jpg Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 Hei Er nybegynner i virtualisering, men en erfaren Linux bruker. Tenkte å sette opp virtualisering på min nyinnkjøpte server i løpet av påsken. Tenkte i utgangspunktet å gå for KVM, men har slitt litt med å finne ut hva jeg bør velge, KVM eller XEN ?? Noen som har anbefalinger? er snakk om 1 stor + 3-4 små VM-er Hvilken er enklest å sette opp og administrere osv. Har forresten googlet meg grønn allerede, lite info som kan gjøre valget enklere. Dessuten mangel på guider til hvordan jeg setter opp det hele ( ser man bort fra de lange manualene)... Om mulig, tenkte jeg å kjøre uten GUI eller skjerm tilkoblet til vanlig. Er komfortabel med Shell / SSH, men et oversiktlig GUI i nettleseren sier jeg overhodet ikke nei til. Noe ala en oversiktlig "task manager" med oversikt over resursbruk (eller behov) hadde vært helt perfekt. Tenkte å kjøre Debian 7.8 wheezy server edition i bunn, samt på de 4-5 andre VM-ene. Hardware som støtter virtualisering, med Xeon og det hele er kjøpt inn, så denne biten burde gå på skinner. For de som likevel ønsker specs, finner dere dem her: http://www.prisjakt.no/list.php?l=164382 Håper på raskt svar, tenkte å installere alt allerede i morgen, for så å teste en del... Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 1. april 2015 Del Skrevet 1. april 2015 qemu-kvm er det som får mest fokus nå om dagen. Hvis du ønsker fancy webgui osv. Så kan du se på oVirt prosjektet. Hvis du bare ønsker en enkel måte å styre de virtuelle maskinene på én maskin så er virt-manager tingen (eller den kan faktisk styre så mange servere du ønsker). Lenge siden jeg har brukt Xen, men jeg vil tro KVM er den enkleste å komme igang med, siden det er den de fleste bruker nå om dagen. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 KVM er det som gjelder idag. Ellers har containere begynt å bytte ut så og si alt av virtualisering der eg er. Er rett og slett altfor stort ytelsestap med virtualisering. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Xeon E3-1240Lv3 har ikke innebygget GPU. Innkjøpslisten din lister ikke grafikkort, går ut fra at du har et liggende? Lenke til kommentar
jag007 Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Anbefaler deg å kikke containerbasert virtualisering https://www.docker.com, mye mindre overhead. Men du må holde deg til Linux på "klientene" også. /Jan Lenke til kommentar
jpg Skrevet 2. april 2015 Forfatter Del Skrevet 2. april 2015 Sant det, mangler GPU. Blir vel til at jeg setter inn et gammelt et midlertidig. Burde gå an på den måten. Går nok for KVM, da det er litt forskjellige formål de forskjellige "klientene" skal ha. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå