Timotyd Skrevet 1. april 2015 Del Skrevet 1. april 2015 Hei! Jeg fikk beskjed av arbeidsgiveren min om at hvis jeg skulle ha prosentkort i år så måtte jeg søke om dette til Skatteetaten.. Hva er grunnen til det? Har alltid hatt prosentkort tidligere.. Har kun en jobb. Nå måtte jeg vist hs tabellkort. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. april 2015 Del Skrevet 1. april 2015 Du har vell blitt tildelt tabell og må inn og endre om du ønsker fast trekk. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 1. april 2015 Del Skrevet 1. april 2015 Hvorfor vil du ha prosentkort? Tabellkort er jo det beste, med mindre du vet at du kommer til å ha store endringer i fradragene dine i løpet av året. 1 Lenke til kommentar
rankine Skrevet 1. april 2015 Del Skrevet 1. april 2015 Det er flere tilfeller der prosentkort er det beste. Feks i sommerjobb der man typisk får utbetalt all lønnen fordelt på 2 måneder. Tabellkort tar utgangspunkt i jevn lønn året rundt, og man vil derfor skatte mye, mye mer enn man skal med en sommerjobb. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 1. april 2015 Del Skrevet 1. april 2015 Det er flere tilfeller der prosentkort er det beste. Feks i sommerjobb der man typisk får utbetalt all lønnen fordelt på 2 måneder. Tabellkort tar utgangspunkt i jevn lønn året rundt, og man vil derfor skatte mye, mye mer enn man skal med en sommerjobb. Ein vil skatte presis like mykje med tabell- som prosentkort. 1 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 1. april 2015 Del Skrevet 1. april 2015 Det er flere tilfeller der prosentkort er det beste. Feks i sommerjobb der man typisk får utbetalt all lønnen fordelt på 2 måneder. Tabellkort tar utgangspunkt i jevn lønn året rundt, og man vil derfor skatte mye, mye mer enn man skal med en sommerjobb. Ein vil skatte presis like mykje med tabell- som prosentkort. Utlignet skatt vil selvsagt bli den samme, men forskuddstrekket kan settes lavere med prosenttrekk. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 1. april 2015 Del Skrevet 1. april 2015 Hvorfor vil du ha prosentkort? Tabellkort er jo det beste, med mindre du vet at du kommer til å ha store endringer i fradragene dine i løpet av året. Med en veldig varierende inntekt måned til måned er det ikke så dumt med prosenttrekk vel.. Jeg har det, og min inntekt forandrer seg vesentlig fra måned til måned uten at det medfører overtid.. (Variasjoner på 30k forekommer) Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 1. april 2015 Del Skrevet 1. april 2015 Vel jeg fikk baksmell på skatten i år og har tabellkort. Jeg har ALDRI fått baksmell før når jeg hadde prosentkort. Ikke får jeg til og forandre på det heller, skjønner ingenting. Dritt. Lenke til kommentar
pus736 Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 du kan gå på ligningskontoret og endre til prosentkort Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 (endret) TS. Skattemyndigheten ønsker at alle skal bruke tabellkort. Og gennerelt beregner de da, at du betaler inn noe for mye forskuddsskatt. Økonomisk er det ingen fordel å betale inn for mye skatt, selv om inflasjonen nå er liten. Vet ikke om reglene er innskjerpet. Men da jeg tidligere arbeidet akord og inntektene varrierte mye, benyttet jeg alltid prosentkort. Men jeg oppga en grunn og da var det aldri noe stort problem å få prosentkort. Jeg ønsket alltid å betale så lite som mulig (uten å spekulere i gevinst - renter på høyrentekonto). Men kontrollerte inntekt kvartalsvis, for å sjekke om jeg måtte justere opp skattetrekket. (Opp en telefon, ned mer omstendlig). Det er mulig du kan ordne dette på nett, eller via telefon. Men jeg følte det var litt mer seriøst med et personlig oppmøte, på Skattekontoret. Men med prosentkort, anbefaler jeg at du følger med på om inntekten er som anntatt (forventet) og at utgifter/fradrag er uendret, ellers så må du justere, for å unngå "baksmell". Endret 2. april 2015 av Friluftskar 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Vel jeg fikk baksmell på skatten i år og har tabellkort. Jeg har ALDRI fått baksmell før når jeg hadde prosentkort. Ikke får jeg til og forandre på det heller, skjønner ingenting. Dritt. Om man fyller inn korrekt inntekt/fradrag så får man ikke baksmell. Det er enhvers ansvar å sjekke at det er korrekt fylt ut. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Hvorfor vil du ha prosentkort? Tabellkort er jo det beste, med mindre du vet at du kommer til å ha store endringer i fradragene dine i løpet av året. Med en veldig varierende inntekt måned til måned er det ikke så dumt med prosenttrekk vel.. Jeg har det, og min inntekt forandrer seg vesentlig fra måned til måned uten at det medfører overtid.. (Variasjoner på 30k forekommer) Med tabelkort kan inntekten variere stort fra måned til måned, det som kan gjøre at man får baksmell hvis man bruker tabellkort er fradragene. Hvis man i løpet av året f.eks. betaler ned ekstra på huslånet (noe som gjør at man får mindre renteutgifter og dermed mindre fradrag enn Skatteetaten beregnet) risikerer man smell. Tabellkort er ment å gi et riktigere forskuddstrekk enn prosentkort, men er altså veldig følsomt for endringer i fradrag (ikke inntekt). 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Hvorfor vil du ha prosentkort? Tabellkort er jo det beste, med mindre du vet at du kommer til å ha store endringer i fradragene dine i løpet av året. Med en veldig varierende inntekt måned til måned er det ikke så dumt med prosenttrekk vel.. Jeg har det, og min inntekt forandrer seg vesentlig fra måned til måned uten at det medfører overtid.. (Variasjoner på 30k forekommer) Med tabelkort kan inntekten variere stort fra måned til måned, det som kan gjøre at man får baksmell hvis man bruker tabellkort er fradragene. Hvis man i løpet av året f.eks. betaler ned ekstra på huslånet (noe som gjør at man får mindre renteutgifter og dermed mindre fradrag enn Skatteetaten beregnet) risikerer man smell. Tabellkort er ment å gi et riktigere forskuddstrekk enn prosentkort, men er altså veldig følsomt for endringer i fradrag (ikke inntekt). Man kan også gå på en smell på overtid da den blir trukket av en fast sats, er denne for lav så kan man gå på en smell. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Generelt sett krever prosentkort at du selv har svært god oversikt over ligningen din, og det gjelder særlig hvis du har et prosentkort som avviker mye fra marginalskattesatsen (35,2 % for de fleste lønnstakere). Den som har prosentkort må følge med gjennom hele inntektsåret og enten ha en svært enkel inntektssituasjon, svært god oversikt, eller "ta i litt" på prosenttrekket. Årsaken til dette er at mens tabellkortet har regler som sier at hovedlønnsinntekt skal trekkes etter tabell mens biinntekt (herunder det meste av overtid) skal trekkes etter prosentsats lik marginalskattesatsen bruker prosentkort samme prosentsats for begge inntektene. Trekker du 23 % av både hoved- og biinntekter vil det si at du trekker 12 % for lite skatt av biinntektene. Det er imidlertid feilkilder ved tabellkort, f.eks. arbeidsgivere som trekker både løpende lønn og etterbetalt overtid etter samme tabellperiode. I stedet for å endre skattekortet kan man betale tilleggsforskudd. Dersom du ønsker å innbetale tilleggsforskudd kan du generere KID-nummer for å gjøre det her. Tilleggsforskudd innbetalt til og med 31. desember i inntektsåret har den fordelen at det blir renteberegnet fra 1. juli i inntektsåret, hvis du får skatt til gode. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå