Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny Bil - Hva Bør jeg velge ?


insider

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
setter du på effektanlegg og chip får du kansje ca.145hk. putt inn en turbo etterhvert..

Effektanlegg og chip gir kanskje 110hk. Turbo? Har du noengang vært nedi motorrommet på en Impreza? Det blir ikke jeg som monterer no turbo der for å si det sånn. :) Dessuten får han det ikke godkjent, og i praksis er det så som så med drifts-sikkerhet på prosjekter med ettermontert turbo. Mye som skal stemme.

Lenke til kommentar

ikke vurdert deg ein flottings am-car ?

du kan få bra vellholdt og flott am-car i den prisklassen..

da ender du opp med oppmerksomhet, komfort, automat (somregel), og stor motor (somregel)

men velg noge classiske greier da.

 

det blir et samleobjekt og hobby foretak..

 

men.. kjøring må planlegges.. kosta peng kosta peng..

spesielt når gasseren blir tung ;p

Lenke til kommentar

Driver å kikker i samme prisklasse som deg for tiden, etter at kjerra ble stjålet for noen uker siden.

Hadde en -90modell Toyota Celica 2.0GTi. Den gikk bra, brukte ikke så mye, så fet ut og hadde grei plass innvendig. Et par av bilene som er foreslått har ikke baksete, men vet ikke hvor mye vekt du legger på det. Endel av de Audi varebilene kan du bare glemme om du trenger baksete. For de fleste er import, og baksete kan settes inn gratis 10 år etter 1.gangs registrering i Norge, dvs. at mange av dem ikke kan få gratis baksete før i 2008-2012. Det er lenge til....

Celica`en var forholdsvis billig å forsikre selv om det er en GTi bil og har litt motor. Modellen jeg hadde får du frem til -94, men prøv evt. å finne en som ikke er importert. Km-standen på de importerte bilene er veldig ofte uriktig! Synes det var morsomt å lese om han ene som jobber i Autofil som hadde kjøpt seg en Mercedes E-klasse som hadde gått "75.000"km, mens bilen egentlig hadde gått 375.000km. Kan være vanskelig å vurdere om km-standen er riktig, men prøv å skaffe deg en norsk bil. Mye tryggere.

 

Audi 80 sedan eller stasjonsvogn får du et pent eksemplar av til 80-100k. Men motorene som sitter i dem er daffe. 2,3E`en er bra, men dem er det ikke så veldig mange av. A4`en tror jeg du må et lite stykke over 100k for å finne et greit eksemplar av. Saab 900 som jeg vurderer nå er mye bil for pengene, men pass på rust på bl.a. dører og i skjøter. A3`en tror jeg du må opp i rundt 120k for å få et greit eksemplar av, og da tøyes grensene du satt (80-100k).

Volvo 740Ti er en artig bil, med lite feil, men mener at en del av de til salgs er veldig overpriset. Golf 3 er jo en grei bil som det er mange av. Derfor er det lett å få tak i uoriginale deler som er mye billigere enn de originale. Og det er mye styling tilgjengelig til Golf`en. Et minus er at det er så alt for mange av dem.

 

Ellers er det vel egentlig bare å gå inn på www.Autodb.no eller www.finn.no og markere prissegmentet du er inne i, og maks km-stand, så ser du hva som er tilgjengelig av biler. Tar ikke veldig lang tid å sirkle inn noen modeller, og så begynne prøvekjøringa.

 

Men uansett hva du velger, prøvekjør flere biler av nøyaktig samme modell, så får du en følelse av hvordan modellen er, hvilke feil som kanskje går igjenn på modellen, og du får da også gode kort på hånden når du skal forhandle frem pris.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde hatt så mye penger i dag, ville jeg seriøst vurdert Honda Prelude '92-'93 modell. Den ser utrolig grom ut, har et nydelig interiør og drar bra unna (synes jeg da). Er litt usikker på hva du må ut med i forsikring på denne, burde vel sjekks først...

 

Evt civic/corolla kanskje? Corolla G6 er jo rimelig fet, men også her sikkert dyrere forsikring.

 

Lykke til med ny bil!

Lenke til kommentar

Jeg har to forslag:

 

1) En Toyota Carina II 1994-1995. Disse bilene er noe helt sinnsvakt driftssikre, og du får dem med servo, soltak og hengerfeste for rundt 60-70k. Mora mi har en Toyota Carina 1.6i 16v med nøyaktig 101hk, og jeg (med min trege giring) målte den til 10.2sek på 0-100km/t. Du får disse bilene med 2.0l motor også, og de er enda sprekere. De er utrolig gode å kjøre, ligger veldig bra på veien selv med originalt understell, har håndbrekk på bakhjulene og drift på fremhjulene (hvis du vil ha det morro innimellom) og de veier svært lite. De bruker usannsynlig lite bensin, og de kan trimmes uten problem.

 

 

2) Saab, en 900 eldre enn 1994 eller en 9000 nyere enn 1994. Kjøp en turbomodell og du har en driftsikker, råsterk bil som du kan trimme noe helt hinsidiges hvis du finner ut at du vil det. Stilige er de også :)

 

Ca. 225hk original 1994 Saab 9000 Aero:

031018twein.jpg

 

Pris: rundt 100k :)

Endret av Oracel
Lenke til kommentar
hvorfor ikke bare kjøpe en gammel dame kjørt Japaner som holder minst 40 år til .. som du kan selge for samme prisen du kjøpte da du skal bytte?

Enig, dette er meget smart hvis man er ut etter en bil som går som en klokke og som er pent behandlet/kjørt. Og da helst en japaner.. (Mazda, Honda, Toyota)

 

Selv kjøpte jeg en 93' modell Mazda 323 som var damekjørt, og har aldri hatt noen problemer med den. (var gått 90 000 da jeg kjøpte den.., og har kjørt ca. 24 000 nå på det året jeg har hatt den.)

Lenke til kommentar

Er ikke noe galt med Granada! Har hatt 3 stk samtidig jeg. Nå har jeg bare en da.. Über knall.. Digger de bilene.. Men skal du spøtte så mye spenn i en bil, kjøp sierra cosworth! forsikring på ca 10000 spenn... Var å henta en i lillehammer jeg.. går nå jævli. 210 opp Okstadbakken i Tr.heim for de som vet hvor det er.. Og enda hadde jeg mer å gå på... HELT RÅTT :mrgreen:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...