Gå til innhold

Lord Of The Rings: Return Of The King


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tom Bombadil er, ifølge meg. Ikke Tolkien, en av hovedkarakterene fordi han redder livet til hobbitene 2 ganger og gir dem sverd osv. Og det er ikke "bare noen få sider", så vidt jeg husker spennet det seg over 2-3 kapittel det med Tom Bombadil. Nei, jeg har ikke lestr "Letters of J.R.R.Tolkien" fordi de ikke har den på bibloteket her. Jeg gidder heller ikke kjøpe den. Men jeg sa ifølge meg, ikke i følge dere, tolkien eller andre.

 

God Jul ja  :xmas:

Det er vel egentlig irrelevant om du synes at han er en av hovedkarakterene eller?

 

Hvis jeg synes Gamling var en av de store i bøkene så betyr ikke det at han er en hovedperson og forjtener masse plass i filmen. (Et eksempel)

Det er jo egentlig ikke irrelevant. Jeg bare sa min mening om filmene og bøkene.

Jojo, men nå er jo tross alt Tom Bombadil med i starten av den aller første boka. Han kan rett og slett ikke være en av hovedkarakterene i LOTR. En hovedkarakter er en person man følger gjennom store deler av boka, ikke en person man tilfeldigvis støter på, som hjelper hovedkarakterene. Nei, Tom Bombadil er og blir en biperson, uansett hva du mener eller ikke...

 

Fikk forresten boka i spesialutgave med illustrasjoner og skinninnbinding til jul. Nå legger jeg den gamler versjonen fra 1987 på hylla for godt! :laugh::w00t:

Ok da, jeg gir meg over :blush:

men.. hvis du skal legge den på hylla.. eh.. hvorfor kan du ikke sende den til meg i stedet? :yes:

Men Tom Bombadil er en sterk biperson da! :p Det må du være enig i. ;)

Lenke til kommentar
De fleste endringene er små (...)

Ok. For det første er det ikke bare små endringer. For i tillegg til å forandre på historien til Tolkien; forandrer han på karakterene(!)

For hva har han ikke gjort med Gimli ? Jo, han fremstår som en komplett idiot av en sirkusklovn, som ikke kan annet enn å lire fra seg lite gjennomtenkte og latterforløsende fraser. Et annet eksempel er Faramir, som er mer eller mindre ond i filmene (setter det på spissen). Ellers er Legolas gjort til en slags "Terminator" i samtlige kampscener; som valser over alt av fiender som skulle være så uheldige å havne i hans vei.

 

Ellers er det en rekke handlingsforandringer generelt som gjør meg rimelig arg, men gidder ikke røre i den suppa igjen.

 

Til dere andre som kaller Tolkien for en "særing" og at "han egentlig ikke skrev en veldig fantastisk bok" så priser jeg meg lykkelig over at dere ikke skal regissere filmatiseringen av boken, for dere har tydeligvis ikke fått med dere handlingen og stemningen, omtrent slik jeg mistenker PJ for. Det er nå ihvertfall min teori. Men PJ skal ha honnør for å ha prøvd. Om det ble en suksess kan man vel si både og, selv om pengene strømmer inn. Han solgte "sjelen" dyrt.

Pøh. synes nå ikke det er så vesentlig store endringer jeg...

 

For det første, de har ikke gjort så mye med Gimli. Han kommer riktignok med noen korte, halvmorsomme kommentarer en gang i blant, men han gjør da så visst så mye mer. Ta for eksempel scenen i FoTR, der han faller i kne foran Balins grav, for så å gjøre seg klar til angrep for å representere dvergene som et stolt folk trass i enorme tap. Dette mener jeg er et av FoTRs flotteste og mest gripende øyeblikk.

 

Og hvis du virkelig er en slik stor fan, bør du se TTT EE. Der kommer det fram at Faramir på ingen måte er en ond mann. Han er bare en mann som vil vise hva han står for fremfor sin mistroiske far.

 

Og Legolas da. Vel, han hadde da egentlig ingen vesentlig rolle i boka, og ikke har han det i filmen heller. Joda han er der, og det er litt irriterende, men det gjør da egentlig ikke så mye, hverken fra eller til...'

 

Jeg sier som No Limit_: Jeg har også lest alle Tolkiens værk et titalls ganger, og har så absolutt fanget stemningen og handlingen. Men jeg klarer faktisk å se boka boka som ei bok, og ikke ei perfekt greie som skal følges slavisk absolutt hele tida. Det er ei knallbok, men det går fortsatt ikke an å konvertere den om til film uten at det må gjøres endringer og den slags. Og det må du leve med enten du vil eller ikke!

Beklager at denne ble litt lang, men jeg mener det var nødvendig å ta med begge sitatene.

 

Først og fremst, Skyttt: Har du lest boka?! Ser ikke sånn ut. Jeg er _svært_ enig i det aiuL skrev.

 

Gimli _er_ blitt en klovn i filmen. Som man bare skal le av

 

Og Legolas _er_ en uovervinnelig superduperhelt som forøvrig er digget av alle fjortissjenter.

 

Og Faramir fremstår virkelig som mye slemmere i filmen enn i boka. Han skulle jo være motsetningen til Boromir som var slem, dvs han skulle være snillere. Og ja, har sett extended.

 

Ellers så synes jeg RotK var den beste av de tre, den var enestående! Soleklar 6'er. Så den i Spektrum, stemning kan en si..

 

TT var skuffende. Mange feil. Vil gjerne ramse opp de jeg synes var mest grove:

* Entene blir jo fremstilt som nærmest slemme!? De må _virkelig_ overtales for at de skal angripe Icengard.

* Altfor mye Arwen (generelt gjennom filmen). De (filmcrewet) har riktignok innrømmet at de gjorde det for å få mer romantikk -> flere kvinnelige seere. Uansett dumt synes nå jeg

* Aragorn som faller i elva.. OMFG!?

* Gandalf som kommer og jager bort orkene fra borgen?! Herre jemini..

* Alver som kommer for å hjelpe til i kampen om borgen?!

 

Og noen ting til som ikke er like vesentlige. Men jeg må innrømme at jeg fikk litt mark. Rett etter at jeg så filmen, ga jeg den en svak 4'er. I ettertid gir jeg den heller en 3'er.

 

Litt for publikumsvennlig med litt for mye humor og romantikk gjennom alle 3 filmene

 

Men misforstå meg rett, jeg sier ikke at Jackson er dårlig, for jeg likte svært godt det han presterte med FotR og RotK. Men jeg synes at han endret litt for mange vesentlige detaljer fra TT, det ødela litt for meg. Kan hende andre har andre oppfatninger, men det var det jeg synes.

Lenke til kommentar
Tom Bombadil er, ifølge meg. Ikke Tolkien, en av hovedkarakterene fordi han redder livet til hobbitene 2 ganger og gir dem sverd osv. Og det er ikke "bare noen få sider", så vidt jeg husker spennet det seg over 2-3 kapittel det med Tom Bombadil. Nei, jeg har ikke lestr "Letters of J.R.R.Tolkien" fordi de ikke har den på bibloteket her. Jeg gidder heller ikke kjøpe den. Men jeg sa ifølge meg, ikke i følge dere, tolkien eller andre.

 

God Jul ja  :xmas:

Det er vel egentlig irrelevant om du synes at han er en av hovedkarakterene eller?

 

Hvis jeg synes Gamling var en av de store i bøkene så betyr ikke det at han er en hovedperson og forjtener masse plass i filmen. (Et eksempel)

Det er jo egentlig ikke irrelevant. Jeg bare sa min mening om filmene og bøkene.

Jojo, men nå er jo tross alt Tom Bombadil med i starten av den aller første boka. Han kan rett og slett ikke være en av hovedkarakterene i LOTR. En hovedkarakter er en person man følger gjennom store deler av boka, ikke en person man tilfeldigvis støter på, som hjelper hovedkarakterene. Nei, Tom Bombadil er og blir en biperson, uansett hva du mener eller ikke...

 

Fikk forresten boka i spesialutgave med illustrasjoner og skinninnbinding til jul. Nå legger jeg den gamler versjonen fra 1987 på hylla for godt! :laugh::w00t:

Må si jeg er litt uenig meg begge to.

Syne sikke Tom Bombadil er en hovedperson akkurat, heller en biperson som Skyttt også mente.

Allikevel synes jeg at han fortjente en rolle, om ikke stor, i FotR. Har selv skrevet meg opp, lenge siden nå, på en underskriftkampanje for å få han med i filmen. Altså mange som er enige med meg, og selvfølgelig også andre som er uenige. De vurderte jo tross alt å gi Ringen til Bombadil. Jeg synes bare det i seg selv nesten er et stort nok grunnlag for å ha han med i filmen.

Har Elrond en stor rolle i boka? Nei, det vil jeg ikke si. Også det er en birolle. Han er det mye mer av i filmen enn i boka. Da mener jeg selv at litt Tom bomdadil fra eller til ikke kunne ha skadet ;)

Lenke til kommentar
* Entene blir jo fremstilt som nærmest slemme!? De må _virkelig_ overtales for at de skal angripe Icengard.

* Altfor mye Arwen (generelt gjennom filmen). De (filmcrewet) har riktignok innrømmet at de gjorde det for å få mer romantikk -> flere kvinnelige seere. Uansett dumt synes nå jeg

* Gandalf som kommer og jager bort orkene fra borgen?! Herre jemini..

Ehm, entene var Meget nøyaktige i forhold til boken, bare at de gjorde brenningen av Fangorn mer visuell i filmen, for å gjøre det litt mere realistisk at entene ville gå til krig.

 

Alle scenene med Arwen er tatt fra enten tilleggene til Ringenes Herre eller bøker som History of Middle-Earth, og med den fantastiske musikken som spilles i arwen-scenene så er alt kos :) Også, den scenen der Elrond forteller om Aragorns og Arwens død, er også fantastisk nydelig, siden det er jo nøyaktig Det som skjer! :D En av de beste scenene i filmen, i min mening.

 

Og nå rabbler du godt? Gandalf kom jo å reddet dagen ved Helm's Deep! Han og Erkenbrand. Men jeg er glad for at de byttet ut Erkenbrand med Eomer, for å gi Eomer en sterkere karakter.

 

Og jeg likte alvene med helm's deep, de er fantastisk vakre og grasiøse i kamp, og Haldirs død var nydelig. Selv om det ikke er korrekt i følge boken at alvene kom til helm's deep, så likte jeg at det var i Atter en konge at menneskenes mot visste seg, når de sto som den eneste rasen utfor Mordor, og alle var klare til å dø... I see in you the same fear that would take the heart of me...

Endret av NoLimit_^
Lenke til kommentar
Først og fremst, Skyttt: Har du lest boka?! Ser ikke sånn ut. Jeg er _svært_ enig i det aiuL skrev.

 

Gimli _er_ blitt en klovn i filmen. Som man bare skal le av

 

Og Legolas _er_ en uovervinnelig superduperhelt som forøvrig er digget av alle fjortissjenter.

 

Og Faramir fremstår virkelig som mye slemmere i filmen enn i boka. Han skulle jo være motsetningen til Boromir som var slem, dvs han skulle være snillere. Og ja, har sett extended.

 

Ellers så synes jeg RotK var den beste av de tre, den var enestående! Soleklar 6'er. Så den i Spektrum, stemning kan en si..

 

TT var skuffende. Mange feil. Vil gjerne ramse opp de jeg synes var mest grove:

* Entene blir jo fremstilt som nærmest slemme!? De må _virkelig_ overtales for at de skal angripe Icengard.

* Altfor mye Arwen (generelt gjennom filmen). De (filmcrewet) har riktignok innrømmet at de gjorde det for å få mer romantikk -> flere kvinnelige seere. Uansett dumt synes nå jeg

* Aragorn som faller i elva.. OMFG!?

* Gandalf som kommer og jager bort orkene fra borgen?! Herre jemini..

* Alver som kommer for å hjelpe til i kampen om borgen?!

 

Og noen ting til som ikke er like vesentlige. Men jeg må innrømme at jeg fikk litt mark. Rett etter at jeg så filmen, ga jeg den en svak 4'er. I ettertid gir jeg den heller en 3'er.

 

Litt for publikumsvennlig med litt for mye humor og romantikk gjennom alle 3 filmene

 

Men misforstå meg rett, jeg sier ikke at Jackson er dårlig, for jeg likte svært godt det han presterte med FotR og RotK. Men jeg synes at han endret litt for mange vesentlige detaljer fra TT, det ødela litt for meg. Kan hende andre har andre oppfatninger, men det var det jeg synes.

Ja, selvfølgelig har jeg lest bøkene. Har lest dem et titalls ganger, opp gjennom hele livet mitt. Allikevel synes jeg faktisk at filmene er gode, og jeg aksepterer en del endringer. Hadde du lest hele tråden, hadde du sett at også aiuL trakk tilbake det han sa angående Gimli.

 

Innlegget ditt virker temmelig ubegrunnet. Du bare konstaterer uten å begrunne. Kunne du utdype deg litt med henhold til mengingene dine?

 

Enig med deg i noen få av punktene angående TTT. Spesielt dette med Aragorn og elva. Dette er det eneste jeg mener kunne blitt utelatt. Resten fungerer da helt glimrende, som for eksempel alvenes ankomst til Helms Deep. Det er, etter min mening, et av filmens største øyeblikk. Alvene kom for å hylle den gamle alliansen, og ville kjempe blant menn en aller siste gang. Du må bare akseptere at denslags endringer blir gjort i filmen!

 

Helt uenig med deg i andre ting. For det første blir da på ingen måte entene framstilt som onde! Det tar lang tid å overtale dem, men i boka virker det som om det er en enda vanskeligere oppgave å overtale dette merkverdige folket til å gå i krigen.

 

Og Gandalv kom da og hjalp til i Helms Deep. Sammen med huornene og Erkenbrands hær jaget han orkene på flukt!

 

Angående Arwen mener jeg at disse scenene er svært nødvendige. Blir rett og slett for tørt uten noe avbrekk fra krigen og elendigheten. På film er det virkig å tilføye litt krydder som roer oss ned litt, mellom all seriøsiteten. Og det er jo tross alt Tolkiens egne ord. Romansen mellom Aragorn og Arwen er nøye beskrevet av ham både i tilleggene og andre steder.

 

Spørs hvem av oss som har lest boka her.... :roll:

 

LaZeR Sauen: Joa, Tom Bombadil er absolutt en sterk bifigur. Digger han i boka. Skaper skikkelig stemning. Men fortsatt fyller har bare et par-tre kapitler, altså, to-tre prosent av boka. Skullle gjerne likt å sett han på film, men det er faktisk vanskelig å gjennomføre. Det er nettopp fordi han redder hobbitene en gang, uten at vi hører noe mer til ham. Da blir han bare liggende å svirre i bakhodet på folk (spesielt de som ikke har lest boka). Man ville da ha sittet igjen med følelsen av å ikke forstå hva han var godt for. Men i boka er han knall! :yes:

 

Tviler i grunn på at du ville hatt LOTR-versjonen min fra 1987. Den har gjennom årenes løp blitt forandret til ei sammenteipet lefse, med flere sider som knapt er leselige av mystiske grunner.

Lenke til kommentar

Jeg har lest bøkene og syntes de skapte en mytisk og særegen verden. Filmene er mer typisk action, men gode. Bok og film kan aldri sammenlignes. Filmene er, som mange har vært inne på, regisørens tolkning av bøkene. Ellers er jeg veldig enig med dem som savner fantasyfilm generelt. Det laget utrolig lite Sci-Fi og fantasyfilm. Til dere som klager over "småfeil" i Ringenes Herre, tenk på hvor mange Sci-Fi bøker har blitt virkelig mishandlet på film opp gjennom årene. Starship Troopers... :yucky:

 

Jeg fikk det siste spillet av lillebrutter i julegave, vet ikke helt hva jeg synes om det...liker generelt dårlig spill hvor jeg skal styre en karakter i kamp utenfra, liker best å styre karakterer innenfra, altså se ut gjennom øynene deres. Ellers spiller jeg mest strategispill, noe dette ikke er. Så langt har det handlet mest om å hugge løs av all makt. Til slikt foretrekker jeg Panzer 3, 4 eller Tiger... ;)

Lenke til kommentar

Har dere merket, i løpet av spillet, så ser man et lite filmklipp der witch kingen lander foran gandalf. den scenen er ikke i filmen, og var nok lagd for å gjøre opp for at de endret på hendelsene etter at porten til minas tirith ble brukt. jeg ber om at den kommer i EE, siden den Må jo eie ^^

 

spillet er artig nok, men lider av vanlig latskap fra EA, særlig co-op...

