Frode789 Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 (endret) Hallo! Så jeg skal kjøpe meg nye felger (til sommerdekkene) til min bil, en Hyundai Coupe 1.6 GK 2004 modell. I mitt vognkort står det følgende info: Std. felgdim: 6,0JX15 med 195/65 dekk. Min. innpress: 46mm. Alt. 1: 6,5JX16 med 205/55 dekk. Jeg har de nåværende sommerdekkene på felg med 6,5JX16, og vil beholde de dekkene jeg har, så da er det jo denne jeg må gå for. Spørsmålet er da: - Min boltsirkel er 5-114,3. Kanskje et sykt dumt spørsmål, men jeg kan ikke bruke felger med 5-114? - Og så angående innpress. Sånn jeg har forstått kan du bruke felger med +- 7,5mm utifra det som står i vognkortet? Så jeg kan bruke en felg med 40mm f.eks? Eller MÅ det være minimum 46mm uansett? Ser f.eks på denne: http://www.byttdekk.com/felger/oxxo/oxxo_pondora/?q=carId=PP50852#item=73749 Den skal ifølge nettsiden passe til min bil. Men så har de også den i ET 46mm: http://www.byttdekk.com/felger/oxxo/oxxo_pondora/?utm_source=adtraction&utm_medium=productfeed&utm_campaign=adtraction_productfeed&utm_source=adtraction&utm_medium=affiliate&utm_campaign=adtraction#item=73750 Den passer vel bedre? Ifølge nettsiden passer den visstnok ikke, men boltsirkel etc. ser jo likt ut. Ikke til å bli klok på.. Endret 2. april 2015 av Frode789 Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Innpress: Du kan lovlig endre sporvidden med +/- 15 mm pr. aksel, eller +/- 7,5 mm pr. side. Husk at sporvidden bestemmes kun av felgens innpress og ikke bredde så lenge felgene har samme innpress. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Å endre boltsirkel fra 114,3 til 114 vil ikke være noe god ide, boltene må jo passe nøyaktig. Om du endrer dette vil være det samme som å presse deg inn for å passe men da står du i fare for å knekke boltene eller rett og slett ikke passer. Så jo, du må ha 114,3 dessverre. Men fortvil ikke, det finnes sikkert fine / tøffe felger der ute som passer din bil, du må bare lete litt rund. Her er en del bilder, kanskje en av disse ser tøff nok ut for deg, finn da ut hvor du får tak i det og om det passer. 1 Lenke til kommentar
Frode789 Skrevet 2. april 2015 Forfatter Del Skrevet 2. april 2015 (endret) Å endre boltsirkel fra 114,3 til 114 vil ikke være noe god ide, boltene må jo passe nøyaktig. Om du endrer dette vil være det samme som å presse deg inn for å passe men da står du i fare for å knekke boltene eller rett og slett ikke passer. Så jo, du må ha 114,3 dessverre. Men fortvil ikke, det finnes sikkert fine / tøffe felger der ute som passer din bil, du må bare lete litt rund. Her er en del bilder, kanskje en av disse ser tøff nok ut for deg, finn da ut hvor du får tak i det og om det passer. Takk for svar. Skjønner, må ha 5/114.3. Men det med ET er fortsatt forvirrende. :\ Endret 2. april 2015 av Frode789 Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 ET brukes stort sett om innpress. Det forteller deg hvor lang i mm fra senter av felgen til ditt bilens nav. Så, i vognkortet ditt står det 46 innpress, med andre ord: 46mm fra senteret av felgen til bilens nav. Dette har du lov å gjøre: innpress fra 38,5 --- 46 --- 53,5, Altså, et høyere innpress gir smalere sporvidde mens lavere innpress gir bredere sporvidde. Lenke til kommentar
Frode789 Skrevet 2. april 2015 Forfatter Del Skrevet 2. april 2015 ET brukes stort sett om innpress. Det forteller deg hvor lang i mm fra senter av felgen til ditt bilens nav. Så, i vognkortet ditt står det 46 innpress, med andre ord: 46mm fra senteret av felgen til bilens nav. Dette har du lov å gjøre: innpress fra 38,5 --- 46 --- 53,5, Altså, et høyere innpress gir smalere sporvidde mens lavere innpress gir bredere sporvidde. Okei, så det vil passe uansett så lenge jeg holder meg innenfor 38,5 - 53,5? Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 (endret) ET brukes stort sett om innpress. Det forteller deg hvor lang i mm fra senter av felgen til ditt bilens nav. Så, i vognkortet ditt står det 46 innpress, med andre ord: 46mm fra senteret av felgen til bilens nav. Dette har du lov å gjøre: innpress fra 38,5 --- 46 --- 53,5, Altså, et høyere innpress gir smalere sporvidde mens lavere innpress gir bredere sporvidde. Okei, så det vil passe uansett så lenge jeg holder meg innenfor 38,5 - 53,5? Ja så lenge du følger boltsirkelen, og det er der du kanskje oppdager at de ikke har så stort utvalgt av innpress som følger den boltsirkelen. (Her må du sjekke at diameter samsvarer med dekket også) Overskrider du innpresset kan det hende at felgen stikker for mye ut av bilen's skjerm (hvilket gjør det ulovlig) eller at den kommer for langt inn at den treffer støtdemperen og så videre. Da de satte innpress 46 på vognkortet ditt så viste de på forhånd at bilen din kan ha innpress med +/- 7,5mm på hver side uten at du bryter loven. Endret 2. april 2015 av funkweb 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Nei, funkweb.. Nå er du på tynn is! Det er ikke gitt at man kan endre så mye som regelverket tillater, det er også tillatt å endre rulleomkrets på hjulene med inntil 5%, men det er ikke dermed sagt at det faktisk er lov på alle biler.. Her kommer nemlig forbeholdene inn, ingen del av hjulet (felg og dekk er tilsammen et hjul) kan ta borti noen del av bilen uansett sving og fjæringsutslag! Dette gjelder uavhengig av om man er innafor maks tillatt avvik i innpress. Verdt å nevne er også at innpresset kan tilpasses med spacer (gjøres lavere), så lenge man finner spacere med TÜV-godkjenning. 1 Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Nei, funkweb.. Nå er du på tynn is! Det er ikke gitt at man kan endre så mye som regelverket tillater, det er også tillatt å endre rulleomkrets på hjulene med inntil 5%, men det er ikke dermed sagt at det faktisk er lov på alle biler.. Her kommer nemlig forbeholdene inn, ingen del av hjulet (felg og dekk er tilsammen et hjul) kan ta borti noen del av bilen uansett sving og fjæringsutslag! Dette gjelder uavhengig av om man er innafor maks tillatt avvik i innpress. Verdt å nevne er også at innpresset kan tilpasses med spacer (gjøres lavere), så lenge man finner spacere med TÜV-godkjenning. Ja du har rett i det, jeg skulle kanskje formulert meg bedre. Men takk for at du hoppet inn å minnet oss begge om dette. Lenke til kommentar
Frode789 Skrevet 2. april 2015 Forfatter Del Skrevet 2. april 2015 Nei, funkweb.. Nå er du på tynn is! Det er ikke gitt at man kan endre så mye som regelverket tillater, det er også tillatt å endre rulleomkrets på hjulene med inntil 5%, men det er ikke dermed sagt at det faktisk er lov på alle biler.. Her kommer nemlig forbeholdene inn, ingen del av hjulet (felg og dekk er tilsammen et hjul) kan ta borti noen del av bilen uansett sving og fjæringsutslag! Dette gjelder uavhengig av om man er innafor maks tillatt avvik i innpress. Verdt å nevne er også at innpresset kan tilpasses med spacer (gjøres lavere), så lenge man finner spacere med TÜV-godkjenning. Okei, takk for svar. Mao. er det veldig vanskelig å vite om man skal kjøpe på nett om det passer 100%. Er ikke det typisk. Er jo skamdyrt på de fleste forhandlerne som er i nærheten. (og dårlig utvalg) :\ Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 hvilke farge har du på bilen din? mulig for deg å legge ut bilde? Lenke til kommentar
Frode789 Skrevet 2. april 2015 Forfatter Del Skrevet 2. april 2015 (endret) hvilke farge har du på bilen din? mulig for deg å legge ut bilde? Sølv Her er et bilde: Endret 2. april 2015 av Frode789 Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Hos purewheel brukte jeg felgguide og fant 3 stk: PureWheels Det jeg stusser på, er at alle disse 3 har 114 og ikke 114,3, slik som den linken du brukte. Mulig det faktisk går an å bruke 114, dette tror jeg du må forhøre deg med eksperter men det hørtes rart ut asså. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå