simenss Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Jeg driver et ENK og hadde 2013 underskudd. I fjor (2014) hadde jeg overskudd i foretaket. Post 1.6.2 (Positiv beregnet personinntekt fra annen næring) tar hensyn til underskuddet fra 2013 automatisk, fordi beløpet hentes fra RF-1224 (Personinntekt fra enkeltpersonforetak). Spørsmålet er om jeg i posten 2.7.6 (Annen næringsinntekt) i selvangivelsen skal trekke fra underskuddet fra 2013, eller om denne posten kun skal omfatte overskuddet fra 2014? Finner ingen klare svar i Skatteetatens egen veiledning. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Her er det forskjellige regler for personinntekt og alminnelig inntekt. Underskudd i personinntekt fra næring kan kreves fremført til senere år, og kan da fradras i personinntekt fra samme næring. For punkt 1.6.2 vil riktig utfylt RF-1224 gjøre mye av jobben. Underskudd i alminnelig inntekt skal først trekkes fra i andre inntektskilder innenfor det enkelte inntektsår før det kan føres frem til neste år. Ubenyttet underskudd fra tidligere år vil være forhåndsutfylt i selvangivelsens punkt 3.3.11 og skal uansett fylles ut i dette punktet, ikke i 2.7.6. Post 2.7.6 skal bare inneholde årets inntekt. 1 Lenke til kommentar
simenss Skrevet 2. april 2015 Forfatter Del Skrevet 2. april 2015 Men skal underskudd i personinntekt fra næring (ikke alminnelig inntekt) fra 2013 trekkes fra post 2.7.6 i selvavgivelsen for 2014? Slik jeg forstår det skal underskuddet fra 2013 kun trekkes fra post 1.6.2 (gjennom korrekt utfylt RF-1224), og ikke fra post 2.7.6. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Nei. Personinntekt går kun mot personinntekt, du blander ikke post 1.6.2 med 2- og 3-postene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå