Gå til innhold

Selvangivelsen: Faktisk arbeidssted er ikke samme som kontraktfestet arbeidssted

*F*

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg bori Plass1, og i kontrakten min står det at jeg jobber i Plass3

Ca midt mellom her ligger det jeg kaller Plass2.

Jeg jobber som konsulent i firma med kontorer i Plass3, og der er også her jeg ihht kontrakten jobber.

I virkeligheten dog jobber jeg hele dagen hver dag hos kunde som er ved Plass 2, jeg møter dermed opp og reiser fra Plass2 hver dag, Plass3 er jeg bare innom en skjelden gang ifbm møter, og dette i arbeidstid.

Hvilken plass tar jeg utgangspunkt i med tanke på kjørelengde osv på selvangivelsen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I reisefradragssammenheng (fradrag for arbeidsreiser) er "kontraktsfestet arbeidssted" mindre relevant. Spørsmålet er hvor du har ditt faste arbeidssted, og dette begrepet defineres i skattelovforskriften § 6-44-11 - 6-44-13 (sitert nederst). Ut fra det du beskriver vil jeg si at Plass2 er et fast arbeidssted for deg etter § 6-44-11 (1) (a).  

§ 6-44-11.Definisjoner

(1) Med fast arbeidssted skal forstås:

a. Sted hvor skattyter normalt utfører sitt arbeid. Det skal særlig legges vekt på om skattyters arbeid på stedet skjer regelmessig og med en viss hyppighet. Dersom skattyter i det samme arbeidsforhold arbeider på flere arbeidssteder, anses bare det arbeidsstedet hvor det meste av arbeidstiden tilbringes i den enkelte kalendermåned som nevnt i skattebetalingsloven § 5-11 første ledd som sted hvor skattyter normalt utfører sitt arbeid i kalendermåneden.

b. Sted hvor skattyter ikke normalt utfører sitt arbeid, jf. bokstav a, men som likevel er det samme i en periode på mer enn to uker.

c. Oppmøtested for tildeling av og/eller forberedelse til arbeid når oppmøtestedet er det samme i en periode på mer enn to uker.

d. Oppmøtested for transport til eller fra arbeidssted på sokkelinnretning, fartøy eller i utlandet.

(2) Det foretas en selvstendig vurdering av om det foreligger fast arbeidssted etter vilkårene i bokstavene a-d for det enkelte arbeidsforhold.

(3) Med ikke-fast arbeidssted skal forstås:

a. Arbeids- eller oppmøtested som ikke omfattes av første ledd.

b. Særskilt sted for møte, kurs og lignende, der skattyter er deltaker.

c. Sted hvor skattyter ikke arbeider mer enn 10 dager i inntektsåret. Det foretas en selvstendig vurdering for hvert arbeidsforhold.

(4) Arbeidsfravær på inntil tre dager påvirker ikke anvendelsen av to-ukersgrensene i første ledd. Ved lengre fravær anvendes to-ukersgrensene særskilt for arbeidsperiodene før og etter fraværet.

§ 6-44-12.Arbeidsreise

Som arbeidsreise anses:

a. reise mellom bolig og fast arbeidssted.

b. reise mellom faste arbeidssteder.

c. reise mellom hjem eller arbeidssted og undervisningssted hvor det ytes undervisning etter introduksjonsloven.

§ 6-44-13.Yrkesreise

Som yrkesreise anses:

a. Reise mellom bolig og ikke-fast arbeidssted.

b. Reise mellom fast arbeidssted og ikke-fast arbeidssted.

c. Reise der skattyter av hensyn til arbeidet må bo utenfor hjemmet. Dette gjelder likevel ikke besøksreise til hjemmet.

d. Reise der stortingsrepresentant av hensyn til stortingsvervet må bo utenfor hjemmet.

e. Reise fra bolig til fast arbeidssted før en yrkesreise påbegynnes fra arbeidsstedet dersom skattyter oppholder seg på arbeidsstedet i kort tid, og ikke utfører alminnelig arbeid under oppholdet. Det samme gjelder tilsvarende returreise.

f. Reise mellom bolig og fast arbeidssted når arbeidet regelmessig gjør det påkrevet å frakte arbeidsutstyr med bil.

g. Reise fra det sted skattyter oppholder seg til fast arbeidssted når reisen foretas på grunn av nødvendig tilkalling utenom ordinær arbeidstid. Det samme gjelder returreisen.

h. Reise fra oppmøtested som nevnt i § 6-44-11 første ledd d til fast arbeidssted på sokkelinnretning, fartøy eller i utlandet. Det samme gjelder returreisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...