Gå til innhold

Realistisk boliglån beløp

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kan ikke så mye om bankenes praksis vedrørende boliglån, og tenkte derfor å spørre her før jeg bestiller time en gang i fremtiden.

Det jeg lurer på er om det er realistisk for meg å få et lån på ca. 2 mill under følgene forhold:

- Månedslønn ca. 32 000 før skatt

- Bor sammen med andre som tjener litt også, som er med på å dekke fellesutgifter. Totalt kan disse bidra med ca. 6 000 i måneden

- Jeg har ingen lån fra før

- Både jeg og de andre jeg bor sammen med har en betydelig egenkapital totalt.

- Ønsker en 4-roms leilighet i Oslos billigste trakter.

Setter stor pris på hjelp, råd og tilbakemeldinger.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går du inn her ser du at med den inntekten sier DnB at du knapt kan få 1 mill i lån. Realistisk kan du kanskje få mer, men jeg tviler på det blir i nærheten av 2 millioner. 

Noen andre ting:

1. Inntekten de andre har kan hjelpe deg litt med lånet, men det er ingen sikker inntekt og har derfor ingen stor betydning. Banken må ta høyde for at du skal betjene lånet når de flytter ut.
2. Egenkapitalen til dine venner er totalt irrelevant når lånet og leiligheten eies av deg. 
3.  Hvordan i all verden tror du du skal få en 4 roms leilighet i Oslo for 2 millioner? Har du sett på prisene i det hele tatt?

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Takk for svar!

De jeg bor sammen med skal ikke flytte ut - de skal fortsette å bo der.

Hvis de overfører egenkapitalen sin til meg, står den jo på mitt navn - da teller det vel?

Skraper vi sammen alt vi eier og har får vi 1 mill i egenkapital...

Lenke til kommentar

Jeg fikk lånetilsagn for 150 % ift. deg, har en inntekt på 150 % av din. Derimot hadde jeg bare 150 000 i egenkapital. Jeg fikk lån, sikkert mest fordi bankene slåss om kunder. Det var også et pluss at jeg allerede hadde spart mye på BSU (den har jeg ikke brukt) og vist at jeg hadde kontroll på økonomien.

Det du bør gjøre er å avtale møte med alle bankene du kan finne i ditt nærområde. Om du har sikker inntekt fremover og selve lånet er økonomisk forsvarlig så skal du ikke se bort ifra at du får lån.

1 million kroner er mye i egenkapital, dette betyr en belåningsgrad på 69,2 %. Det er absolutt ikke det verste utgangspunktet, det betyr at du allerede ved kjøp vil eie en relativt stor del av boligen. Jeg har en belåningsgrad på rundt 97%, det sier litt om bankenes slingringsmonn.

Skulle du få lån bør du også forberede deg på uforutsette utgifter eller rentesvingninger (renten kommer til å gå nedover de neste årene dog). Spar opp en buffer på noen titalls tusen. Ikke la overraskelser ruinere deg økonomisk. Oppstår det problemer som må repareres må du fortsatt betale lånet og regningene.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Tusen takk til alle som har svart!

Vi har bestemt oss for at det kan være greit med en leilighet på 2 soverom også, så går vi litt ned på pris også. Flere av våre venner som har kjøpt leilighet på østkanten har fått relativt store leiligheter ganske billig, så vi tenkte vi kunne prøve oss der.

Det er en selveier vi ønsker, ikke en andelsleilighet...

Lenke til kommentar

Vi har bestemt oss for at det kan være greit med en leilighet på 2 soverom også, så går vi litt ned på pris også. Flere av våre venner som har kjøpt leilighet på østkanten har fått relativt store leiligheter ganske billig, så vi tenkte vi kunne prøve oss der.

Hei!

Hvor ønsker du denne leiligheten? Tror nok du må ihvertfall ut med 2,2 mill? For min del vil det virke veldig rart om du ikke får boliglån.. Kjenner en som hadde en varierende lønn som kunne ligge på alt fra 15 til 25 tusen i mnd og gikk ut med cirka 300.000 i egenkapital, (men ikke brukt BSU kontoen sin) i tillegg lå renten på over 3,50% eller noe.. Idag ligger den vel på rundt 2,90%? og har hørt at om man binder renten så kan man få lavere rente (Fastrente).. Men som AdNauseam sier, så vil nok flytende renten bli lavere.

Lenke til kommentar

Hei!