Lenke til kommentar
Hadde du lest hele tråden, hadde du sett at også aiuL trakk tilbake det han sa angående Gimli.

Ja. Vil bare presisere at jeg trakk tilbake mine utsagn om ROTK. Gimli var ganske naturtro fremstilt i ROTK. Men er enig i at Gimli er en litt for stor klovn i TT. Han skal være litt vittig av seg når det gjelder som dverg men PJ drar det litt vel langt i TT. Dessuten fortsetter PJ sin tilsynelatende delvise dyrking av alvene og Legolas i tredje da han tar en olifant alene. Det er da ihvertfall min mening. Men dyrkningen av alvene har minsket. De teller da i det minste orkene til Gimli og i de to siste.

 

Og Arwen er for mye med i TT. Kunne brukt tiden på noe bedre mener nå jeg. Liv tyler passer dessuten ikke som Arwen. ;)

 

Gandalv kommer også til Helmsdjupet ja. Fått med den virkelige hendelsen bedre i EE av TT.

Endret av aiuL
Lenke til kommentar

hmm, jeg var først litt imot all dette arwen gnålet, men etter litt ettertanke...og litt mimring..

 

i boka: Hører ingenting om Aragorn's forhold til Arwen før hun dukker opp på slutten og de gifter seg...(mener jeg å huske)...du må lissom lese appendix for å få "hele" historien.

 

Man MÅ ha med bakgrunnen for slutten i en film, ettersom det er mange som ikke har lest boka, som ikke vil forstå det om Arwen hvis det ikke er med før slutten...så den er grei :)

 

når det gjelder idealiseringen av alver i filmene...gjorde ikke Tolkien akkurat det samme i boka? jeg mener se på alvene i forhold til alle andre? de er jo über :) (men "skateboardingen" i TT var litt drøy...mest på grunn av referansen til tja...skateboarding :p)

 

Tom forstår jeg godt hvorfor de kuttet, han er ikke essensiell for handlingen, men jeg ville heller hatt med Tom enn at aragorn detter i elva i TT...

Lenke til kommentar
Har dere merket, i løpet av spillet, så ser man et lite filmklipp der witch kingen lander foran gandalf. den scenen er ikke i filmen, og var nok lagd for å gjøre opp for at de endret på hendelsene etter at porten til minas tirith ble brukt. jeg ber om at den kommer i EE, siden den Må jo eie ^^

 

Hvis du har sett Traileren, som ble lagt ut (Og ligger?) på www.lordoftherings.net, så ser du det samme klippet. Og jeg minnes også at det er mange scener i TTT traileren, som ikke var med i orginalfilmen, men som da kom med i Ex.

 

Igjen så har jeg vært litt lenge vekk fra denne tråden (Jul å greier vet dere), og hold på å ødelegge tastaturet i frustrasjon over de første innleggene til aiuL. Heldigvis så gjorde han helomvending:)

 

Og hva "sirpetterjones" vil med onde enter, og klager på at gandalf kommer til helms deep og redder dagen vet jeg ikke.. Sånne mennesker burde faktisk sjekke Boka 4ganger før de poster.

 

Si meg; er det bare meg, eller er de som faktisk forsvarer filmene her de med best argumenter osv? *Klemme på NoLimit & Skyttt* :thumbup:

Endret av Swoofah
Lenke til kommentar

har ikke lest hele tråden, men TT har store problemer i mine øyne.

STORE. Hva er det med Faramir? Hvorfor faller Aragon utfor et stup? Kvinner og barn i Helmsdeep? Alver der også?.... Arwen???? Entene er late og egoistiske. Rohan's ryttere virker som pingler. Eomer blir sendt vekk??? Theoden vil ikke gå i krig? -Hallo?!?! Den er jo virkelig stygg.... han av alle vil jo ikke dø i sotteseng.. Treskjegg "synger" Munti og Pippin ut av treet....nei....vi "fanatikerne" likte det ikke. Vi liker boka...

Endret av rivaldo
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...