Gå til innhold

Stadig færre religiøse i Norge.

Anbefalte innlegg

38% påstår de er religiøse

Jeg har tydeligvis vokst opp på ett spesielt hedensk sted i Norge. Tipper på at de religiøse kunnne hatt omtrent 5%, og umulig over 10% oppsluttning.

Snakk om å være virkelighetsfjern!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva får deg til å tro at han eksisterer?

At jeg eksisterer. Det er et veldig vanskelig spørsmål.

Jeg Er, er jo navnet til Gud. Alle som kan være bevist å si; Jeg Er, har Gud i seg.

Jesus/Gud er også beskrevet som Livet. Livet eksisterer, jo...

Så er spørsmålet om man tror på Guden i seg selv og det evige livet.

Gud er også det gode, og kjærligheten.

Det er det man hovedsakelig tror på. Man tror på Det Gode.

Man kan jo selvsagt oversette det slik: Man tror på det gode i seg selv og kjærligheten i seg selv, altså Gud, og man tror man er et evig vesen som lever evig i Gud.

Endret av Lukas Skyvandreren
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var meget provoserende. Hvorfor er det komisk å være religiøs? Vil det si at de fleste på kloden er komiker? - Da de heldigvis er religiøse!

Hvorfor mener du at det er heldig at de fleste på kloden er religiøse?

Jeg blir stadig lei av folk som ikke er religiøse. De skal alltid poengtere at de som er religiøse er mindre kloke enn dem selv.

Selvfølgelig er det mange religiøse som utfører en ugjerning i religionen forstand - hvorfor vil folk kun se på det negative?

Sier det igjen - heldigvis er de fleste på kloden religiøse :)

Dette er ikke riktig og det er veldig få ateister som mener at det har noe som helst med intelligens å gjøre.

Selv den smarteste av hjerner kan bli vasket og formet med riktig indoktrinering, spesielt viktig og effektivt er det å begynne i en så tidlig alder som mulig, noe religiøse ledere er fullstendig klar over. Slik opprettholdes løgnene og gjør at de får leve videre inn i neste generasjon. Hadde jeg blitt utsatt for ett slikt overgrep i ung alder så hadde garantert også jeg sittet der, blindet og effektivt avskåret ifra sannheten, uten mulighet til å kunne se det selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har også omtrent ikke truffet kristne mennesker i Norge. Kommer nok veldig ann på hvor du bor. Husker kun å ha møtt/snakket med 2 kristne mennesker i mine 28 år i Norge. Alstå, det har sikkert vært flere, men da har jeg ikke visst at de var kristne. Men av venner/familie/bekjente er det kun 2 stykker, og de er veldig fjerne bekjente. Så vidt hatt noe med de å gjøre, for mange år siden.

Kanskje vi bare holder til i forskjellige miljøer?

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Jeg har tydeligvis vokst opp på ett spesielt hedensk sted i Norge. Tipper på at de religiøse kunnne hatt omtrent 5%, og umulig over 10% oppsluttning.

Hva er virkelighetsfjernt? At 38% er religiøse?

At du tror omtrent 5 % , maks 10 % er religiøse i Norge.

Lenke til kommentar

Hva er virkelighetsfjernt? At 38% er religiøse?

At du tror omtrent 5 % , maks 10 % er religiøse i Norge.

Det er jo ikke det han påstår.

Lenke til kommentar

Jeg gjør det motsatte av hva ateister gjør. Ateister prøver alltid å finne negative ting i religion for å si at religioner er noe fælt! Noe som overhode ikke stemmer. Nylig ble en amerikansk fanger sluppet ut idag, etter å ha ventet for dødsstraff i 30 år. Rett etter at han kom ut fra fengslet sa han - GUD FINNES.

Jeg syns du kunne svart på det El-Ateisten spør om her. Det var ikke helt det jeg mente med spørsmålet mitt, men jeg liker hans spørsmål bedre enn mitt.

Det du gjør her, er at du utelukker legger fokus på det du anser som negativ oppførsel fra ateister. Du generaliserer noen ateisters oppførsel til å gjelde for alle ateister. Dette er nøyaktig det samme som du beskylder ateister for å gjøre - å generalisere og å utelukket legge vekt på det negative. Det er hykleri i stor skala.

Lenke til kommentar

For ikke å si at spørsmålet misforstås etter min mening. Det Imlekk lurer på er hva som er fordelaktig med at majoriteten av planetens befolkning er religiøs. Det å henvise til at ikke-religiøse oppfattes som plagsomme besvarer ikke det spørsmålet. Grunnen til at mange sekulære fokuserer på det negative ved religion er fordi det følger med i religionspakka. Og slik jeg ser det så følger det ikke noe positivt med religion som ikke kan oppnås på sekulært vis. Med andre ord: hva er det som (unikt) gjør religion positivt?

Det som gjøre at religion er unikt positivt for min del, er at du kan søke om gode tider til høyere makter (Gud) uavhengig av religion. Da jeg er i vanskelige tider, hjelper dette meg til å holde fokus og bli ett bedre menneske for min del. Jeg støtter ikke bruk av religion for å utføre onde handlinger, f.eks. omskjæring.

Endret av Sommerstund
Lenke til kommentar

For ikke å si at spørsmålet misforstås etter min mening. Det Imlekk lurer på er hva som er fordelaktig med at majoriteten av planetens befolkning er religiøs. Det å henvise til at ikke-religiøse oppfattes som plagsomme besvarer ikke det spørsmålet. Grunnen til at mange sekulære fokuserer på det negative ved religion er fordi det følger med i religionspakka. Og slik jeg ser det så følger det ikke noe positivt med religion som ikke kan oppnås på sekulært vis. Med andre ord: hva er det som (unikt) gjør religion positivt?

