Gå til innhold

Lord Of The Rings: Return Of The King


Anbefalte innlegg

Mulige spoilere:

 

 

I boken, når porten til minas tirith blir knust av Grond, så rir Witch Kingen inn, bare han, og der venter Gandalf på han, de prater litt, før Witch Kingen plutselig forlater stedet siden Rohan har kommet. Det savnet jeg. Men det var jo kult med de trollene som kom gjennom porten :)

 

Og når de kommer til svarteporten, så når den åpner seg så skal Saurons munn komme ut, han var ikke der, men forhåpentligvis kommer det i extended edition...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tidenes vakreste og mest storslåtte film-trilogi er nettopp avsluttet, og det er med et trist hjerte jeg innser at det er over :/ Jeg tviler på at det noensinne kommer til å bli laget en film som vil rivalisere Atter en konge...

 

Savnet scener som Mouth of Sauron og når Witch kingen rir inn i minas tirith og blir konfrontert av Gandalf, men ellers var det perfekt.

 

Og tolkien var ikke direkte i mot en filmatisering, han bare var nervøs for at det ikke skulle gjøres ordentlig, han ringte jo de som skulle lage tegnefilmen om hvilke type skuespillere de skulle bruke, da hadde fyrn svart "ekte", og tolkien hadde sagt: "bra, siden jeg hadde et mareritt om at det blei en tegnefilm."

 

kilde: Letters by J.R.R. Tolkien

hvilke scener er det du snakker om? witch king vs gandalf og mouth of sauron?

 

Er ikke kampen foran "den sorte porten" med i filmen(mouth of sauron)? - er det det du mener?

Kampen er selvsagt med. Den er et av filmens største høydepunkter. Porten åpnes og hele Mordors hær omringer angriperne. Men Mouth of Sauron ser vi dessverre ingenting til. Men misforstå meg riktig, filmen er helt ubeskrivelig bra, selv om dette var en scene jeg savnet...

 

Og vi har jo alltids extended ;)

 

Tror faktisk Tolkien hadde vært stolt av å se disse filmene. Selv om en del er ukorrekt, og en del scener fra bøkene mangler, er dette episke mersterverk av noen filmer. Jeg mener faktisk at PJ har klart å fange opp storheten og mektigheten av Midgard og historien om Ringen. I motsetning til den forferdelige tegnefilmen fanger denne filmen opp perspektivet av hva som skjer her. Vi oppfatter den uendelige håpløsheten, grusomhetet og hatet som omfanger Midgard. Og det er da tross alt det viktigste...ikke de ørsmå detaljene...

Lenke til kommentar

ROTK er en enormt bra avslutning på en nydelig triologi...

 

Filmene er et mesterverk uten like, men boka er selvfølgelig best av alt.

 

Det jeg savnet mest i den siste filmen er at Hobbiton så helt urørt ut når de fire hobbitene kom tilbake. Det virket som et idyllisk sted hvor det aldri hadde vært ondskap eller kamp. Dette er jo helt feil! Jeg som gledet meg til å se hobbitenes opprør :(

 

Nå som jeg har sett alle filmene, må jeg nok lese boka en gang til for å gjøre en siste sammenligning... Trodde nesten Frodo og Sam ikke fikk fritt leide mellom Mordor heller... At de sneik seg rundt blandt orc-leirer... Men uansett var det en bra film... selv om den ikke var 100% tro mot boka

 

Det eneste som var negativt med filmen var tekstinga, men den har jeg irritert meg grønn over gjennom alle tre filmene (og oversettelsen av boka, som jeg ennå ikke har hatt nerver til å lese). Du kan ikke oversette Egennavn... det er en konsekvent regel! Jeg veit at jeg heter Hans-Olav enten det er i Norge eller Kina! så det, så!

Lenke til kommentar
Det jeg savnet mest i den siste filmen er at Hobbiton så helt urørt ut når de fire hobbitene kom tilbake. Det virket som et idyllisk sted hvor det aldri hadde vært ondskap eller kamp. Dette er jo helt feil! Jeg som gledet meg til å se hobbitenes opprør :(

 

For et slapt anti-klimaks det ville blitt :/ Den viktigste historien er Krigen om Ringen, og det var bra at de holdt seg til det!

 

Og visse ting var mye bedre i filmen, som at Sam ikke tok på seg ringen etter møtet med shelob (når de orkan kom), siden da ville alle tenkt: "ekke dem kødda til nu?" Hadde vært slapt om han bare hadde fortsetta som om ingenting hadde skjedd.

 

Faramir var bedre i filmen, han er altfor statisk i boka, trist at ingen klarer å innrømme det.

Lenke til kommentar
Ser det for meg:

"fjortis-edition"=3t

og

"geek-edition"=6t

 

Jeg VET hvilken jeg ville ha sett, og det er den der man MÅ ha en pause for påfyll av godteri...

hardcore"forthosefluentinsindarinandquenia"geek-edition = 120t

Apropos quenyaandsindarin:

 

Hvis noen av en eller annen grunn har lyst til å lære seg det, så er kurset til H.K.Fauskanger (her) på vei til å bli oversatt til Norsk: her

Lenke til kommentar
Apropos quenyaandsindarin:

 

Hvis noen av en eller annen grunn har lyst til å lære seg det, så er kurset til H.K.Fauskanger (her) på vei til å bli oversatt til Norsk: her

Det var på tide! Har ventet en stund på norsk oversettelsen ;)

 

Tilbake til tolkien, så har det i flere sammenhenger blitt lagt frem at han ville forbanne en filmatisering av verkene hans. Det tror jeg på. Tolkien var en perfeksjonist av de grader, og gikk over bøkene sine mang en gang, ofte skrev om hele kapitler, før han lot dem bli utgitt. For at Tolkien skulle blitt fornøyd med en lotr film, måtte alt se ut sånn som han hadde forestilt seg, og det var ikke mulig med den teknikken som eksisterte under hans tid. Personlig så tror jeg at Tolkien hadde både likt og mislikt filmene.. Men dette kan vi jo aldri få vite helt sikkert.

 

Jeg tviler videre på at Renskningen av "The Shire" kommer til å være i Ex. versjonen. Noe jeg HÅPER kommer med er legningen av Eowyn og Merry. Skjønner enda ikke hvorfor PJ lot Merry være med i det siste slaget.. Han skal jo ligge skadet!

 

*Irritere seg evi over*

 

PS: Til de som har sett TTT ex; Når Merry måler høyden på Pippin, og konkluderer med at "Everythings back to normal", har da Pippin krympet igjen? Eller har han vokst? Hvis han har vokst, så er det litt kjipern at Merry og Pippin er like store som Sam og Frodo i Rotk! Nok et irritasjonsmoment..

Lenke til kommentar

"Forresten framstår du som litt mer nøytral her på forumet enn hva du gjør når vi diskutere emnet . Mener å ha hørt du og faces snakke om å drepe PJ ved å stikke siden av boka ned i halsen på han ."

 

Ja, vi skal kle oss ut som orker og alver inspirert av BOKEN, og overrumple ham. Deretter skal vi kvele ham med manuset han selv har besudlet.

 

Back to topick: Tror ikke jeg gidder å se den på kino. Laster den ned, da går ikke mine penger i Peters lomme.-

 

Og en annen ting: etter det jeg hører er filmen forferdelig. Han klarte alstå ikke å få med det beste, altså hobbitenes opprør. Nå er jeg sint. Og dere som mener at jeg er unøytral og subjetiv, kan lese sine egne poster. Dere er ikke bedre, den eneste forskjellen er at jeg er negativ til filmen, på samme måten som visse andre er nehative til Saddam Hussein.

 

I rest my case. De som ikke er gode nok til å lese boken kan legge seg. God litteratur slengt på bålet. Les litt om Nazistenes brenning av bøker under WW2.-

 

God Jul! :xmas:

Lenke til kommentar

RotK:

 

Ja det var et mesterverk. :D Et uferdig mesterverk... :ermm:

 

 

Skal se den igjen på søndag. :dribble: (uten dress denne gangen :p ) Og det trengs to kikkinger for å dømme denne merkelige fantastiske filmen. ;)

 

(tror foresten det var en fordell at jeg for første gang ikke leste boken rett før jeg gikk å så filmen. Gjorde det med de to andre og da husket jeg alt for mange detaljer å klage på... :p )

 

Til da, Gaute

Endret av SirGalrim
Lenke til kommentar
Og en annen ting: etter det jeg hører er filmen forferdelig. Han klarte alstå ikke å få med det beste, altså hobbitenes opprør. Nå er jeg sint. Og dere som mener at jeg er unøytral og subjetiv, kan lese sine egne poster. Dere er ikke bedre, den eneste forskjellen er at jeg er negativ til filmen, på samme måten som visse andre er nehative til Saddam Hussein.

 

I rest my case. De som ikke er gode nok til å lese boken kan legge seg. God litteratur slengt på bålet. Les litt om Nazistenes brenning av bøker under WW2.-

 

God Jul! :xmas:

Du har -> hørt <- at filmen er forferdelig ja.. Jammen da er den jo det. Og det at hobbitenes opprør er det beste ved filmen er jo opp til enhver sjel.. Men jeg ser enda ikke et eneste argument, som holder mål, på hvorfor du HATER filmene? Jeg har lest boken, elsket den, og elsker videre filmene.. Rotk er faktisk den beste filmen jeg noen sinne har sett.

 

Og vil vel si at det å beskylde alle som liker filmen, for ikke å ha lest boken er litt vel drøyt. Personlig så har jeg lest alt som en med lav økonomi(les: ingen jobb) kan ha råd til.. Og jeg liker igjen filmene.

 

Skjerpings!

Lenke til kommentar
Du har -> hørt <- at filmen er forferdelig ja.. Jammen da er den jo det. Og det at hobbitenes opprør er det beste ved filmen er jo opp til enhver sjel.. Men jeg ser enda ikke et eneste argument, som holder mål, på hvorfor du HATER filmene? Jeg har lest boken, elsket den, og elsker videre filmene.. Rotk er faktisk den beste filmen jeg noen sinne har sett.

 

Og vil vel si at det å beskylde alle som liker filmen, for ikke å ha lest boken er litt vel drøyt. Personlig så har jeg lest alt som en med lav økonomi(les: ingen jobb) kan ha råd til.. Og jeg liker igjen filmene.

 

Skjerpings!

Fullstendig enig med deg! Jeg er en av mange som også har lest boka et titalls ganger gjennom hele livet, men fortsatt digger filmene. RoTK er den definitivt beste filmen jeg noensinne har sett... :thumbup:

 

Problemet er at vi må se på filmene som en tolkning av LOTR, ikke som en kopi av boka. Vi må lære oss å akseptere at flere av de elskede scenene fra boka ikke kommer med på filmene, selv om dette muligens kan være skuffende eller irriterende. Se på filmene og bøkene som to separate produkter, ikke som noe som skal være nøyaktig det samme!

 

Jeg jobber selv med film, så jeg veit godt hvor vanskelig det kan være å få ting fra ei bok til å passe på lerretet. Visse ting passer seg rett og slett best som det skrevne ord. Skal tingene henge sammen som filmatiske virkemidler må det faktisk til med en del forandringer her og der. Enten man vil eller ikke!

Lenke til kommentar
Må gjøre det klart at det finnes to typer "LOTR-fans". De som er fans av boka og synes filmene er populistisk Hollywood-søppel, og de som elsker filmene av grunner jeg ikke forstår, og heller ikke vil lese boka. Finnes kanskje også en "bastard-minoritet" som elsker filmene selv om de har lest boka, men kjenner så og si ingen av disse.

 

Så da er spørsmålet : Hvilken gruppe LOTR-fans liker spillet ? ;)

To?? :ermm:

 

TRE! :thumbs:

 

Jeg er, som de aller aller fleste, av den tredje du ikke nevnte. De som liker begge deler.

 

Jeg liker filmene:

 

#1 var kjempebra

#2 var bra (nådde liksom ikke høyden av #1)

#3 var UTROLIG BRA og selv om jeg var på premieren med de værste tenkelige sitteplassene, så var det min aller beste kino-opplevelse noen sinne :eek:

 

Jeg liker boka:

 

Rettelse jeg forguder boka, nesten like hellig som bibelen.

 

Spillene:

 

Ikke spillt noen og vil heller ikke :tease:

Lenke til kommentar
For et slapt anti-klimaks det ville blitt :/ Den viktigste historien er Krigen om Ringen, og det var bra at de holdt seg til det!

 

Og visse ting var mye bedre i filmen, som at Sam ikke tok på seg ringen etter møtet med shelob (når de orkan kom), siden da ville alle tenkt: "ekke dem kødda til nu?" Hadde vært slapt om han bare hadde fortsetta som om ingenting hadde skjedd.

 

Faramir var bedre i filmen, han er altfor statisk i boka, trist at ingen klarer å innrømme det.

WOW, endelig en som klarer å innrømme at den o store Tolkien ikke altid har rett!! :blink: Hvem skulle trodd det? Ikke jeg! Grattings, de er en modig person :green:

 

Scener som savnes:

 

Gandalf's samtale med Saruman, der Wormthoung kaster ut Palantiren

 

Savnet litt opprøret i Teh Shire (men det var en mesterlig måte PJ hadde fremstilt hjemmkomsten på)

 

Mouth of Sauron

 

Gandalf vs. Witch King

Lenke til kommentar
Hva Synes Dere om Spillene?

 

- The Hobbit

- War Of The Ring

- Return Of the king

 

Hva Synes dere som Filmene ?

 

Boka ?

 

- noen sener som burede vært med ?

 

The hobbit: jeg har bare prøvd demo versjonen av the hobbit. er dømt til og misslykkes.

 

War of the ring: hakke prøvd det. sett screenshots, ser veldig ut som wc3. kan kansje bli bra om de oppgraderer grafikkmotor.

 

Return Of The King: Jeg har ikke prøvd det utenom demoen. jeg tørte ikke og installere hele før jeg har sett kinoen pga alle filmklippene.

 

Filmene eier (syntes 2 er best hittil)

 

Boka har jeg ikke lest. Men står på ønskelista så jeg kommer til og få lest den til neste år :p

 

Kansje du kunne lagt inn Middle earth online (vet ikke om det er komt ut, men skal være veldig bra, så kansje denne pollen holder seg ilive lenge nok)

Lenke til kommentar
Hva Synes Dere om Spillene?

 

- The Hobbit

- War Of The Ring

- Return Of the king

 

Hva Synes dere som Filmene ?

 

Boka ?

 

- noen sener som burede vært med ?

 

The hobbit: jeg har bare prøvd demo versjonen av the hobbit. er dømt til og misslykkes.

 

War of the ring: hakke prøvd det. sett screenshots, ser veldig ut som wc3. kan kansje bli bra om de oppgraderer grafikkmotor.

 

Return Of The King: Jeg har ikke prøvd det utenom demoen. jeg tørte ikke og installere hele før jeg har sett kinoen pga alle filmklippene.

 

Filmene eier (syntes 2 er best hittil)

 

Boka har jeg ikke lest. Men står på ønskelista så jeg kommer til og få lest den til neste år :p

 

Kansje du kunne lagt inn Middle earth online (vet ikke om det er komt ut, men skal være veldig bra, så kansje denne pollen holder seg ilive lenge nok)

Du kommer garantert til å like 1. eller 3. filmen best etter du har lest boken...

2. filmen er jo mest action og slåsskamper... og det kan du få i en Arnold film...

Lenke til kommentar

Jeg er skuffa over RoTK...

Det skjedde jo neseten ingenting! Bare slossing og amerikanske PEP-talks og "løøve"...

Endel scener som burde vært med også som ikke var det...

 

Menmen

 

Jeg har jo bare sett den 1 gang da.

Må se den 2 ganger før jeg bestemmer meg!

 

Edit: Skrivefeil

Endret av kristteo
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...