LMH1 Skrevet 1. april 2015 Del Skrevet 1. april 2015 (endret) Hei, har problemer med en av maskinene har begynt å få helt elendig SSD (Samsung 830 evo) og 4 TB hdd seagate elendig ytelse. Dette er ved lite bruk av maskinen, prøvd å søke etter virus, prøvd diskdefragmentering men det hjelper lite. Får noen cookies spyware med superantispyware selv med noscript i nettleseren det er for å fjerne cookies. Har ikke brukt torrent eller andre pirat ting så kan ikke forstå hvis jeg skulle fått spyware eller andre ting. Merker ofte problemer med steam må ofte kopiere en fil med navn steam.mui eller noe slik for å heletatt for starte steam, har også problemer med å få flytte over ting med steammover siden når jeg har flytter over 300 GB og har ledig plass, går dette på under 2 timer nedlasting med 100 mbit linje før disken er full igjen, dermed må enten maskinen være ruskende gal eller må det være feil på harddisken (Sektor feil) der blokker blir deaktivert, fordi det er skadet sektor ellers må det være noe feil på sata kontrolleren. Men kjenner ikke til programmer som kan bevise synderen, http://www.techsupportalert.com/best-free-hd-health-monitoring-and-diagnostic-programs.htm godt mulig de kan hjelpe men hvis sata kontrolleren er problemet spørs om det hjelper. Er ikke mye prosssor eller minnekraft i bruk så muligens malware eller noe annet? Har noen tips hva jeg bør prøve på, uten og måtte installere alt på nytt, før ting ryker? Endret 1. april 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 1. april 2015 Del Skrevet 1. april 2015 (endret) Du har selvsagt kjørt Malwarebytes Anti Malware? Ta en titt innenfor antivirus / malware delen av forumet og følg guidene der for å være sikker på at det ikke er noe rusk i bakgrunnen som kjører. Så oppdaterer du oss her. Andre ting som man ikke tenker på : *Bytt Sata kabler! Enkel fiks som noen ganger ordner problemer man ikke blir helt fornuftig på. *Memtest86 ( ta en kjapp test for å være sikker på at minnet er ok). Endret 1. april 2015 av Malvado Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. april 2015 Forfatter Del Skrevet 2. april 2015 (endret) Det er ikke malware, fordi SSD disken funger fint på en laptop, får 450 MB\S lese og skrivehastighet. Finner ikke noe med gratis programmet heller. Satakabelen byttet jeg så tviler jeg på det er den. Angående harddisken gir den litt bedre lese\skrivehastighet men er på rundt 30 MB\S tilkoblet USB3 adapter. Så er det mulig hvis lesehodet eller motoren til harddisken er slitt at harddisken går tregere eller gir tregere ytelse? Brukte Memtest86 i over 5 timer ble ikke funnet noe, så vil vel tro hovedkortet (Sata kontrolleren er problemet?) Prøvde å resette bios uten det hjalp noe særlig. Endret 2. april 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Prøv å koble vekk den snurredisken fysisk, så kjører du testen igjen med bare SSD disken tilkoblet. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. april 2015 Forfatter Del Skrevet 2. april 2015 (endret) Nope det blir samme resultat. Bare så det er sagt så er det M5A99X Evo med FX-8350 Eneste jeg syns er litt rart er TMPIN 2 tempraturen er 128 grader, Mens cpu er kun 32 grader. Vet ikke om chipset brikken på hovedkortet har blitt skadet eller noe men tviler på det er så enkelt å bytte kjølepasta i så fall? Endret 2. april 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Er det i BIOS du ser 128 grader? Eller er det HWmonitor du bruker? Lenke til kommentar
mhsalangli Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 har selv et asus sabertooth 990fx hovedkort og har erfart at samme temp sensor har vist 128 grader, men det har bare skjedd i asus sin egen overvåkningsprogram, aldri i bios. så jeg har sluttet å tro på den sensoren. bare fantom-temperatur 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Jepp. Men det er Msi hovedkort som jeg forstår det? Sjekk at alle Mosfets og Caps sitter som de skal og gjerne sjekk at ingen er spesielt varme. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. april 2015 Forfatter Del Skrevet 2. april 2015 Ja HWmonitor, det virker ikke som hovedkortet ikke blir så veldig varm, ser ut som kjøleren sitter, så da er vel det bortkastet tid å prøve å bytte kjølepasta vil jeg tro, har noen andre forslag eller er det bare i så fall å bytte hovedkort + cpu i så fall eller leve med det? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Jeg hadde som sagt testet med andre Sata kabler for sikkerhets skyld. Ser nå at det er et Asus kort , har selv hatt noen ymse problemer som ble fikset ved å justere litt på bios innstillingene , asus er notorisk for å kjøres FSB på 201 isteden for 200 på mange av hovedkortene så sjekk at dette er justert manuelt til 200. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. april 2015 Forfatter Del Skrevet 2. april 2015 Prøvde en satakabel til, og fremdeles samme resultat. Har ikke sjekket om satakontakten til hovedkortet har bøyd pins, men det er vel ikke så enkelt å rette hvis det i så fall er. Er lit usikker på hvem som leder data i så fall, men det virker vel rart om det virker med gir redusert hastighet. Angådende det siste så har jeg ikke overklokket den maskinen, så vet ikke hvor sansynlig det er at det er problemet siden det har ikke vært problem før. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 At HWmonitor sier 128 grader er ingenting å bry seg om. Det er vanlig at slike program prøver å vise målepunkter som ikke har noen sensor. Det er bare BIOS som har 'fasiten'. Sjekk Google på tmpin2. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 10. april 2015 Forfatter Del Skrevet 10. april 2015 (endret) Ser ut som jeg får maks 220 MB\S med ny PCI-E to sata konverter. Men som regel godt under 100 MB\S i de siste målingene. Tror det er lite sansynlig kortsluttning eller dårlig drivere er årsaken, i så fall virker det litt rart. Er satakontrolleren på PCI-E enheten eller brukes hovedkortets satakontroller? Så PCI-E kan viderføre problemet videre til andre enheter? Prøvde en ny samsung 850 Evo SSD med windows 8.1 enterprice, fremdeles like tregt på hovedkortet. Prøvde igjen å resette bios. Så er det eneste mulighet å bytte hovedkort, satakontrolleren sitter vel i hovedkortet, så hvis den er skadet så burde nytt hovedkort løse problemet? Muligens AMD er dårligere en intel på tidligere overklokket x6 1055T cpu, men er jo rart sata kontrolleren skulle degraderes et år etter det? Tror det bare blir intel fra nå av. Endret 10. april 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Du har koblet SSD'en(e) til en av de 6 grå portene, og ikke en av de 2 svarte? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. april 2015 Forfatter Del Skrevet 11. april 2015 Prøvde en annen grå port å det ser ut som funger greit nå. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Da er det trolig portfeil da, noe som er kjipe greier. Om du er villig til å bruke noen minutter på lodding kan slike problemer av og til fikses , sjekk kontaktpunktene til selve porten og eventuelt om noen av "veiene" fra denne porten på hovedkortet kan ha noen skraper. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå