Thoto79 Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 (endret) Hei. Bare hadde ett spørsmål ang IP adresser og lokasjonen en spesifikk IP adresse har. Det står for eks på "whatismyipaddress.com": "You can't take it with you. Plus, if you go on vacation and take along your laptop, your home IP address doesn't go with you. It can't, because on vacation you'll be using another network to connect to the Internet. So, when you're at a coffee shop in another city or state (or just down the road) and you're using their WiFi to get your email, you're using a different (and temporary) IP address, one assigned to your laptop on the fly by the ISP for that coffee shop's Internet provider. Same thing happens when you travel. As you move from the airport to your hotel to the local coffee house, your IP address will change each and every time." Men stemmer egentlig dette? Altså ikke om selve ip adressen endrer seg, men gmail virker til å ha samme lokasjon (i USA) uansett hvor du måtte befinne deg, om du så sender ifra jobb eller hjemme eller hvor som helst så kommer jo samme geografiske lokasjonen i USA opp? Er dette spesielt for gmail som kanskje har alle serverne sine der, mens for eks en hotmail adresse vil det variere geografisk hvor du sender mailen ifra om du skulle søke opp ip adressen du bruker? Endret 31. mars 2015 av Thoto79 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 Skjønner ikke hva du spør om. IP-adresser er ikke direkte knyttet opp mot fysiske lokasjoner. IP-adresser tildeles av en ruter/ISP, og sier noe om hvilken vei i nettverket man skal sende en pakke som er adressert til denne adressen. Din IP-adresse vil avhenge av hvilken ruter du er koblet til internett mot. Gmail sin IP-adresse vil ikke avhenge av hvilken ruter du er koblet til internett mot. 2 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 31. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2015 (endret) Skjønner ikke hva du spør om. IP-adresser er ikke direkte knyttet opp mot fysiske lokasjoner. IP-adresser tildeles av en ruter/ISP, og sier noe om hvilken vei i nettverket man skal sende en pakke som er adressert til denne adressen. Din IP-adresse vil avhenge av hvilken ruter du er koblet til internett mot. Gmail sin IP-adresse vil ikke avhenge av hvilken ruter du er koblet til internett mot. Men om man sjekker lokasjonen til en gmail adresse vil den spores til en server i USA virker det som (ihvertfall de par jeg har sjekket). Det var en mail sendt ifra London og en annen sendt til meg ifra Oslo, den ene peker til ett sted i Atlanta og den andre til ett sted i California? Og de bruker ikke VPN såvidt jeg vet. Min egen Hotmail adresse derimot viser IP adressen til der jeg befinner meg som man jo skulle tro det alltid ville gjøre uansett mail klient. Endret 31. mars 2015 av Thoto79 Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 IP-er er ikke spesifikt knyttet opp mot en lokasjon i seg selv. Men sånn osm det fungerer i dag så har selvskaper rettigheter til IP-addresser. F.eks en ISP har rettigheter til en haug med IP-er og deler noen av dem ut i en by, noen andre i en annen osv. Da blir det fort lett å knytte opp en IP mot en omtrentlig geografisk lokasjon. Det behæver ikke å stemme. Min IP har blitt beregnet til Oslo, men jeg bor i Bergen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 Gmail er en tjeneste som kjører på servere et annet sted. Mye mulig i USA. Du kan være akkurat hvor du vil i verden men når du bruker GMail så kobler datamaskinen (eller mobilen/nettbrett/whatever) seg opp til en server i USA. Adressen du kobler fra vil variere med hvor du er. Adressen du kobler til vil være den samme, med mindre tjenesten kjører på flere servere. 1 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 31. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2015 Gmail er en tjeneste som kjører på servere et annet sted. Mye mulig i USA. Du kan være akkurat hvor du vil i verden men når du bruker GMail så kobler datamaskinen (eller mobilen/nettbrett/whatever) seg opp til en server i USA. Adressen du kobler fra vil variere med hvor du er. Adressen du kobler til vil være den samme, med mindre tjenesten kjører på flere servere. Takk for svar. Det var det jeg merket med akkurat gmail og det virket så rart. Dette vil vel også si at scam mails mest sannsynlig vil være en gmail adresse da det er vanskeligere å avgjøre circa posisjon om sendt ifra andre steder enn USA? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 Scams kan komme fra hvor som helst. En Gmail-konto, hotmail-konto, nigeria-online-konto, en infisert datamaskin i Drøbak, proxy i Nederland etc. etc. Hvem som helst kan sette opp en epost-server og "hackere" kan sette opp epost-servere på trojan-infiserte datamaskiner. Det er en av grunnene til at antivirus er veldig viktig. Selv om du ikke har noe av interesse på datamaskinen så kan andre bruke den til kriminell aktivitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå