Gå til innhold

Radiatorplassering


Anbefalte innlegg

Hvis kabinettemperaturen er høyere enn vanntemperaturen må det da være dumt å ha en radiator som tar opp denne varmen.

Det jeg tenker på nå er f.eks. et system der en kan bruke to radiatorer og må plassere en av de høyt i kabinettet. Det er der oppe det er varmest. Hvis temp er høyere enn vanntemp der vil det jo være bedre å droppe å bruke den siste radiatoren. :ide:

 

Jeg har selvfølgelig dette problemet, da den ene radiatoren må evnt. plasseres ved siden av psu... som ikke akkurat er kald.. ;)

Jeg mener at en bør plassere radiatorene lavest mulig i kassa. Vil også tro at det er viktig å få blåst ut denne lufta rett ut av kabinettet slik at ikke kab temp øker unødvendig.

 

Bare pludrer jeg, men det er sikkert noen andre som har et par idêer om dette. Vet at det bl.a. har blitt foreslått å lage hull i bunnen/toppen til en radiator og andre spenstige forslag, men jeg har ikke så lyst til å sage for mye. En tett kasse vil hindre at andre bråkmakere som hardisk og psu støyer ut av kassa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm, hadde et bilde av Skrues geniale løsning her en plass, se om jeg finner det. Var uansett hull i bunn og en "trakt" som gikk til radiatoren så den fikk frisk luft hele tiden. Var litt genialt. Men ute etter noe enkelt.. Hmm, Går jo an å feste bak på kabinettet med strips, slipper å sage, men ser ikke pent ut..

Lenke til kommentar
Jeg har det sånn

lurer på om det er beder og snu viftene sånn at den tar den kalde luften som er i rommet og blåser ned på radiatoren i stedenfor at den suger opp den varme luften som ligger i toppen av kabinettet.

 

PS: jeg har viftene andre veien enn hva det viser på bilde.

hvor kjøpte du den ramme/beskyttelsen som du har over viftene ?

 

skulle hatt en sånn en tengt til å ha 2 120 vifter i topp

evt vannkløling senere

Lenke til kommentar
Jeg har det sånn

lurer på om det er beder og snu viftene sånn at den tar den kalde luften som er i rommet og blåser ned på radiatoren i stedenfor at den suger opp den varme luften som ligger i toppen av kabinettet.

 

PS: jeg har viftene andre veien enn hva det viser på bilde.

hvor kjøpte du den ramme/beskyttelsen som du har over viftene ?

 

skulle hatt en sånn en tengt til å ha 2 120 vifter i topp

evt vannkløling senere

kjøpte den på microplex.no

HER

Lenke til kommentar
Jeg har det sånn

lurer på om det er beder og snu viftene sånn at den tar den kalde luften som er i rommet og blåser ned på radiatoren i stedenfor at den suger opp den varme luften som ligger i toppen av kabinettet.

 

PS: jeg har viftene andre veien enn hva det viser på bilde.

hvor kjøpte du den ramme/beskyttelsen som du har over viftene ?

 

skulle hatt en sånn en tengt til å ha 2 120 vifter i topp

evt vannkløling senere

kjøpte den på microplex.no

HER

tøft !

 

bestille sånn neste gnag jeg skal ha noe - blir nokk ikk elenge til :)

 

takk skal du ha

Lenke til kommentar
hva med noe sånt?

http://www.freewebs.com/habrethil/images/Kab.JPG

(copy/paste adressen... linker eller bilder fra den webhosten funker ikke på dette forumet)

 

ingen varm luft fra kabinettet går inn i radiatoren, og ingen varm luft fra radiatoren går inn i kabinettet :woot:

 

du må seff ha et stort kabinett, da... og finne et annet sted for luftinnsug til kabinettet...

men no har jeg jo radiatoren i toppen da..+at jeg har ikke mere plass. :shrug:

Lenke til kommentar
Det vil nok hjelpe.

 

Ulempen er at det kanskje blir "rot" med luftstrømmen inni kabinettet, men du får bare justere og se hva det ender opp med.

 

Kanskje sette på et støvfilter eller en nylonstrømpe slik at du ikke får radiatoren full av dritt?

trenger jeg i det hele tatt noe luftstrømmer i kabinette da?jeg har planer om og gjøre det helt tett og sette metallplater forran viftehullene mine.eneste viftene jeg har er de til radiatoren.

Lenke til kommentar
Det vil nok hjelpe.

 

Ulempen er at det kanskje blir "rot" med luftstrømmen inni kabinettet, men du får bare justere og se hva det ender opp med.

 

Kanskje sette på et støvfilter eller en nylonstrømpe slik at du ikke får radiatoren full av dritt?

trenger jeg i det hele tatt noe luftstrømmer i kabinette da?jeg har planer om og gjøre det helt tett og sette metallplater forran viftehullene mine.eneste viftene jeg har er de til radiatoren.

Då må ha et luftinntak, aller helst i bunn. Hvis du kun har vifter i toppen, vil du få undertrykk i kabinettet, og det samler seg hybelkaniner på 1-2-5. En annen ting er at viftene i topp vil slite med mottrykk, og dermed ha lavere effekt + mer støy.

Lenke til kommentar
Det vil nok hjelpe.

 

Ulempen er at det kanskje blir "rot" med luftstrømmen inni kabinettet, men du får bare justere og se hva det ender opp med.

 

Kanskje sette på et støvfilter eller en nylonstrømpe slik at du ikke får radiatoren full av dritt?

trenger jeg i det hele tatt noe luftstrømmer i kabinette da?jeg har planer om og gjøre det helt tett og sette metallplater forran viftehullene mine.eneste viftene jeg har er de til radiatoren.

Då må ha et luftinntak, aller helst i bunn. Hvis du kun har vifter i toppen, vil du få undertrykk i kabinettet, og det samler seg hybelkaniner på 1-2-5. En annen ting er at viftene i topp vil slite med mottrykk, og dermed ha lavere effekt + mer støy.

hmm.sant det ja.

Lurer på hva jeg skal finne på.Er sikker på at sånn jeg har det no ikke er den optimale løsningen.

Lenke til kommentar
Det vil nok hjelpe.

 

Ulempen er at det kanskje blir "rot" med luftstrømmen inni kabinettet, men du får bare justere og se hva det ender opp med.

 

Kanskje sette på et støvfilter eller en nylonstrømpe slik at du ikke får radiatoren full av dritt?

trenger jeg i det hele tatt noe luftstrømmer i kabinette da?jeg har planer om og gjøre det helt tett og sette metallplater forran viftehullene mine.eneste viftene jeg har er de til radiatoren.

Då må ha et luftinntak, aller helst i bunn. Hvis du kun har vifter i toppen, vil du få undertrykk i kabinettet, og det samler seg hybelkaniner på 1-2-5. En annen ting er at viftene i topp vil slite med mottrykk, og dermed ha lavere effekt + mer støy.

hmm.sant det ja.

Lurer på hva jeg skal finne på.Er sikker på at sånn jeg har det no ikke er den optimale løsningen.

Det beste er med radiatoren helt i bunnen av kassen (vannrett), med støvfilter (strømpebukse) på. Deretter settes kabbisen på noen ca. 5 cm. høye "spikes", slik at du får litt luftstrøm til raddisen. I tilegg kan du ha en 120mm i topp av kabinettet for å suge ut den varme luften.

Lenke til kommentar
Det vil nok hjelpe.

 

Ulempen er at det kanskje blir "rot" med luftstrømmen inni kabinettet, men du får bare justere og se hva det ender opp med.

 

Kanskje sette på et støvfilter eller en nylonstrømpe slik at du ikke får radiatoren full av dritt?

trenger jeg i det hele tatt noe luftstrømmer i kabinette da?jeg har planer om og gjøre det helt tett og sette metallplater forran viftehullene mine.eneste viftene jeg har er de til radiatoren.

Då må ha et luftinntak, aller helst i bunn. Hvis du kun har vifter i toppen, vil du få undertrykk i kabinettet, og det samler seg hybelkaniner på 1-2-5. En annen ting er at viftene i topp vil slite med mottrykk, og dermed ha lavere effekt + mer støy.

hmm.sant det ja.

Lurer på hva jeg skal finne på.Er sikker på at sånn jeg har det no ikke er den optimale løsningen.

Det beste er med radiatoren helt i bunnen av kassen (vannrett), med støvfilter (strømpebukse) på. Deretter settes kabbisen på noen ca. 5 cm. høye "spikes", slik at du får litt luftstrøm til raddisen. I tilegg kan du ha en 120mm i topp av kabinettet for å suge ut den varme luften.

Ja..tenkte litt på det før jeg borret hull til den i taket..

Men jeg tror jeg setter inn 2stk 80x80mm i front og bruker de 120mm i toppen slik som de er no..satser på og få inn litt "god" luft da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...