller høytidskirkegjenger, er det fascinerende å gå inn i gamle kirkebygg og studere byggestil og utsmykning m. m.

Rubjerg Kirke ble bygget i 1904, - like i nærheten av Rubjerg Gamle Kirke, bygget omkring år 1180, som raste sammen på grunn av manglende vedlikehold etter at deler av sognet den ligger i, ble fraflyttet på 1700-tallet, da "flyvesanden" var blitt "en pest og en plage".

Jeg synes bildet har en god komposisjon,og gir et godt inntrykk av kirken.

M v h Albert.

Hei Albert, og takk for at du har hentet fram historien om kirken, det kompletterer det hele. Som jeg skrev under bildet så er jeg heller ikke ivrig kirkegjenger, men har respekt for religionen som sådan og de viktige kulturbærere som kirkene og dets innhold er.

Skj

Lenke til kommentar

Syns dette er et flott bilde. Steingarden dominerer her først, men leder iallefall mine øynene inn til kirken til slutt. Det er ingen amatør som har laget denne garden, flott byggverk dette også.

Geir R.

Takk for hyggelig kommentar !

Enig med deg. Steingarden er flott og jeg var ikke i tvil at den måtte være med som en helhet i bildet. Slik komposisjonen fremstår nå, er i noens øyne nesten for dominerende. Forsøkte å kutte, men fikk liksom ikke noe mer ut av det.

Skj

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...