Gå til innhold

Aprilfest 2015 - JorunT - Fra nord til sør

Anbefalte innlegg

Flott bilde, men det ser skummelt ut. Tror ikke det er lov i det hele tatt i Norge....

Takker. Det er generelt forbud i Norge mot bålbrenning i sommerhalvåret, men med en del unntak, dessuten kan de enkelte kommunene ha egne regler. I byområder er det vel ført og fremst forbud pga forurensing (røyk). Her er det brannfaren som begrenser tidsrummet for bålbrenning. Det blir veldige mengder med grener og løv etter beskjæringen, altfor mye til at du kan male det opp og kompostere. Blir det liggende, representerer det en stor brannfare, da selv ferske grener brenner minst like bra som einer. Så egentlig er det sikreste å brenne dette tidlig om våren.

Litt av en kontrast - fra snehvite vidder til strandliv og bråtebrann i olivenlunden. mange flotte bilder, og umulig å velge en favoritt.

Takk, jo det må bli kontraster med raske hopp fra fjell-Norge til Hellas, men sånn er det april for oss. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bråtebrenning kan de ha regler mot, kommunene. Men ingen kan nekte deg å tenne et bål på egen eiendom. Men om det går galt, og brannvesenet må rykke ut kan du få straff/bot for å ha vært slurvete. har ingen linker til lover, men far min spurte brannsjefen i kommunen en gang om akkurat det en gang mtp på bålfobudet i sommerhalvåret. 

Lenke til kommentar

21. april - Hellas vs. Tyskland

Dette bildet mener jeg er ganske representativt for forholdet mellom Hellas og Tyskland for tiden: slitt og falmetakkurat som disse flaggene på naboens pensjonat. Angela Merkel og Wolfgand Schäuble er ikke særlig populære her. Sønnen, som nå driver stedet, er halvt tysk, halvt gresk (tilhenger av Eintracht Frankfurt og PAOK), og derfor det tyske og greske flagget. Grekere liker å flagge og flaggreglene er ikke like klare som i Norge, så det henger mange flaggfiller her.

17038271698_808b58ef1a.jpg

P4210423 In tatters.jpg by JorunT, on Flickr

Tar med et par bilder av noe ganske annet, det vokser mengder med ville iris i nærheten her, De kan være gule, hvite og blå, med mange tegninger. Ca 25-30 cm høye.

17040021469_bb1aa8d53f.jpg
P4210445 Iris reichenbachii.jpg by JorunT, on Flickr

16606018163_360c5ccb8c.jpg

P4210450 Iris reichenbachii.jpg by JorunT, on Flickr

Lenke til kommentar

Mener du at det er et pensjonat? Altså et sted som folk betaler for å overnatte? Lurer litt på hva de koster å bo på et slikt sted. Ellers morsomt med flaggene, litt sånn som museumsflagget på et museum i kommunen var, det eneste man kunne lese var "Muse", så var resten filler. Men dem har fått nye flagg nå.

Lenke til kommentar

Mener du at det er et pensjonat? Altså et sted som folk betaler for å overnatte? Lurer litt på hva de koster å bo på et slikt sted. Ellers morsomt med flaggene, litt sånn som museumsflagget på et museum i kommunen var, det eneste man kunne lese var "Muse", så var resten filler. Men dem har fått nye flagg nå.

Joda, et helt ordentlig pensjonat, tror det er 26 leiligheter der, ettroms og toroms med kjøkken og veranda. Du kan lage mat selv eller bli servert, vi labber over dit når vi ikke gidder lage mat selv., det er vår nærmeste nabo. Hva prisene er i år, vet jeg ikke, for de største leilighetene (opptil fem sengeplasser), tipper jeg det ligger på rundt 500 kr døgnet. Det ligger veldig fint til med fantastisk utsikt, og det er 100 m til sjøen. De holder åpent bare i sommersesongen (juni - september), med mindre det kommer en større gruppe, jeg har hatt grupper her på opptil 16 vår og høst. 

Det ble et bilde med sterk symbolikk - og som alltid, perfekt komponert :yes:

Mange takk, jeg synes også at symbolikken passet bra her. Det er tøffe tider for folk flest, ungdommen er uten håp, de som kan, reiser ut, en hel generasjon blir borte. Resten aner ingen ting om fremtiden, som vanlig er de blitt en kasteball for stormaktene. Den såkalte hjelpen de har fått, går ikke til landet, men til de utenlandske bankene som først har vært med på å skape krisen og som har tjent grovt på den. 

Lenke til kommentar

Bråtebrenningen ser ganske nifs ut, men de vet sikkert hva de gjør. Fint fanget.

Det gikk bra, jeg syntes det så nifst ut jeg også,men det gikk bra. Takk for kommentaren!

Jeg ble glad for at brenningen skal være ferdig til 1. mai, for 2.-9. mai skal jeg på fottur på Kreta. 

Lenke til kommentar

22. april - My home is my castle

Noen hundre meter oppe i åsen bak oss ligger et lite hus, ganske ensomt, uten vann og strøm, med en elendig vei, men de har en fantastisk utsikt over bukten foran oss. Det er ingen luksustilværelse her, mannen er arbeidsløs bilmekaniker, de lever av konas pensjon. Foran huset står det to biler som ikke kan brukes, en ditto scooter og en diger gravemaskin en kamerat parkerte der for flere år siden, også den i ustand. Men kjøkkenhage har de og Angeliki viser stolt fram sine nyplantede druestokker. Utrolig at de klarer å bo her alene hele vinteren. Men de er gjestfrie og vi fikk med oss hjem nylaget marmelade og et stort glass med oliven i dag

17234235932_9dbcc4c887.jpg

P4220496 My home is my castle.jpg by JorunT, on Flickr. 

Utsikten herfra kan dere se i spoileren, for dem som tenker på Hellas som et brunsvidd land uten, kan jeg fortelle at her i nord er det grønt året rundt

Lenke til kommentar

Jeg ble glad for at brenningen skal være ferdig til 1. mai, for 2.-9. mai skal jeg på fottur på Kreta.  

Der var jeg i april i fjor, du har noe å se frem til, hvor skal du?

Sørkysten. Begynner med Samaria og ender i Sfakia, med 3 raviner totalt. Gleder meg!

Lenke til kommentar

Så koselig, Jorun! (Kan ikke annet enn misunne deg litt det stedet ditt der.......)

Takk, det er mange idylliske plasser her omkring, og nokså forskjellig fra Norge

så mange flotte feriebilder. likte spesilet godt hesteriding fra 18. april. jeg drømmer meg bort når jeg ser på dine bilder...sol & varme :cool:

Hygeglig at du liker bildene. 

Lenke til kommentar

24. april - Fiskebutikk i Nikiti

Det ser ikke ut til at fiskehandleren har veldig mye å gjøre. 

17071939689_6ee4e28e53.jpg

P4240529 Fishmonger in Nikiti.jpg by JorunT, on Flickr

Den gamle delen av Nikiti har mange flotte hus, det må ha vært en rik by. Mange av husene re blitt kjøpt opp av utlendinger, særlig tyskere, som har satt dem i stand. gatene er smale og krokete, med noen fine idyller.

17050886737_a0825813d1.jpg
P4240539 Platanos Nikitis.jpg by JorunT, on Flickr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...