Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Mistet bestevenn

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nok et ganske komplisert spørsmål, men skal prøve å forklare situasjonen så enkelt som mulig. 

For at du på best mulig måte kan svare på spørsmålet bør du forstå situasjonen jeg er i. 

Jeg var bestevenninne med en jente gjennom hele ungdomsskolen. Helt til slutten i 10.klasse da vi hadde en stor krangel og vennskapet endte, noe jeg angrer veldig på. 

Vi hadde felles venner, og jeg visste de ikke likte meg så godt. 

Da bestevenninen min begynte å henge mye med en av de andre ble jeg sjalu og trakk jeg meg unna, men venninnen min prøvde å snakke med meg og fikse vennskapet. 

Det hele endte med at det meste var min feil da jeg sa mange ting jeg angrer på og sa at vennskapet vårt ikke kom til å funke. 

Nå som jeg har forklart bagrunnen kommer jeg til spørmsålet. 

Nå, ca et år i etterkant har jeg sett på brukerne hennes på slikt som Tumblr og Weheartit. Noe som skremmer meg er bildene hun har "liket" som kommer opp på profilen/siden hennes. 

Mange av dem er utrolig depressive der det handler om ensomhet og vonde tanker. I slutten av vennskapet vårt virket det som at hun var veldig nedfor. For noen dager siden så jeg et bilde der det sto; I really want to talk to someone about my thoughts and feelings, but I can't. 

Jeg er redd for at hun faktisk er deprimert. Jeg bryr meg fortsatt helt utrolig mye om henne og vil ikke at hun skal ha det vondt. 

Det som er vanskelig er måten vennskapet vårt ble avsluttet på, det var min feil. Jeg vet ikke om hun hater meg eller fortsatt er glad i meg.. Bør jeg ta kontakt med henne og prøve å hjelpe henne? Isåfall hvordan? 

Det som stopper meg er at hun fortsatt er venninne med hun jenta jeg ble sjalu på i 10.klasse.. og hvis jeg tar kontakt er jeg redd for at hun bestevnninnen min jeg snakker om skal si til denne jenta at jeg tok kontakt, for da VET jeg at denne jenta kommer til å si at bestevenninnen min ikke skal svare eller snakke med meg.. 

Så spørsmålet er vel:

Skal jeg ta kontakt, og hva skal jeg si og hvordan hjelpe min forrige bestevenninne? Og bør jeg ta kontakt, med tanke på hvordan jeg endte vennskapet vårt på? Og er det en god grunn til å ikke ta kontakt med tanke på hun jenta jeg ble sjalu på i 10.klasse kanskje skal si til bestevenninnen min at hun ikke skal snakke med meg? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar.

Ser jo at det beste er vel bare å si unnskyld.

Eneste grunnen til å ikke gjøre det er vel pga. at jeg er redd for svaret jeg skal få. Men er ikke noen veldig god grunn det, så får vel bare ta en sjanse :/ 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du skal vite at du ikke er alene. Jeg har rota det til en del med en venn selv. Vi har vært venner siden barneskolen, men i løpet av siste året på ungdomsskolen skled vi mer og mer fra hverandre. Vi var i lag hele tiden, i helgene, sosialiserte oss med andre osv osv.. Problemet var vel at jeg ikke hang med, jeg var noe asosial på den tiden (innvendig), og det ble for mye for meg. Jeg trakk meg etterhvert bort, sa ett par dumme ting, folk begynte å dømme meg (tror jeg enda i dag), og jeg mistet han som venn og våre felles venner.

Møter jeg han på butikken i dag er det ikke mer enn et hei, evt. hvis vi møtes i kassakøa kommer vi til å veksle noen ord. Vi kommer aldri til å henge, iallefall ikke med det første. Kanskje når vi blir eldre at kontakten gjenopptas, men slik det er nå er løpet kjørt.

Denne personen er vel og merke ikke deprimert, han har fått seg nye venner og har et bredt nettverk. I din situasjon er hun deprimert (åpenbart), og jeg vil råde deg til å ta kontakt. Send en melding på Facebook, si at det er lenge siden sist og at du ønsker å treffe henne for å snakke. Dere kan ta en kjøretur feks.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 33ec6...ab3
Lenke til kommentar

Synes du burde ta sjansen å spørre hvordan det går.  Viss denne personen har en tung tid så kan det være nettopp deg som er medisinen. Jeg mener hvis hun poster slike budskap enda, virker det ikke som hun "nåværende bestevenninna" er det som skal til.. For eksempel....

Bare spør lissom. <<Si du er bekymret og gjerne vil vite hvordan det egentlig går med henne, og om det er noe du kan gjøre >> Dere har garantert såpass mye historier sammen att det ikke vil være noe problem.  Om hun har det bra eller ikke, så kan man hvertfall ikke si att du ikke har prøvd :-) Og du kanskje får ro i sjelen ;-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Be om unnskyldning og spør om det er mulig at dere forsetter venner.

At hun muligens har det vondt, og kanskje trenger noen å snakke med, ville jeg ikke gjort så mye med i starten.
Mest sannsynlig kommer det av seg selv når tilliten er på plass igjen. 

Lenke til kommentar

Hei!

Tusen takk for alle svar, det har hjulpet veldig. 

Jeg tok meg mot til å ta kontakt med henne og alt ordnet seg. Hun hater meg ikke, og det viser seg at hun har savnet meg like mye som jeg har savnet henne.Vi snakket i flere timer!

Hvis noen er i samme situasjon er det best å bare ta sjansen, det har jeg lært nå. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...