Gå til innhold

Lord Of The Rings: Return Of The King

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Filmene yter ikke bøkene rettferdighet, likevel, det er et utrolig stykke film PJ har laget. I filmhistorien finnes det vel knapt sidestykke, ihvertfall som jeg kan komme på. Utrolig bra! Selv har jeg lest bøkene 11 ganger og er vel for nerd(!) å regne på området. Det er likevel noen år siden sist jeg har lest dem. (Jada, jeg er en gammel mann). Det eneste jeg har å utsette på filmene er at de ikke er spilt inn i Norge/Scandinavia/Nord Europa. Jeg synes "naturen" ofte blir litt feil (brun) i forhold til hvor scenene skal ha utspilt seg. Beowulf og 'Beowulf kvadet' (blir riktig nok litt mer Hobitten, dvs. Bilbo) er f.eks. fra området rundt Göteborg og Danmark. For de som også har lest Snorre/Kongesagaene så var Gandalf en små konge fra Østlandsområdet, (Viken, dvs. Oslofjorden), som ble drept av Harald Hårfagre. Frodo betyr klok, og er på gammel-norsk, Frode. (Iflg IllVit) Det er uansett verd å merke seg professor Tolkien var ekspert på norrøn mytologi, noe som går mye igjen i LotR, f.eks magiske ringer. Draupne(?) Det er en av grunnene til at jeg også liker bøkene best på norsk. Historien, navn, dikt og steder klinger bedre på en måte. På den annen side er det mange som sverger til den engelske versjonen...

Forøvrig, dagens hysteri er bare en i rekken av tidligere hysterier. Sjekk ut tekstene til Led Zeppelin. (Og f.eks. Marillion, osv).

PS. I Atter en konge... Synes jeg så tydelig ser Eowÿn på slutten. Riktig nok er det svært lenge siden jeg har lest bøkene, og det er mulig jeg husker feil, men dør ikke hun i det ene slaget da?

Lenke til kommentar

Hehe, nei, hun dør ikke, hun gifter seg jo med Faramir, og de slår seg jo ned i Ithilien, der Faramir får råde. Hun og Faramir blir jo forelsket i hverandre mens de begge ligger i "the houses of healing" :) Jeg likte det "hintet" de ga i filmen, når man ser Faramir og Eowyn smile vakkert til hverandre, under kroningen av Aragorn :) Det er slike små detaljer de egentlig ikke trenger ha med, men vet at bok-fansen vil verdsette...

Synes New Zealand er fantastisk, og mener alle de "naturbildene" løfter Ringenes Herre flere hakk...

Endret av NoLimit_^
Lenke til kommentar

Vel... filmen ble spilt inn på New Zealand fordi den har en natur som ligner veldig mye på den norske og Peter Jackson er fra New Zealand heh.

New Zealand og Norge er to av svært få land i verden som har fjorder, hvis det i det hele tatt er noen fler.

Det med at den er så "brun" som du sier, har vel mer å gjøre med effekter lagt på etterpå enn noe annet. Synes f.eks. ikke Hobbiton er så veldig brun... Hvis du har sett dokumentarene på extended versjonene vil du se forskjellen på en scene fra før de skifter på fargene til etter. Det er helt utrolig hvor forskjellig det ser ut, og hver scene får sine egne "farger" for å skape riktig stemining.

Lenke til kommentar
Jeg husker endel år tilbake, da det var bare jeg og en kamerat som hadde interesse for Tolkiens verk (av bekjente). Jeg husker vi gledet oss da det ble klart at det skulle lages filmer av bøkene; vi var i ekstase. Den gangen det var stort at Ringenes Herre hadde fått en hundre-ords-notis i Fedrelandsvennen. Da var det ingen hylende fjortisser som skrek etter Elijah og Orlando. Det var tiden da Ringenes Herre ble verdsatt for dens vidunderlige litterære bidrag.

Men vi skulle så bittert angre på vår ekstase etterhvert som filmene kom ut.

I dag er situasjonen en helt annen. Og tidene forandrer seg, det vet jeg godt. Til en viss grad er det godt at "folket" blir opplyst om denne makeløse fortellingen fra Tolkien. Men når det så går i retningen av filmindustriens håpløse "melking" av filmene, da blir jeg vemodig. Tenk at Frodo kommer opp på linje med "Pochahontas" og "Pokemon".

Nå lèer jeg ikke på øyelokket om jeg ser tittelen "Lord of the Rings" som "pryder" midtsidene til VG. Jeg er så alt for lei av hysteriet rundt filmene og deres pengetyning. Tilbake sitter jeg med det tomme savnet etter en svunnen tid, da historien om Frodo og hans ferd kun ble elsket for det den var et litterært mesterstykke.

Så som dere sikkert ser er jeg ikke fornøyd med melkingen av Ringenes Herre - produktet. Ringenes Herre-effekter kan selfølgelig være positive, men ikke når det kommer i "Pokemon-opptrykk" som det har gjort, etter filmene kom.

Om dere er enige eller ikke får jeg vel sikkert høre. 

Jeg føler det på akkuratt samme måte som deg. Plutselig gikk LOTR fra å være noe rart og nerdte til å bli kult.

De som nevte her at ROTK ble dårlig fordi vi hadde gått inn for å syntes at den var dårlig, kan hende hadde rett. Men når jeg Så den første filmen på kino hadde jeg nesten forutsett at den kom til å bli bra, men jeg ble skuffet.

Jeg mener at New Zealand er et bra sted å filme LOTR kulissene og landskapet er bra!. Men i ROTK når gollum tar Ringen ifra kammeraten sin så ser landskapet ut som om det har blitt filmet inne i et studio. Lyset og alt virker veldig falskt.

Lenke til kommentar
Gandalf er et sammensatt navn, bestående av "gandr," som er islandsk, og betyr "stav," og "alv" som vi jo alle vet hva betyr...

Islandsk? Landåmen kommer jo fordi mange velger å flykte fra nettopp Harald Hårfagre. Gandalf er en ganske gammel mann da han blir drept. Men kanskje Snorre roter med navnene... ;)

Lenke til kommentar
Har hørt ryktet jeg også, men jeg tviler STERKT! Men jeg hadde selvsagt likt å sett en fem timer lang RoTK... ;)

Denne rykteflomen startet med dette intervjuet med PJ i Politiken i danmark http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=298542

.. og jeg kan forsikre dig for, at dvd-versionen af 'Kongen vender tilbage' bliver endnu længere end fire timer og 50 minutter«, siger Peter Jackson med et lumsk grin.

Om journalisten gjengir sitt intervjuobjekt riktig, har vi all grunn til å glede oss :D

Endret av SirGalrim
Lenke til kommentar
Men i ROTK når gollum tar Ringen ifra kammeraten sin så ser landskapet ut som om det har blitt filmet inne i et studio. Lyset og alt virker veldig falskt.

Var det ikke du som hadde sett filmen på pc med dårlig bildekvalitet?

Like den scenen, følte at alle de forskjellige elementene bare skape en slags psykotisk stemning, og når ringen ligger der og visker Ring-verset, etter at Deagol er død, det er bare helt fantastisk :)

Lenke til kommentar
Jeg føler det på akkuratt samme måte som deg. Plutselig gikk LOTR fra å være noe rart og nerdte til å bli kult.

Som nevnt av mange tidligere så har det aldri vært spesielt nerdete og rart å lese Ringenese Herre...

Leste først Ringenes Herre når jeg var 12 år ellerno og det var ikke noe spess rart med det. Mange leste boken og de som ikke gjorde det gjorde det fordi de enten ikke leste bøker eller syntes den var for lang. Det har liksom aldri hatt noe å gjøre med at den var nerdete.

Derimot det å lære seg alvisk og pugge D&D manualen, det er nerdete det heh

Lenke til kommentar

Var Gollum (Smyagol) en hobbit? En kompis mener dette, mens jeg mener å huske at jeg leste en plass at han var av folket fra sverdliljevollene som var mellom en mann og en hobbit å regne når det gjaldt størrelse, men at han hadde slektskap til hobbiter. Orker ikke å lese hele boken igjen for å finne svaret. Noen med bedre husk enn meg?

Lenke til kommentar
Oblivian:

Jeg bare viser til det samme som det, nemlig IllVit

(Nå finner jeg selvfølgelig ikke det bladet, men jeg kan poste når jeg får rydda rommet....)

Når du sier det så husker jeg det fra IllVit. Men husk at IllVit er dansk da. De bare oversetter artiklene i Norge. De folka der har nok aldri lest Snorre, (bortsett fra Viggo Mortensen da) dessuten når dansker snakker om gamle norske ting så legger de det alltid til Island, siden det da på en merkelig måte blir halvt danskt da. ;)

Uansett, Halvdan Svarte og senere Harald Hårfagre sloss mot Gandalf (konge av Romerike) og da var ikke engang Island befolket, annet av noen kristne keltiske munker. Mange av småkongene som ble nedkjempet av HH er nettopp de som rømmer (slutten av 800-tallet) til Island og senere blir til den islandske befolkningen. Uansett er det vel meningsløst å skille islandsk og norsk språk fra denne perioden fra hverandre.

En annen småkonge som rømmer fra HH er Gange Rolf, som slår seg ned i Normandie. En av hans etterkommere er Vilhjalm Bastard (William the Conqueror) som erobrer England i slaget ved Hastings i 1066, og det er siste gang England noengang er blitt erobret. Ellers var også sønnen til HH, Eirik Blodøks konge over Northumbria, dvs York (Jorvik) i en periode også. England har uansett fått innført en ganske stor dose nordiske skikker, kultur, språk og kanskje mytologi i denne perioden. Av norrøne gudenavn har de ihvertfall beholdt Tuesday, Thursday og Friday. Tolkien sies å ha prøvd å gi England den mytologi han mente den manglet (eller kanskje hadde mistet...) Det er uansett ikke vanskelig å se parallelene til norrøn mytologi, og til og med konge sagaene.

Lenke til kommentar
Jo, Gollum var en hobbit, en Stoor vel å merke, men likefult en hobbit.

Om jeg ikke husker feil så omtaler Gandalf dem som - ''ikke helt ulike hobbiter...'' Om det er noen vesens forskjell da. Jeg forstår det slk at de ikke er hobbiter, men at de ligner eller er nært beslektet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...