Hvor ønsker du denne leiligheten? Tror nok du må ihvertfall ut med 2,2 mill? For min del vil det virke veldig rart om du ikke får boliglån.. Kjenner en som hadde en varierende lønn som kunne ligge på alt fra 15 til 25 tusen i mnd og gikk ut med cirka 300.000 i egenkapital, (men ikke brukt BSU kontoen sin) i tillegg lå renten på over 3,50% eller noe.. Idag ligger den vel på rundt 2,90%? og har hørt at om man binder renten så kan man få lavere rente (Fastrente).. Men som AdNauseam sier, så vil nok flytende renten bli lavere.

Hei, takk for svar!

Vi ønsker å bosette oss i Oslo. Det er egentlig det samme hvor i Oslo, men det er jo billigst i de østlige områdene (Stovner, Vestli, Mortensrud, Tveita, Romsås etc.), så vi satser der. Det er egentlig helt greit.

Flere av våre familievenner har kjøpt leiligheter der, og de har betalt mellom 2 og 3 millioner for relativt store leiligheter, og det virker derfor som det beste alternativet for oss også.

Vi har jo 1 mill allerede, og da har vi ikke regnet med BSU og andre sparekontoer.

Så det jeg lurer på er egentlig hvor mye lån OVER de 1 mill jeg har nå, at vi kan vente oss å få låne.

Altså jeg regner ikke med å få en leilighet for 2 mill. Det jeg lurte på er om jeg kan få låne 2 mill i tillegg til min egenkapital. Med 3 mill bør vi vel kunne få en leilighet med 2 soverom + stue i Oslo?

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Hei!

Hei, takk for svar!

Vi ønsker å bosette oss i Oslo. Det er egentlig det samme hvor i Oslo, men det er jo billigst i de østlige områdene (Stovner, Vestli, Mortensrud, Tveita, Romsås etc.), så vi satser der. Det er egentlig helt greit.

Flere av våre familievenner har kjøpt leiligheter der, og de har betalt mellom 2 og 3 millioner for relativt store leiligheter, og det virker derfor som det beste alternativet for oss også.

Vi har jo 1 mill allerede, og da har vi ikke regnet med BSU og andre sparekontoer.

Så det jeg lurer på er egentlig hvor mye lån OVER de 1 mill jeg har nå, at vi kan vente oss å få låne.

Altså jeg regner ikke med å få en leilighet for 2 mill. Det jeg lurte på er om jeg kan få låne 2 mill i tillegg til min egenkapital. Med 3 mill bør vi vel kunne få en leilighet med 2 soverom + stue i Oslo?

Takk for hjelpen!

Aha, riktig.. Der er det noe billigere.. Tror nok du vil få det.. Men det er såklart opp til bankene.. Som nevnt tidligere her oppe, bør du møte opp personlig hos flere banker.. 

Glemte å nevne at han fikk lån på litt over 1,7 mill, samtidig som han hadde et lån på over 300.000 fra før.. Husk å overtale og vise at du har god økonomi.. 

Som feks:

- Sparer/har midler i BSU som kun kommer til å bli brukt kun ved sikkerhetstilfelle (Husk; BSU er ikke kun når du skal kjøpe bolig, men også nedbetale boliglån, og hvis jeg ikke tar feil også til boligutgifter som oppussing osv?)

- + At du sparer ved siden av, i tilfelle det skulle komme uforusette utgifter osv..

- Ikke høye utgifter, kollektiv transport (hvis mulig) er et fordel, da bankene vet at det koster en del å eie bil.

- At du kommer til å få inn 6.000 kr i "leie" (som ikke er skattepliktig, dersom du bor der selv), vise til kontrakt.

Og mer.. Kommer ikke på noe akk nå hehe.

Lykke til ihvertfall, håper du får til en fin avtale med dem!! :)

Endret av TheyStoleMyName
Lenke til kommentar

Altså skal lånet stå i kun ditt navn eller skal dere kjøpe leil. sammen?

Dine venner kan ikke bare overføre penger til deg sånn at du får egenkapital, går dere sammen for å kjøpe kan dere samle egenkaptial men da får også alle ansvar for lånet.

Lenke til kommentar

Dine venner kan ikke bare overføre penger til deg sånn at du får egenkapital, går dere sammen for å kjøpe kan dere samle egenkaptial men da får også alle ansvar for lånet.

Ehm, jo. Det er nok ikke så lurt, men klart de kan.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen. Nå ser jeg litt mer lyst på utsiktene her.

Det er ikke vennene mine, men familien min jeg skal bo sammen med.

Hva er egentlig lurest? At vi setter oss opp som ansvarlig for lånet alle sammen? Eller at jeg setter opp kun meg selv?

Det er familien min det er snakk om, så det er ikke fare for svindel, og lignende, eller at jeg skal bruke deres midler til egen fordel. Vi kjøper et hus hvor alle skal bo sammen, siden vi nå betaler ca. 15 000 i leie der vi bor nå. Det er altfor dyrt + pengene går "til spille" ettersom vi ikke betaler ned vårt lån, men lånet til den vi leier fra...

Vi tenkte at alle skulle betale litt hver mpned, men jeg mest siden jeg er den eneste som kommer til å ha full jobb når vi kjøper oss leilighet. De andre har kun deltidsstillinger.

Lenke til kommentar

Ehm, jo. Det er nok ikke så lurt, men klart de kan.

Joda man kan gå og rane en bank også for å få egenkapital, klart man kan, men når ting er så grenseløst idiotisk utelukker jeg det som et alternativ selv om det er teoretisk mulig.

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Hvor mye er det egentlig "vanlig" å nedbetale på et lån hver måned?

Hvis jeg har 410 000

De andre kan anstrenge seg til å gi totalt 10 000 i måneden, slik at vi kan nedbetale ca. 20 000 hver måned.

Hvor mye "pleier" folk å nedbetale hver måned?

Lenke til kommentar

Hvis jeg har 410 000

De andre kan anstrenge seg til å gi totalt 10 000 i måneden, slik at vi kan nedbetale ca. 20 000 hver måned.

Man betaler ned på antall år, typisk 18-30. Så det kommer helt Ann på hvor lang nedbetalingstiden er og hvor stort lånet er(og rente nivå såklart).

Vi betaler ca 7800,- pr måned på lån og fellesgjeld. Dette er kun fast, om vi vill betaler vi jo mer. Men vi har også en betraktelig billigere leilighet.

Edit: med ett lån på 2mill der dere betaler 20 000 i mnd vill dere betjene det på ca 10 år.

Men med den inntekten tviler jeg på at du får så høyt lån selv.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Tusen takk til alle som har svart på tråden! Det hjelper med innspill fra dere.

Jeg må vel bare ta det opp med banken, virker som om det er en del forskjellig meninger her inne om hvorvidt jeg/vi kommer til å få lån når forholdene er slik de er.

Vet noen om bankene er "snillere" med å gi et høyere lån dersom de ser at man har en historie for sparing + tross alt klarer å betale ned så mye som 20 000 hver måned?

Lenke til kommentar

Forresten, noen som vet om finn.no legger ut "alle" boliger til salgs? Altså, jeg har sett på mange leiligheter der, og flere er jo relativt billige (stort sett de som ligger på Oslo øst, i hvertfall sammenlignet med Oslo vest). Men er det flere sider som legger ut boliger som ikke finnes på Finn?

Jeg skjønner ikke hvordan flere av våre familievenner har fått fine, store leiligheter til under 3 mill - i følge dem selv. Og det nytter ikke å spørre dem heller; de er ikke så flinke til å hjelpe folk...

Lenke til kommentar

Kommer an på forskjellige faktorer: lånesum, løpetid, rentesats etc.

Jeg betaler 8000 kr i måneden.

Lek litt med denne kalkulatoren så får du et bilde på hva det vil koste dere. Husk at du må legge på 2,5 % dokumentavgift.

Og så blir det noen tusen med strøm, internett, TV, kommunale eiendomsavgifter

Jeg må vel bare ta det opp med banken, virker som om det er en del forskjellig meninger her inne om hvorvidt jeg/vi kommer til å få lån når forholdene er slik de er.

Vet noen om bankene er "snillere" med å gi et høyere lån dersom de ser at man har en historie for sparing + tross alt klarer å betale ned så mye som 20 000 hver måned?

Jepp, og du vil nok få forskjellige svar fra bankene også. Har du fått et tilbud så tar du dette med til de andre og sier du fikk låne x med rente y med z egenkapital.

Ja, mange ser på hvordan du har spart tidligere. Spesielt om de må opp til sjefen for å få det til vurdering.

Forresten, ikke bruk BSU-en din, det gir deg skattefradrag og gode renter i mange år framover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...