Sissel B Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Jeg har to gutter som etter hvert lurer på å kjøre opp på moped eller lett motorsykkel. Vi bor på landet, ca 20 min kjøring unna videregående skoler og slikt, hvor deler av strekningen er 80 grense på. Altså lite hendig for kjøring med moped i 45 km/t Selv har jeg kun førerkort på bil, og det er 20 år siden jeg kjørte opp, så ting nok har forandret seg litt siden den gang. Det jeg lurer på er om det er noen som har litt mer peiling på dette, og som kan fortelle meg fordeler og ulemper med moped versus lett mc både praktisk og kostnadsmessig. Blir mest forvirra når jeg søker rundt. Det jeg har funnet ut, er at lett mc har litt mer omfattende opplæring enn moped og at man etterpå også må ta en praktisk prøve. Dette må man ikke med moped. Så vidt jeg kan se på lokale kjøreskolers websider, så er oppkjøring/kurs på lett motorsykkel også litt dyrere enn på moped. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 3. april 2015 Del Skrevet 3. april 2015 Alt med lett er jo forsåvidt ganske mye dyrere, men også veldig mye mer praktisk. På lett så er det en mer omfattene opplæring ja, og du har tillegg en ordentlig oppkjøring med sensor bakpå. På moped så tar du trafikalt grunnkurs (som du må ha uansett) + litt kjøring i kjøregård + en liten langtur, deretter teorien. Praktisk med lett er at du kan kjøre med to bakpå, og du kan kjøre på motorvei. Du klarer altså å holde følge med normal trafikk. Med moped er du begrenset til 45 km/t, og that's it. Lett er veldig mye dyrere i innkjøp, og det er en del dyrere å ta lappen. Ikke helt sikre på tallene her nå, men tror jeg fikk lappen på moped for rundt 5000 kroner. På lett tror jeg du raskt havner på 15,000+. I tillegg må du jo kjøpe sykkelen. Her havner du raskt på en 25,000+ for en brukt lett-sykkel. Moped kan du få for rundt 10-15,000. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. april 2015 Del Skrevet 4. april 2015 Kjøper du brukt lett-sykkel får du også mer igjen for den enn en moped. Lett sykkel er også brukanes etter man har fått billappen. Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 4. april 2015 Forfatter Del Skrevet 4. april 2015 Selv om jeg ser at det er mange fordeler med lett motorsykkel, er jeg redd det blir for store utgifter til at det blir aktuelt. Ser at mopedlappen ligger likt hos alle kjøreskoler her rundtomkring på 7000, mens lett mc fort en del tusen flere. Siden gutta mine er tvillinger, blir det snakk om at alt blir dobbelt opp, og da blir det fort kostbart. Så må de jo også ha en moped eller lett motorsykkel hver. Er snakk om ett par år til det er aktuelt enda, men tenkte å bidra litt til dette som foreldre selv i forbindelse med konfirmasjon om to år. Da er det greit å vite hva det eventuelt ville bli kostende. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Det er nevnt tidligere her, men min store anbefaling når jeg ser bort ifra økonomi, er A2 (lett mc). Dette gjorde jeg selv. Min begrunnelse er rett og slett at man får en skikkelig opplæring og en helt annen respekt for trafikken. Man lærer å bruke ordentlig bekledning når man kjører. Man får rett og slett en betydelig bedre forståelse av trafikkbildet og kjører derfor (i mine øyne) tryggere. Dette avhenger selvfølgelig at personen er fornuftig. Dessuten blir man (igjen, i mine øyne) en bedre sjåfør på B når man har A(2) fra før. Man leser trafikken på en annen måte og lærer seg å se farer på en annen måte / tidligere. Jeg er veldig glad for at jeg tok A2 og påfølgende A, men dette begynner å bli noen år siden da det var billigere. Jeg vet ikke hva slikt koster nå. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-tDbelX Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Det er nevnt tidligere her, men min store anbefaling når jeg ser bort ifra økonomi, er A2 (lett mc). Dette gjorde jeg selv. Min begrunnelse er rett og slett at man får en skikkelig opplæring og en helt annen respekt for trafikken. Man lærer å bruke ordentlig bekledning når man kjører. Man får rett og slett en betydelig bedre forståelse av trafikkbildet og kjører derfor (i mine øyne) tryggere. Dette avhenger selvfølgelig at personen er fornuftig. Dessuten blir man (igjen, i mine øyne) en bedre sjåfør på B når man har A(2) fra før. Man leser trafikken på en annen måte og lærer seg å se farer på en annen måte / tidligere. Jeg er veldig glad for at jeg tok A2 og påfølgende A, men dette begynner å bli noen år siden da det var billigere. Jeg vet ikke hva slikt koster nå. A2 er vel klassifisert som mellomtung MC? Altså opp til 35KW effekt/48 hestekrefter. Sykler kan plomberes ned til A2 og godkjennes, så lenge de ikke er plombert "vekk" mer enn 50% av original effekt. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Ja du har rett MajorCock, A2 er mellomtung. Jeg husker ikke helt hvordan dette foregitt da jeg tok lappen, men jeg startet med lett (A1), og tok vel kun en oppkjøring eller noen få kjøretimer med tung sykkel slik at jeg fikk A2 da jeg fylte 18, og automatisk tung sykkel da jeg fylte 20... Vennligst korriger meg om dette er feil. Poenget mitt var allikevel at mesteparten av undervisningen og forståelsen (bør) kommer ifm. A1 som danner et flott trafikalt grunnlag når man (eventuelt) skal videre med A2/tung og B førerkortene =) Lenke til kommentar
Sissel J Skrevet 17. september 2020 Del Skrevet 17. september 2020 Vår sønn har holdt på med oppkjøring til lett motersykkel noen mnd, ca 13 (1 1/2t) + oppkjøringen som var baneleie, sykkelleie og sensor =5500 Oppkjøringen har vi regnet da til tot. 40 000 kroner........ Så stryker han, ikke noen store grove feil... Men dette betyr nye 5500 som kostnad på bare oppkjøring. Helt latterlig dyrt, og strenge krav på kjøreprøve. Helt klart moped er å foretrekke utgiftsmessig....! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå