birkeline Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Jeg syntes ikke at filmene var for lange, de var altfor korte!. Og for å komme med argumenter mot filmene og alt stæsjet rundt filmene lager jeg en liste: Minus -Arwen hadde an ALTFOR stor rolle i filmen -STORE forskjeller på boka og filmen, (Faramir er ond i filmen) osv. -Teit fjortiss faktor, Legolas som slider på skjold som i xXx. Hørte noen fjortisser som så wow baki salen -Alt er gjort for å tjene penger! Masse reklame og dritt.Tolkien skrev faktisk boka fordi han hadde lyst selv og for å tilfredstille en liten gruppe fans, ikke tjene masse penger som Peter J. -Og hvorfor i allverden lagde de at manus? Kunne de ikke bare laget filmen som boka, den er jo perfekt. -Alle fjortissene som digger filmene, fordi de ikke gidder å lese boka -All dritten som er laget for å selge enda mer, spilla osv. Pluss -Bra trailer til Ringens Brorskap -Mye bra musikk -Bra landskaper Ikke alt jeg er enig med deg i her. 1. Håper du vet at en film behøver en kjærlighetshistorie. Det er grunnen til at arwen har fått en såpass stor rolle i filmen. filmene ville ha blitt MYE dårligere uten arwen i en sentral rolle. De er langt borte fra hverandre. Elrond ønsker at arwen skal dra over havet, men hun selv vil bli igjen sammen med Aragorn. 2. Faramir er ikke ond. Hans rolle i filmen er å skape spenning. Klart det ikke stemmer helt med det som står i boka, men ellers ville d ha blitt kjedeligere enn om ikke hadde planer om å ta ringen. 3. Jeg er enig med deg i at Legolas i to tårn ikke burde ha sklidd ned trappa på et skjold. Dette ødela litt. Selv om det passer til hans karakter blir det for dumt. 4. Alt er ikke bare for å tjene penger. Peter Jackson leste boka som 16-17 åring og har helt siden da ønsket å lage film av boka. Mye av det er penger, men jeg tviler på at det for peter jackson er alt. Han er så vidt jeg vet fan av boka. 5. En film kan ikke være som boka. Det hadde blitt utrolig kjedelig å se f.eks. Rådsmøtet i kløvendal. Og vandringen til blåstertopp hadde tatt utrolig lang tid. Det hadde rett og slett blitt alt for kjedelig. Du bør tenke på at filmene er laget for at folk som ikke har lest boka skal skjønne historien. med andre ord forenklet og kuttet ned. Ellers ville det ikke blitt suksess. correct me if i'm wrong Lenke til kommentar
Swoofah Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Ja, eg har bla. denne skjermen som bakgrunn og har lurt lenge på kor dei har det fra, fant det ikkje i filmen. Synest spillet er bra eg, litt einsformig riktignok, men er underhaldande ei stund ja. Merket av spillet tar for seg deler av historien som ikkje er nevnt i filmen (da treene tar orcene, path of the dead, osgiliath med sam\frodo). La meg da prøve å gjennta meg selv. Bildet ditt vil helt sikkert komme i extended, siden dette klippet også blir vist på traileren til Rotk. Merket av spillet tar for seg deler av historien som ikkje er nevnt i filmen Min venn, SE TTT Ex. Der er alt dette med! Lenke til kommentar
NoLimit_^ Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Nei, alt der er ikke med, masse dritt som de har lagt til bare for å gjøre spillet lengre... Aragorn kjemper aldri mot de døde, ei heller driver Frodo og Sam og kutter opp orcer i osgiliath... ++ Da skulle de heller ha hatt med Eomer som spillende karakter, og la deg være oppå en hest, og bare Ride inn på pellennor slettene med 6000 andre ryttere... Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 (endret) Jeg er stor fan av bøkene(Leste de først når jeg var 7), men filmene er enkelt og greit bedre. Og de som sier at PJ bare gjorde det for pengene kan gå og henge seg. Store deler av inntektene har godt til videre drift av de utvidete firmaene som stod bak special-effektene og rekvisittene til filmen. PJ fikk mindre penger til seg selv enn mange langt dårligere regissører får for langt billigere filmer. RotK-spillet virker meget kult, men mest av alt fordi jeg elsker hack&slash spill. Endret 27. desember 2003 av Niskivara Lenke til kommentar
Skyttt Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Nei, alt der er ikke med, masse dritt som de har lagt til bare for å gjøre spillet lengre... Aragorn kjemper aldri mot de døde, ei heller driver Frodo og Sam og kutter opp orcer i osgiliath... ++ Dette har jo faktisk ikke EA lov til å gjøre. Lisensen deres innebærer å lage spill av det som skjer i filmene, altså ta scener fra filmene og gjøre disse om til spill. De har egentlig ikke lov til å legge til noe utover dette. Niskivara, det at filmene er bedre enn bøkene var vel en overdrivelse? Men jeg mener at filmene absolutt er verdige Tolkiens fantastiske verk. Ønsker forresten også birkeline velkommen blant PJs forkjempere her på forumet. Godt innlegg! Lenke til kommentar
StifMeister Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Ringenes Herre er nå etter min mening de beste filmene laget noensinne, men ingenting slår bøkene!!!! Viss dere synes filmene er bra....LES BØKENE! De er så utrolig mye bedre å mer innholdsrike...jeg ble lamslått på første side og etter det har jeg lest dem om og om igjen, tror nok at jeg har lest dem 6 gnager hver nå...Blir aldri lei av dem! Et tips...: Kjøp BØKENE! Takk for meg... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Ringenes Herre er nå etter min mening de beste filmene laget noensinne, men ingenting slår bøkene!!!! Viss dere synes filmene er bra....LES BØKENE! De er så utrolig mye bedre å mer innholdsrike...jeg ble lamslått på første side og etter det har jeg lest dem om og om igjen, tror nok at jeg har lest dem 6 gnager hver nå...Blir aldri lei av dem! Et tips...: Kjøp BØKENE! Takk for meg... skal få tak i boka på engelsk asap Spillet har så absolutt ikkje tatt scener fra filmen, tvert imot. -Helm's Deep der du sloss som Gandalf (Minimalt av det i filmen) -Path Of The Dead der du sloss som Aragorn\Gimli\Legolas, bla. mot kongen (Ikkje ikkje filmen i det hele tatt) -Escape from Osgiliath med Frodo\Sam (ikkje i filmen) -Shelob's Lair (Med i filmen) -Sam's kamp mot Shelob (Med i filmen) -Gandalf som slåss i Minas Tirith (Med i filmen) -Gandalf som slåss i skogen som tok orcene på slutten av TT (Ikkje med i filmen) -Southern Gate Of Gondor som Gimli\Aragorn\Legolas (Ikkje med i filmen) -Fields of Pelennor (Med i filmen) -Tårnet der Sam redder Frodo (I filmen tar han 4 orcer, på spillet tar han 100) -Kampen 1vs1\2vs1 uten for The Black Gate (Ikkje med i filmen) -Kampen utenfor The Black Gate (Med i filmen) -Frodo(Sam\Merry) vs Smeagol i Mount Doom (Med i filmen). Som du ser er det fleire brett som ikkje er med i filmen, om dei i det heile tatt eksisterer i boka veit eg ikkje, og om dei kjem i Rotk Extended veit eg heller ikkje. Men eg savnet meir om The Dead Path, såg for meg store scener inni fjellet, men det heile vart bare snakking. Elsker filmen, og liker spillet bedre enn de fleste. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 ett punkt ang. "skateboard" scenen i Two Towers angivelig så var denne scenen ikke med i det originale scriptet, men Orlando Bloom krangla den til seg fordi han ville være mer kuul...(han er sånn skater dude) urk som jeg hater den fyren...bare mer og mer etter hvert som jeg finner ut mer Lenke til kommentar
aiuL Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 (endret) ett punkt ang. "skateboard" scenen i Two Towers angivelig så var denne scenen ikke med i det originale scriptet, men Orlando Bloom krangla den til seg fordi han ville være mer kuul...(han er sånn skater dude) urk som jeg hater den fyren...bare mer og mer etter hvert som jeg finner ut mer Seriøst ? Makan! Har heller aldri likt Mr.Bloom. Og dette tar kaka. Edit : Dette og når han tar en olifant alene. Endret 28. desember 2003 av aiuL Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Den skjold-episoden i Helm's Deep og Mumakil-episoden på Pelennor Fields kunne de hatt seg foruten, fekk ein dårlig magefølelse når eg såg dei 2 scenene, alt det andre er så bra, og passer inn i tidsalderen, så kjem han med sine 1337 slide skills som ødelegger. Lenke til kommentar
Swoofah Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 ett punkt ang. "skateboard" scenen i Two Towers angivelig så var denne scenen ikke med i det originale scriptet, men Orlando Bloom krangla den til seg fordi han ville være mer kuul...(han er sånn skater dude) urk som jeg hater den fyren...bare mer og mer etter hvert som jeg finner ut mer Neinei.. Mr. Bloom krangla seg til å gjøre støntet selv.. Ikke det at scenen skulle vises. Han gjorde det, så PJ kunne kjøre noen closeups av han, og derfor få det mer "virkelighetstro" Neklager ev. skrivefeil, men jeg er litt full Lenke til kommentar
NoLimit_^ Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 -Southern Gate Of Gondor som Gimli\Aragorn\Legolas (Ikkje med i filmen) Jeg likte den scenen, siden de fleste av de døde gjorde mesteparten av sin slåssing i sør-gondor, istedenfor på pellennor-slettene Og om dere ser de ekstra tingene til To TÅrn EE, så sier Peter J og Orlando Bloom, at Peter tenkte: "Vi må ha med en scene der vi viser hvor god balanse Legolas egentlig har", så fant de på skjold scenen og planla at en stuntmann skulle gjøre den, da sa Orlando; "nei, jeg gjør den, det er jeg som er legolas", så jeg rører ikke borti deres teori med en fem meters lang stav... Lenke til kommentar
aiuL Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Offtopic : Noen som kan si meg hva Gimli sa på dvergisk til alvene i lotlorien ? Tekstform på dvergisk og hva det betyr ? Er jo lov å håpe at noen vet det Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Gimli sier: Ishkhaqwi ai durugnul Oversatt I spit upon your grave Lenke til kommentar
rivaldo Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 (endret) Til skytt: Hva du finner ut og kommer fram til i denne tråden blåser jeg i. Jeg likte ikke så godt dette action eventyret. Og jeg har TT:ext ver. Den hjelper litt, ikke mye. Faramir blir bare dummere i denne versjonen, han mister fattningen, og gjør nesten det motsatte av det han gjør i bøkene. Og ja, det er fullt mulig å lage en film basert på bøkene som ikke er som dette Hollywood action-dramaet. Entene er egoistiske fordi de går ikke i krig før de ser skadene som er påført dem. Ikke før. De sier jo faktisk nei først til krig. Theoden er en krigsherre, en som IKKE vil dø av alder. Men i krig med æren i behold. Du trenger ikke fortelle meg ting som at alvene er der for å forsterke båndene. De sier jo klart fra om dette i filmen. "Angående alvene: Jeg vil igjen presisere at det kan være nødvendig å legge til endel i filmmediet. At alvene ankommer Helms Deep, er da en veldig fin ting som faktisk har blitt et av filmens største øyeblikk (etter min mening). De kommer for å hylle den alliansen som før hadde eksistert mellom alver og menn. Alvene sloss ved menns side en aller siste gang før de reiser. I filmen understreker ikke dette bare de to folkenes bånd til hverandre, men også alvenes skjebne. I boka får vi vite dette på andre måter, som ikke lar seg filmatisere." Å ja....hvilken måte da? Jeg har ikke misforstått noe som helst. Heller omvendt. Og sist men ikke minst, hvis Treskjegg har fått noen av Tom's replikker, så er det en sang, et vers fra en sang han bruker. Og nei, jeg bryr meg fint lite om Tom, men at Hollywood prøver seg med et aldri så lite frieri bryr jeg meg om. Dette er klønete gjort i filmen. Men, fordi dette er 3-4 gangen jeg skriver(og ja, jeg prøver å moderere meg) skal jeg gi meg nå. Du har ditt forhold, jeg har mitt. Jeg gir blanke svarte ****** hva du kommer frem til. Endret 28. desember 2003 av rivaldo Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Tror det er heller du som er i en litt "state of denial" rivaldo... Du klarer jo ikke å se at dine synspunkter har feste i din fantasi og ikke i boken. Med en gang du greier å innse at det er du som person som synes filmene er annerledes en slik du forestilte deg den i hodet, da har du tatt et par steg frem. Dette fordi at dine synspunkter ikke bygger på boken som sådan, men bare slik du ville at det skulle være. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 (endret) ett punkt ang. "skateboard" scenen i Two Towers angivelig så var denne scenen ikke med i det originale scriptet, men Orlando Bloom krangla den til seg fordi han ville være mer kuul...(han er sånn skater dude) urk som jeg hater den fyren...bare mer og mer etter hvert som jeg finner ut mer Neinei.. Mr. Bloom krangla seg til å gjøre støntet selv.. Ikke det at scenen skulle vises. Han gjorde det, så PJ kunne kjøre noen closeups av han, og derfor få det mer "virkelighetstro" Neklager ev. skrivefeil, men jeg er litt full okei ang egoistiske enter: selvsagt er entene uvillige til å bli med i krigen, de hadde jo ikke noe med den å gjøre, de har jo ikke hatt noe med omverden å gjøre på uminnelige tider, før de så at den kom til å bli påvirket av den selv. naturlig følelse sier nå jeg, og helt i tråd med boka hvis jeg ikke er helt på jordet. Endret 28. desember 2003 av MrLee Lenke til kommentar
Swoofah Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Og ja, det er fullt mulig å lage en film basert på bøkene som ikke er som dette Hollywood action-dramaet. men at Hollywood prøver seg med et aldri så lite frieri bryr jeg meg om. Hmm.. Dette er vel kort og godt ikke en Hollywood-produksjon? Eller er jeg på tur? Lenke til kommentar
SirGalrim Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Og jeg har TT:ext ver. Den hjelper litt, ikke mye. Faramir blir bare dummere i denne versjonen, han mister fattningen Hvem mister fatningen her sa du? Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Ser at stadig flere blir overbevist av Swoofah og gjengen, men det er visst fortsatt noen som ikke vil godta det. Ettersom veldig få gidder å lese seg tilbake i tråden før de slenger ut masse tull som er nevnt fem ganger før, sier jeg det igjen: Filmen er filmen, Boka er boka. Dette er to forskjellige medier, og framstillingen blir derfor forskjellig. Synes det er teit at folk skal hakke på detaljer som er feil, når essensen fortsatt er ivaretatt, og hovedfortellingen er den samme. Jeg blir lei meg når jeg ser hvor kommersielt alt er blitt rundt denne filmen, men det er absolutt ikke PJs skyld. All ære til han for at han gjorde denne filmen mulig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg