Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er snart søknadsfrist for høyere utdanning. Jeg har søkt rundt på ulike forum etter erfaringer med ulike utdanninger og hvor folk har tatt veien videre etter utdanningen, men har ikke funnet noe relevant informasjon. Derfor prøver jeg her!

Hva studerer du? Erfaringer med denne utdanningen, positive og negative, jobbmuligheter, fremtidsutsikter, hva satser du på?

Hva jobber du som? Var dette planen din hele veien? Hvilken vei gikk du for å få dette yrket? Hva tjener du? Er lønningen relevant for ditt yrkesvalg?

Om noen har andre ting å legge til, kom med det! Jeg trenger all info jeg kan få. Legger ved noen av interessene mine her i tilfelle noen har tips og ideer:

- design/arkitektur/landskap

- fremmedspråk/oppleve verden (har søkt BI - Internasjonal Markedsføring)

- greit lønnsnivå/gode arbeidsforhold

- gode muligheter for utveksling/utdanning i utlandet

Satser foreløpig på å ha 5 i snittkarakter + 1 realfagspoeng.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er snart ferdig med en bachelor i økonomi og administrasjon. Det jeg liker med studiet, er at det er en bred utdanning. Økonomi kan brukes til mye og man må ikke bestemme seg for hva man vil jobbe med før man begynner å studere. Av obligatoriske kurs har man noen metodekurs, altså matte, data og statistikk, samfunnsøkonomi, bedriftsøkonomi, finans, strategi, ledelse og markedsføring. Det er også mulig å prøve forskjellige valgfrie kurs. Jeg har blant annet hatt valgfrie kurs i tysk, fransk og matte. Det har vært fint fordi jeg kan litt om alt og har en unik fagkombinasjon, men også fordi jeg har hatt muligheten til å finne ut hva jeg liker best og hvilken retning jeg vil ta senere. Hvor gode utvekslingsmulighetene er, kommer an på hvor du studerer, men ved min skole er de veldig gode. Selv har jeg vært på utveksling i Tyskland og skal på utveksling igjen når jeg tar master.

Jobbutsiktene er gode. Jeg har fått en relevant jobb å gå til i høst, men det er selvsagt en fordel å ha en mastergrad der man spesialiserer seg på et snevrere område innen økonomi, som for eksempel markedsføring, samfunnsøkonomi eller finans.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Ønsket å studere kultur, språk og markedsføring, men mest kultur. Jeg endte opp med en bachelor i interkulturell forståelse fra høgskole, med 60sp emner fra BI.Fant ut at jeg var veldig interessert i markedskommunikasjon, dette skal jeg ta master i på Malta. I bacheloren har jeg hatt studietur til Kina og Japan, tatt spansk i Mexico og markedsemner i Spania.

Kan virkelig anbefale å studere i utlandet, det finnes alltid utvekslings muligheter :-) Jobb finnes det nok om man er villig til å flytte på seg.Man kan få mulighet til mange forskjellige stillinger, greit når utdanningen ikke blir så låst :-) Anbefaler også Bi ;-)

Lenke til kommentar

Hei!

Selv studerer jeg i utlandet og tar mastergraden International Business Management. Graden gir avansert forståelse for kompleksiteten i næringsvirksomhet internasjonalt, og for ledelse av multinasjonale operasjoner. Norge er et lite land, og jobbmulighetene er naturligvis større internasjonalt. Det finnes også flere multinasjonale selskap med hovedkvarter i Norge, som gir betydelig kompenensasjon til ansatte som tar på seg oppdrag i utlandet. Fordi markedet i Norge er begrenset og fordi mer og mer skjer på tvers av landegrenser, blir det et større behov for blant annet kulturforståelse, internasjonalt nettverk og ledelse. Språkforståelse vil også være et stort pluss. Selskapene trenger folk med et globalt tankesett, internasjonal erfaring og kompetanse.

Dette med tanke på at du interesserer deg for fremmedspråk/oppleve verden. Lykke til!

Lenke til kommentar

Du må jo tenke litt på hva du skal jobbe med også. Hvor ser du deg selv om 30 år om du har en bachelor i interkulturell forståelse?

"Det finnes alltid en jobb"-tankegangen er ganske naivt nå om dagene.

Om 30 år er det arbeidserfaring som teller mer enn selve utdanningen. Utdanning er uansett ett springbrett, det finnes ingen garantier. Jobber man hardt og har rette kontakter så kan man klare det :) 

Lenke til kommentar

Om 30 år er det arbeidserfaring som teller mer enn selve utdanningen. Utdanning er uansett ett springbrett, det finnes ingen garantier. Jobber man hardt og har rette kontakter så kan man klare det :)

Vel... Det er vanskelig å få seg erfaring i et tøft arbeidsmarked. Det er lett å gå i McDonalds-fella, der man får seg en utdanning uten arbeidsmuligheter, og så jobber på McDonalds mens man betaler studiegjelden sin.

Jeg anbefaler deg å se hvor mange jobber det er der ute nå, og spør deg selv om det er nok jobber til både deg og alle de andre som studerer interkulturell forståelse. Husk at utdanning er en ting, men å finne en relevant jobb er noe helt annet.

Se for deg en utdanning innenfor kunsthistorie som et "worst case scenario". Du har nå en bachelor og tilnærmet en halv million i gjeld. Hvor jobber du?

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...