Det som gjøre at religion er unikt positivt for min del, er at du kan søke om gode tider til høyere makter (Gud) uavhengig av religion. Da jeg er i vanskelige tider, hjelper dette meg til å holde fokus og bli ett bedre menneske for min del. Jeg støtter ikke bruk av religion for å utføre onde handlinger, f.eks. omskjæring.

Dette er kun fordi du tilfeldigvis ble indoktrinert i en religion som ikke praktiserer akkurat dette, men alle religioner har sine onde sider som ikke er forenelig med den sekulære moralen folk flest i Norge lever etter.

Alle er like usanne, men noen av dem spytter moralkodeksen vår i trynet litt oftere enn andre.

Lenke til kommentar

Dette er kun fordi du tilfeldigvis ble indoktrinert i en religion som ikke praktiserer akkurat dette, men alle religioner har sine onde sider som ikke er forenelig med den sekulære moralen folk flest i Norge lever etter.

Alle er like usanne, men noen av dem spytter moralkodeksen vår i trynet litt oftere enn andre.

Buddhismen er en religion som de fleste nordmenn mener er fredelig religion. Hva er de onde sidene i denne religionen som ikke er forenelig med den sekulære moralen folk flest i Norge lever etter?

Jeg har tidligere skrevet at ateister har store vanskeligheter for å anerkjenne at flere troende kun deler gode rundt religionen, avviker fra det onde. Hvorfor er dette så vanskelig for enkelte å forstå? 

Lenke til kommentar

Buddhismen er en religion som de fleste nordmenn mener er fredelig religion. Hva er de onde sidene i denne religionen som ikke er forenelig med den sekulære moralen folk flest i Norge lever etter?

Jeg har tidligere skrevet at ateister har store vanskeligheter for å anerkjenne at flere troende kun deler gode rundt religionen, avviker fra det onde. Hvorfor er dette så vanskelig for enkelte å forstå?

Du ser ut til å være ute av stand til å a) slutte å generalisere ateister, eller b) konstruere en grov stråmann av ateister. Vennligst slutt med det, det er irriterende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva om det er hinduisme som er den rette religionen? Hva om det er det som er greien?

Siden det er tro, så kan man ikke vite. Hva er hinduisme? Hva tror man på når man er hinduist?

Men uansett, religion fører bare til krig, I think we would have been better off without it.

Nei. Det er ikke religion som gjør det, men det er ulike typer mentaliteter hos mennesker. :)

Hinduismen er verdens eldste religion og er verdens tredje største religion. For ytterligere informasjon se troen om hinduisme.

Jeg tror han eksisterer når jeg hører slike realiteter som at en amerikansk borger blir slippet ut fengslet når han har ventet i 30 år for å få dødsstraff. Det første han sa var at Gud finnes.

Verdens eldste, nettopp.

Er vel den rette religionen også da? Poenget mitt var vel egentlig hvordan kan man påstå at kristendom er "rett" når de eksisterer religioner før kristendom? 

Hva om det er hinduisme som er den rette religionen? Hva om det er det som er greien?

Siden det er tro, så kan man ikke vite. Hva er hinduisme? Hva tror man på når man er hinduist?

Men uansett, religion fører bare til krig, I think we would have been better off without it.

Nei. Det er ikke religion som gjør det, men det er ulike typer mentaliteter hos mennesker. :)

Hinduismen er verdens eldste religion og er verdens tredje største religion. For ytterligere informasjon se troen om hinduisme.

Jeg tror han eksisterer når jeg hører slike realiteter som at en amerikansk borger blir slippet ut fengslet når han har ventet i 30 år for å få dødsstraff. Det første han sa var at Gud finnes.

Hardly a miracle. Vil no påstå at i alle tilfeller der det skjer mirakler er det på grunn av folks kompetanse (kirurgi og ting som har med det medisinske). Og at det meste kan forklares.

Lenke til kommentar

Sommerstund;

1. Hvorfor teller denne fangens ord mer enn andres? Fordi han har sittet i fengsel i 30 år? Er det en grunn i det hele tatt egentlig?

2. Hvordan skulle fangen være mer kvalifisert enn andre til å vite om det finnes en gud eller ikke?

3. Som leder til spørsmålet; Av de tusenvis av menneskeskapte gudene som finnes, hvilken gud?

Endret av afterall
Lenke til kommentar

Du sier menneske dør råtner opp og tyter opp o gresset som etnytt menneske.

Hvor skrev jeg det?

Det er et godt spørsmål! Jeg aner ikke. Beklager.

For å gjøre meg tydeligere; For å gjenoppstå som menneske, så må man bli født på ny.

Altså man oppstår, og blir født - som menneske. Mange som tror at dette er noe som kun kan forekomme én gang i evigheten, som i YOLO.

Jeg tror at bevisstheten vår vil gjenoppstå - og gjør den det, så betyr det at man har evig liv; man er da et evig vesen. Døden er da bare slutten på en dag og begynnelsen på en ny dag, sett stort på det, nesten som en liten søvn, bevisstheten teleporteres til et nytt individ som ikke har rukket å få noen ånd/bevissthet/personlighet enda. Hvis du tenker på livet som et hjul, der alt kommer tilbake om og om igjen, så vil du ikke ha mange liv heller, du vil ha et liv som er konstant, selvsagt vil du da komme i en ny inkarnasjon hver gang. Er også dette som kristne legger i å "leve evig i Kristus", og det å "dø med kristus, og få en oppstandelse lik hans".

Endret av Lukas Skyvandreren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...