Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny Bil - Hva Bør jeg velge ?


insider

Anbefalte innlegg

KJøp i allefall noe med bakhjulstrekk eller 4x4. Forhjulstrekk er noe dritt på vintern. Hva med en 88->96 520-> ? dette er veldig fine biler som du finner relativt mange av, de er også typiske "gubbebiler" som ofte er pent kjørt og pent holdt :D

 

edit: mente selvfølgelig biler og ikke bilder :scared:

Bakhjulstrekk er nå ihvertfall talentløst, ihvertfall på hardpakket snø og is, blir jo bare stående til det lyser orange igjenn i lyskryssene etter at det har blitt grønnt...Er ikke for ingenting at alle( foruten sportsbil produsenter) leverer 99% med forhjuls trekk.

 

Dessuten må du kaste inn flere kilo sandsekker i bagarsjerommet og da blir det økt bensinforbruk og belastning på dempere...enda en uting er at den stakkars sub'en du kanskje har der bak får mye juling. Etter pålasting av sandsekker bør jo tilogmed lyktene justeres. Har hadd bakhjulstrekk så jeg vet hva jeg snakker om.

 

Forhjulstrekk og 4WD/AWD er det som egner seg på norske veier. Piggdekk må det også være om det er behov for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har 2 forslag. Dette er biler jeg har falt for nå i det siste mens jeg har kikka litt på bruktbiler på internett.

#1 - Volvo 850R

Jeg hadde en Volvo 460 en stund og likte den veldig godt fra første kjøreturen. Det var mens jeg hadde denne jeg åpna øynene for Volvo.

Eks. på fin 850 her

---

#2 - Peugeot 406 2.0 ST

Sexy bil som sannsynligvis blir min neste bil. Standard interiøret er groteskt stygt mener jeg, men du kan jo legge 20-25.000 i nye seter ;)

Fint eksempel her.

---

Vinner jeg i Lotto blir det vel en Mitsubishi 3000GT eller en Skyline :D

Lenke til kommentar

Da jeg var på din alder kjøpte jeg en MB 320ce... Den går som ei kule, men koster mye å forsikre.. Dersom du går for en sedan utgave av denne i 300versjon med 24v. Så får du 221HK noe som drar meget bra. Denne sedan utgaven er og priset rimeligere enn coupe utgaven. Den SKAL være mulig å oppdrive for rundt 100.000.- i ett pent eks. i 90mod. (vet det høres gammelt ut, men denne var luksus i 1990, og holder derfor fremdeles god standard) Holder du deg unna biler med chrom hjulbuelister, skulle du og slippe den verste "rustfella" på denne bilen. Du kan jo og sjekke ut MOBILE.DE dersom du gidder å importere en selv. Avgiftskalkulator for import finner du på SAMAG.NO. Husk og på at disse bilene kan gå utrolig langt. Så 100.000Km på denne betyr sjelden samme slitasje som 100000 på en gammel mazda el. Skaff med skinn og mest mulig el. Da er den og lett salgbar senere.. :w00t: Ett problem for denne bilens vedkommende er at det er sårt med styling til en luxmobil som dette. Men du har ett japansk firma som heter WALD.. Det skal nok være mulig å få tak i styling derfra. Snakk med ASTperformance på 55981710. Har herja mye med min sel så hvis du velger en MB w124 (karosserikode) så kan jeg nok gi deg mange hint. Denne bilen takler max 245/35/19"`s hjul.. Har moddet mine hjulbuer til å ta 20"`s. Har og full "diskreet" stuling på min (Ingen vinger eller neon) Dersom du har råd til coupe utgaven i Sportline.. Så er det en vinner.. De har masse kule finesser.. Du MÅ og få deg en bil som har 94`look.. Dvs. en ansiktsløftning som kom i 94.. Det betyr ikke at du må ha en 94 mod. bil, for mange av de eldre er bygd om. Den nyeste looken ser utrolig mye freshere ut. Og så må man ha avantgarde grill.. hehe (full chromet grill) og hvite baklys... Dessuten er og koffertlokket annerledes på 94looken.. Du kan og sjekke ut MBENTUSIASTKLUBB.COM og MERCEFREAKEN.COM. Som bruktbil er det statisisk sett MB w124 og 911 som har færrest "feil" ved kontroll.. :thumbs::sleep::thumbup: Skrevet så langt før? Nei aldri.. puh... PS! ikke kjøp eldre enn 1990mod.. Da det ble gjort noen endringer her som du bør få med deg.. :w00t:

Lenke til kommentar
KJøp i allefall noe med bakhjulstrekk eller 4x4. Forhjulstrekk er noe dritt på vintern. Hva med en 88->96 520-> ? dette er veldig fine biler som du finner relativt mange av, de er også typiske "gubbebiler" som ofte er pent kjørt og pent holdt :D

 

edit: mente selvfølgelig biler og ikke bilder :scared:

Bakhjulstrekk er nå ihvertfall talentløst, ihvertfall på hardpakket snø og is, blir jo bare stående til det lyser orange igjenn i lyskryssene etter at det har blitt grønnt...Er ikke for ingenting at alle( foruten sportsbil produsenter) leverer 99% med forhjuls trekk.

 

Dessuten må du kaste inn flere kilo sandsekker i bagarsjerommet og da blir det økt bensinforbruk og belastning på dempere...enda en uting er at den stakkars sub'en du kanskje har der bak får mye juling. Etter pålasting av sandsekker bør jo tilogmed lyktene justeres. Har hadd bakhjulstrekk så jeg vet hva jeg snakker om.

 

Forhjulstrekk og 4WD/AWD er det som egner seg på norske veier. Piggdekk må det også være om det er behov for det.

Haha forhjulstrekk er noe dritt på vinteren , jeg har hatt 2 biler med

forhjulstrekk og etter den siste så sa jeg til meg selv aldri mere.

Man blir lei av og rygge opp bakkene , med bakhjulstrekk kan du kjøre mye

fortere mere aktivt og ikke minst mye gøyere.

 

Jeg bodde på toppen av et fjell dær det er en haug med 90graders

svinger for og komme seg til toppen , da mister man farten med forhjulstrekkeren

og må en km ned til bunnen igjen. Med en bakhjulstrekker mister du ikke

farten i svingene men bare legger den "brei" og drar på.

 

Har måttet rygge opp med min gamle audi utallige ganger

men med Omega'n var det bare og dure på til du var på toppen.

 

Har du bakhjulstrekk bør du ha sperre på den , det er halve morroa.

Lenke til kommentar

Bakhjulstrekk med diffsperre.... Det er tingen.. Forhjulstrekk er aldri en god løsning på mer enn 220 hk. Det vil si , hvis du skal ha en bil som går litt, så bør man ikke ha forhjulstrekk.. Dessuten "sitter" bakhjulstrekken bilen mer ned i akslerasjon og du slipper å ligge å spinne deg gjennom alle girene.. hehe.. Men, klart, kjører man ikke som en tulling blir jo saken en annen da.. Alt etter behov og bruk..

Lenke til kommentar
KJøp i allefall noe med bakhjulstrekk eller 4x4. Forhjulstrekk er noe dritt på vintern. Hva med en 88->96 520-> ? dette er veldig fine biler som du finner relativt mange av, de er også typiske "gubbebiler" som ofte er pent kjørt og pent holdt :D

 

edit: mente selvfølgelig biler og ikke bilder :scared:

Bakhjulstrekk er nå ihvertfall talentløst, ihvertfall på hardpakket snø og is, blir jo bare stående til det lyser orange igjenn i lyskryssene etter at det har blitt grønnt...Er ikke for ingenting at alle( foruten sportsbil produsenter) leverer 99% med forhjuls trekk.

 

Dessuten må du kaste inn flere kilo sandsekker i bagarsjerommet og da blir det økt bensinforbruk og belastning på dempere...enda en uting er at den stakkars sub'en du kanskje har der bak får mye juling. Etter pålasting av sandsekker bør jo tilogmed lyktene justeres. Har hadd bakhjulstrekk så jeg vet hva jeg snakker om.

 

Forhjulstrekk og 4WD/AWD er det som egner seg på norske veier. Piggdekk må det også være om det er behov for det.

Forhjulstrekk (feilhjulstrekk) og automatgir (kjerringgir) er for kjeringer..

Skal man ha kjøreglede må man ha bakhjulsdrift og manuell kasse..

Kan du å kjøre bil, så er RWD tingen.

Og som nevnt.. Med bakjulsdrift slipper du å rygge opp bakkene..

Ulempen med de fleste RWD biler er at de er for lette i rumpa, og det kompanserer du med litt vekt bak.

Lenke til kommentar

Det er klart at kjøreteknikk og stil har mye å si, og selvfølgelig valg av dekk.

 

Det jeg kan si om bakhjulstrekk er at der er mere morro på flatmark, de fleste som venter fremst i lyskryss/rundkjøringer stresser litt med å komme avgårde på glatt føre og da ender det bare opp med at de gir for mye gass og står og spinner, det er veldig fort å gjøre med bakhjulstrekk hvis du ikke har 50KG sandsekker bak. Får du sleng på baken så må du også vite hvordan du retter opp og unngår å få kontra slengen.

 

Jeg sa ikke at bakhjulstrekk ver dårlig i bakker eller svinger, virket bare nesten som noen vil belaste meg med "ekstrafeil" på min komentar. Må bare si det at jeg kan ikke huske at jeg har plagdes med å komme meg opp noen bakker uansett vær, og jeg har vært avisbud...Det var heller andre ting som irriterte meg og mye står i miin forrige post.

Lenke til kommentar

Dere som slenger dritt om forhjulsdrevne biler, kan dere egentlig kjøre bil? Høres definitivt ikke sånn ut.

 

Jeg måtte rett som det var kjøre opp bilen for x-n fordi hun klemte gassen i bunnen på glatta jeg oxo. Kan det være en grunn til at svært få fra 25-30 og oppover ikke klager på framhjulstrekk?

 

Skulle vært gøy med en tur på Rudskogen med noen av de som er størst i kjefte, FWD VS RWD. Sjekk heller litt mer rundt temaet dere, og ikke uttal dere om noe dere åpenbart har null peiling på.

 

Min neste bil blir forresten med automatgear og (stor)dieselmotor. Den skal brukes som et fremkomstmiddel, hvis noen vet hva det er da?

 

:thumbs:

Endret av Snickers-is
Lenke til kommentar
Dere som slenger dritt om forhjulsdrevne biler, kan dere egentlig kjøre bil? Høres definitivt ikke sånn ut.

 

Jeg måtte rett som det var kjøre opp bilen for x-n fordi hun klemte gassen i bunnen på glatta jeg oxo. Kan det være en grunn til at svært få fra 25-30 og oppover ikke klager på framhjulstrekk?

 

Skulle vært gøy med en tur på Rudskogen med noen av de som er størst i kjefte, FWD VS RWD. Sjekk heller litt mer rundt temaet dere, og ikke uttal dere om noe dere åpenbart har null peiling på.

 

Min neste bil blir forresten med automatgear og (stor)dieselmotor. Den skal brukes som et fremkomstmiddel, hvis noen vet hva det er da?

 

:thumbs:

:thumbup:

Er vel ikke uten grunn de slutta med RWD i rally?

FWD har mye bedre egenskaper enn RWD i bla. svinger.

Lenke til kommentar

Meningsløs diskusjon egentlig. Gutten ville ha anbefalt en bil til 100k uten rust. Ikke en diskusjon om FWD eller RWD er best. Greit å komme med forskjellige argumenter om hvilke biler som er bra og slikt, og ikke minst erfaringer med dem. Personlig så synes jeg forsikringspremie, delepriser og bensinforbruk er vel så viktige argumenter. Den biten med rust kommer helt an på hvem som har hatt bilen og hvor den har gått. Mange av de fineste eksemplarene av biler finnes hos eldre folk på landsbygda (lite salting).

 

Til dere som roper høyest. Hva med vektfordeling da? har dere tenkt på at det spiller inn på kjøreegenskapene til en bil. Tankeløst å si at RWD er best uansett, se på RWD Ford Sierra... vinterbil? HA!

Lenke til kommentar
Til dere som roper høyest. Hva med vektfordeling da? har dere tenkt på at det spiller inn på kjøreegenskapene til en bil. Tankeløst å si at RWD er best uansett, se på RWD Ford Sierra... vinterbil? HA!

Enig med alt du sa der jeg, men Sierra på vintern er morsomt, bare ikke i trafikken ;)

Kjører selv en FWD Orion 1.6l nå da jeg kræsja og drepte Volvo'n min. Ikke veldig pen Ford men grei A-til-B bil.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte for 2 måneder siden en Opel Calibra... De er jo utrolig pene å se på iallefall. Til 100.000 skal du kunne klare å få en 16v, 150 hk EVENTUELLT turbo, med 204 hk standard! Du må nok regne med å legge i litt mer enn 100.000 på en oppstyla Calibra turbo.

 

Bilen min kostet 80.000, den er heeeelt rustfri, perfekt i lakken, 93 modell. Ikke vinterkjørt så det er absolutt null rust, den ser nesten ny ut, rett og slett...Den er gått 67000. Så er det mulig å finne Opel Vectra/Calibra (Samme bilen bare Calibra er myyye tøffere :w00t: ) som er godt holdt...

 

Og så det er sagt, Opeler ruster ikke noe spesiellt mer enn andre biler. Hvis du kjøper en gammel bil, ruster den som regel... Du må regne med rust på en 88 modell...

 

Her er et bilde av hvordan bilen KAN se ut etter litt småstyling :thumbs:

 

IMGA0431.JPG

 

Ikke det feteste bilde, men den er passe rå synes jeg ;)

Lenke til kommentar

Sierra er en bra vinterbil hvis den får bra dekk, men mange kjører jo med dekk fra 1983 på dem, og da er det samme hva du har for bil.

 

Har forresten hørt at Calibra er bygget på plattformen til SAAB 900 eller noe i den duren. Er usikker på om den da er identisk med Vectra, selvom de deler litt motor og annet utstyr. Jeg er ikke 100% sikker her, husker ikke hvor jeg fikk den SAAB-historien fra, men det er kanskje andre som vet?

Lenke til kommentar
Meningsløs diskusjon egentlig. Gutten ville ha anbefalt en bil til 100k uten rust. Ikke en diskusjon om FWD eller RWD er best.

Hear hear! :yes:

 

FWD og RWD er avhengig av sjåfør, men det er ikke poenget her!

 

Valget må være tatt utfra andre ting også:

 

1. Skal den se ******* bra ut?

2. Skal den både se og gå ******* bra?

3. Skal du ha råd til forsikring også?

4. Kjøpe en bil som har alt av utstyr, eller skal du kjøpe alt og legge til etterpå?

 

 

Godt tips er kanskje og ikkje kjøpe bil til 100.000 om en har akkurat 100.000 å rutte med, men heller gå ned på 60-70 000 slik at en kan få råd til forsikring og "stash" :thumbs:

 

edit: blir faktisk sensurert her! :D

Lenke til kommentar
1. Skal den se ******* bra ut?

2. Skal den både se og gå ******* bra?

3. Skal du ha råd til forsikring også?

4. Kjøpe en bil som har alt av utstyr, eller skal du kjøpe alt og legge til etterpå?

 

ok, tror jeg har bestemt meg hvilekn bil jeg kommer til å kjøpe meg nå

 

kommer til å bli en auti A4 1.8

 

den er ikke sånn serlig fin å se på eller går for bra

 

men !

 

når man får på diverse styling så blir de helt råe !

 

tror det ikke er alt for mye i forskikring på de eller

 

neon som vet ?

 

satser på å kjøpe en a4 og heller kjøpe på nye fleger og stylig ettervert

 

når jeg får råd :thumbs:

 

Men noen som har noe erfaring med audi generelt ? spess a4

 

Trenger synspunkter, forslag ;)

 

Kommer ikke til å kjøpe ny bil før etter nyttår - for da er det ikke lov å kjøre rustholken min noe mer :w00t:

Lenke til kommentar

Hei,

 

Sjefen min på jobben som har litt bildilla kjøpte en Audi 1,8T Og chippet den til omtrent 180-190 hester mener han! Dette er en utrolig pen bil, full sportspakke, svart skinn, quattro m.m 99 mod!

 

Han skal selge denne nå for omtrent 190-200K hvis noen er interresert! Bilen er i Oslo og Stavanger, kan evt. videre formidle kontakt!

Endret av dreadful
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...