Countryman Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Hei Det er et par punkter i selvangivelsen jeg trenger litt hjelp til, eller kanskje snarere trenger jeg hjelp til å betydliggjøre et par punkter. 1) 2.8/4.3 Bolig og annen fast eiendom -Her står det under "Formue/Gjeld" - 406 858kr - Er det gjeld eller formue?? Jeg lurer på hvor de får dette tallet fra da det ikke henger sammen med noe som helst innen min formue/gjeld slik jeg ser det. Jeg har 950.000kr i boliglån. Dette lånet tok jeg opp for 9 år siden og boligen har vel steget i verdi siden den gang - Er det dette de legger til grunn her? Jeg har en nedbetalt bil jeg kjøpte for 3år siden som kostet 400k - Er det den som nå blir sett på som formue?? Beløpet står også litt lenger ned på siden så jeg regner med det kun har med leiligheten å gjøre, men på hvilken måte, hvor får de tallet fra?: eierandel 100%, Gnr/Bnr - 406 858Kr 2) "Grunnlag for likningsverdi, post 4.3.2 Bolig/Boligselskap" Punktet "Kan dokumentere for høy likningsverdi i forhold til markedsverdi" Hvordan vet jeg hvor høy likningsverdi de har gått ut i fra når de laget selvangivelsen min, og hvordan kan jeg finne ut om dette beløpet er for høyt? (Her tror jeg at jeg kan spare noen kroner) 3) under "Spesifikasjon av reisefradrag." Jeg hadde 1 foretningsreise i 2014. Ingenting er fyllt ut her i selvangivelsen jeg har fått - men her til høyre i kolonnen "Egenandel" står det -15.000kr Hva er dette? Dette virker å ha med "pendling" å gjøre, ikke jobb-reise slik jeg først leste det..(?) Tusen takk for hjelp Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Når det gjelder punkt 1 og 2, så er det vel nettopp dette som er ligningsverdien av boligen din. Om den er for høy eller ei sier Skatteetaen dette om: Kan du kreve å få satt ned likningsverdien? Likningsverdien skal settes ned dersom du kan dokumentere at den overstiger 30 prosent av boligens markedsverdi. Markedsverdien dokumenterer du med enten takst som er gitt av kvalifisert takstmann verdivurdering fra eiendomsmegler som har kjennskap til distriktet, eller observerbar markedsverdi (dvs. det den aktuelle boligen eller tilnærmet lik bolig i samme område er solgt for). Dokumentasjonen må være datert og nyere enn 1. juli 2014. 1 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 2. april 2015 Forfatter Del Skrevet 2. april 2015 Når det gjelder punkt 1 og 2, så er det vel nettopp dette som er ligningsverdien av boligen din. Takk for hjelp! Ja jeg og regnet med det, men jeg forstår ikke hvor de får tallet (406 858kr) fra. Er det slik at de anser verdien på leiligheten til 950k + 400k = 1.35mill? Eller misforstår jeg helt? I så tilfelle skal jeg få en takstmann hit innen 1. juli 2015 og få det rettet opp til "neste selvangivelse". Fiktiv situasjon: Sett at de anser leiligheten til å være verdt 1.35mill, regnet utifra normal boligsverdivekst, men takstmann sier 1.1mill etter å ha sett over den. -Hvor mye kan jeg da spare på skatten? Må veie dette opp imot hva det koster for en takstmann og naturligvis tenke at han sier dette beløpet stemmer. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 (endret) Er det slik at de anser verdien på leiligheten til 950k + 400k = 1.35mill? Eller misforstår jeg helt? Du misforstår helt. Ikke bland gjelda inn her. Skatteetaten anser verdien (ligningsverdien) av boligen til å være 406.858kr, punktum. Denne skal være 25-30% av markedsverdien, om den er over 30% og du kan dokumentere det, så kan du kreve at den settes ned. Det er likevel ikke noe poeng i å bruke tid og penger på å hente inn verken takst eller verdivurdering i ditt tilfelle. Sett at de anser leiligheten til å være verdt 1.35mill, regnet utifra normal boligsverdivekst, men takstmann sier 1.1mill etter å ha sett over den. -Hvor mye kan jeg da spare på skatten? Absolutt ingenting. Med en leilighet verdsatt til ca. 400.000 og et lån på 950.000, så har du ca. 450.000 i negativ formue. (isolert sett, uten å ta med det du måtte ha av bil, bankinnskudd/aksjefond/aksjer o.l., studielån og forbrukslån) Du betaler ikke formuesskatt før du har en million (i pluss, naturligvis.) i formue. Endret 2. april 2015 av Inge Rognmo 1 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 2. april 2015 Forfatter Del Skrevet 2. april 2015 Er det slik at de anser verdien på leiligheten til 950k + 400k = 1.35mill? Eller misforstår jeg helt? Du misforstår helt. Ikke bland gjelda inn her. Skatteetaten anser verdien (ligningsverdien) av boligen til å være 406.858kr, punktum. Denne skal være 25-30% av markedsverdien, om den er over 30% og du kan dokumentere det, så kan du kreve at den settes ned. Det er likevel ikke noe poeng i å bruke tid og penger på å hente inn verken takst eller verdivurdering i ditt tilfelle. Hehe...ja jeg har for vane å gjøre det når det kommer til slikt som dette ...en salig blanding av det og det faktum at jeg er elendig på å forklare. Men, bare se her: 30% av 1.35mill er 405.000 - Er dette da bare en tilfeldighet? (Les 406.848kr) I så tilfelle er det en stor en og ikke rart det går i surr. Derfor antok jeg at leiligheten nå er verdsatt til 1.35mill etter normal boligverdigvekst - og jeg tror det er litt høyt i dette tilfellet, derfor tenkte jeg at jeg kunne spare litt på å få takstmann hit. Men da gjør jeg vel ikke det. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Det er nok bare en tilfeldighet, ja. Eller, 30% av 1,35 er jo ren matematikk, men det er derimot ikke 950+405 som er grunnlaget for den estimerte markedsverdien på 1,35 millioner. Hvor mye ga du forresten når du kjøpte den? Ser du nevner bil i åpningsinnlegget; den skal inn som formue, men ikke på posten "Bolig og annen fast eiendom"; bil skal på post 4.2.5. Verdsettes ut fra listepris som ny ganget med en viss prosent-faktor (som synker for hvert år) -både listepriser og prosentsatsene finner du på skatteetaten sine nettsider. Over en viss alder settes verdien til 1000 (tusen) kr. 1 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 2. april 2015 Forfatter Del Skrevet 2. april 2015 Det er nok bare en tilfeldighet, ja. Eller, 30% av 1,35 er jo ren matematikk, men det er derimot ikke 950+405 som er grunnlaget for den estimerte markedsverdien på 1,35 millioner. Hvor mye ga du forresten når du kjøpte den? Ser du nevner bil i åpningsinnlegget; den skal inn som formue, men ikke på posten "Bolig og annen fast eiendom"; bil skal på post 4.2.5. Verdsettes ut fra listepris som ny ganget med en viss prosent-faktor (som synker for hvert år) -både listepriser og prosentsatsene finner du på skatteetaten sine nettsider. Over en viss alder settes verdien til 1000 (tusen) kr. Jeg ga 1mill for den. Ok takk skal du ha Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Jeg har 950.000kr i boliglån. Dette lånet tok jeg opp for 9 år siden Jeg ga 1mill for den. Har du ikke betalt ned noe av lånet på 9 år? Vil jo også tro leiligheten bør ha steget en del i verdi på 9 år. 1 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 2. april 2015 Forfatter Del Skrevet 2. april 2015 (endret) Jeg har 950.000kr i boliglån. Dette lånet tok jeg opp for 9 år siden Jeg ga 1mill for den. Har du ikke betalt ned noe av lånet på 9 år? Vil jo også tro leiligheten bør ha steget en del i verdi på 9 år. Joo... 50.000...(: Nei alvorlig talt tok jeg opp lån på 1.1mill da jeg bygde (firma som bygde til fastpris 1mill) fordi jeg trengte diverse. Deretter addet jeg på 50k til veranda. Jeg har konsentrert meg om studiegjeldslån og billån. Boliglånet betyr ikke så mye for meg for å være helt ærlig. Jeg betaler 5.500kr i mnd. på det mens naboen som må leie den samme leiligheten betaler 6.800kr. Mye edit... Vel nå ble dette litt off topic, beklager) : Endret 2. april 2015 av Countryman Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 4. april 2015 Del Skrevet 4. april 2015 Angående punkt 3 så har ikke dette noe med forretningsreiser å gjøre. Det er reise til og fra arbeidssted. Egenandelen på 15.000 må trekkes fra først. Bor du lenger enn 21km fra arbeidsstedet ditt vil du få et fratrekk på skatten som regnes ut slik: (Antall km til arbeidsplass * 2 * 230 * 1,5) - 15.000 Du ganger med 2 for å få med begge veier, 230 er antall arbeidssdager i et år om du er i full jobb (i følge Skatteetaten) og 1,5 er km-satsen. Vær obs på at du får dette fradraget uavhengig på om du sitter på med naboen og ikke betaler en krone selv eller tar bussen. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 4. april 2015 Forfatter Del Skrevet 4. april 2015 Jepp. Takk skal du ha. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå