TheyStoleMyName Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 Hei! Skal kjøpe en bil og eier sier at det er en passe stor skade (høyre front). Men sier at han selger den for første prisen han oppga, men at han ikke har sendt inn skademelding enda (Hvis han gjør det så får han enten bilen reparert eller får kontantoppgjør) og det han sier er at jeg kan kjøpe bilen og deretter sende inn skademeldingen for så å få kontantoppgjør eller reparasjon av bilen. Har sett dokumentasjon på skademelding (begge parter har fylt ut) og det er ikke "bilselgeren" sin skyld. Men er det mulig å gjøre dette? Han selger ikke bilen som privatperson, men bedrift. Eller er dette feil og noe jeg kan bli involvert i senere? Takk! Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 Hvorfor kan ikke bare selger enten få bilen reparert på forsikringa før salg eller få kontantoppgjør også betaler du den summen mindre for bilen?Syns det hørtes litt merklig ut å gjøre det slik som foreslått. 1 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 Få fikset det før du betaler noe som helst. 1 Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 31. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2015 Hvorfor kan ikke bare selger enten få bilen reparert på forsikringa før salg eller få kontantoppgjør også betaler du den summen mindre for bilen? Syns det hørtes litt merklig ut å gjøre det slik som foreslått. Aner ikke, men han sier at prisen vil bli dyrere da.. Og hvis jeg aksepterer det, så kan jeg få mellom 10 - 25 tusen dersom jeg velger kontantoppgjør.. Han sier at det ikke er noe fordel for han å gjøre det selv, men for meg er det. Regnet litt på det, og det stemmer litt. Ganske rart egentlig.. Men dette vil ikke være noe galt i forhold til regler og lignende? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 Så han vil du skal ta det på din forsikring? Aner ikke hva denne typen egentlig prøver å få frem for å være helt ærlig, virker jo åpenbart som om han må ordne dette før salg uansett, da skademelding og alt er skrevet og skal ordnes av motpartens forsikring? 1 Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 (endret) Fatter ikke hvorfor prisen skal bli dyrere av at dette blir fikset før kjøp, det høres ikke helt redelig ut spør du meg, om skaden er pga motpart så vil ikke selger måtte betale noe som helst for at bilen skal bli fikset, ei heller for å få ut kontantoppgjøret, og om han tar ut kontantoppgjøret så vil han jo få samme sum om han da selger den for orginalsum minus kontantoppgjøret.Personlig hadde jeg latt vær å hande den bilen med disse forutsetningene. Er hvertfall oppspinn det at det blir dyrere om det er fikset på forhånd. Endret 31. mars 2015 av Inz4ne 5 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 Hørs shady ut, få han til å sende skademeldingen, få tilbud om kontantoppgjør, og så trekker du dette fra kjøpesummen - så sparer du deg for evt problemer senere. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 1. april 2015 Del Skrevet 1. april 2015 Du kjøper bilen, leverer selgers skademelding, og selger får oppgjør for reparasjon/verdiforringelse av objektet han har solgt. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 1. april 2015 Del Skrevet 1. april 2015 Dette er nok et kreativt forsøk på å lure deg vil jeg anta. Styr unna. 4 Lenke til kommentar
oOF Skrevet 1. april 2015 Del Skrevet 1. april 2015 Jepp. Ville holdt meg milevis unna dette. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 1. april 2015 Del Skrevet 1. april 2015 Som alle andre også sier, glem bilen å gå videre. Det finnes haugevis av biler på Finn.no Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 1. april 2015 Del Skrevet 1. april 2015 Høres ut som han jobber i advokatbyrået S.Vindel & B.Drag 1 Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 1. april 2015 Forfatter Del Skrevet 1. april 2015 Fatter ikke hvorfor prisen skal bli dyrere av at dette blir fikset før kjøp, det høres ikke helt redelig ut spør du meg, om skaden er pga motpart så vil ikke selger måtte betale noe som helst for at bilen skal bli fikset, ei heller for å få ut kontantoppgjøret, og om han tar ut kontantoppgjøret så vil han jo få samme sum om han da selger den for orginalsum minus kontantoppgjøret. Personlig hadde jeg latt vær å hande den bilen med disse forutsetningene. Er hvertfall oppspinn det at det blir dyrere om det er fikset på forhånd. Mhmm.. Ja, han sa han ikke ville få det beløpet selv, da han må betale moms eller noe.. Og hvis jeg tar det kontantoppgjøret, så trenger ikke jeg betale det, dermed får jeg mer ut av det, hvis jeg tar det kontant.. Men jeg vet ikke >.< Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 1. april 2015 Forfatter Del Skrevet 1. april 2015 Kanskje det er lurt det dere sier hehe.. Tusen takk ihvertfall! Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 1. april 2015 Del Skrevet 1. april 2015 (endret) han sa han ikke ville få det beløpet selv, da han må betale moms eller noe.. Nå gir det mer mening. Selger driver (og bilen inngår i driften) et foretak som er registrert i mva-registeret; da har han fradragsrett i sitt regnskap for moms på reparasjonen, slik at forsikringsselskapet betaler ut erstatningen uten moms (som er den reelle reparasjonskostnaden for ham). Om han velger å reparere må han altså legge ut momsen, men vil "få den tilbake ("trekke fra")" sammen med sitt avgiftsoppgjør, akkurat som det er med moms på alle andre ting som kjøpes av et foretak. Om de gjør det samme (altså betaler eks. mva) med kontantoppgjør, det var jeg ikke klar over, men kan sikkert stemme. Om motpartens forsikringsselskap betaler ut "mer" (altså momsen) i erstatning om bilen har skiftet eier etter skaden skjedde, er jo imidlertid et annet spørsmål... Men det blir vel ingen merkostnad for selskapet; momsen de betaler ut på erstatningen vil vel de få fradragsrett for i sitt regnskap. Endret 1. april 2015 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 1. april 2015 Del Skrevet 1. april 2015 Når du velger kontantoppgjør som privatperson så får du heller ikke utbetalt momsen for reperasjon. 1 Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 1. april 2015 Del Skrevet 1. april 2015 (endret) Hvis jeg var deg, styr unna. Ihvertfall be han fikse skaden, prisen skal ikke bli noe høyere. Hvorfor skal den det? Faktisk (Tror jeg da), at biler som har tidligere hatt kollisjon er mindre verdt enn en annen bil som ikke har vært i kollisjon. Nå vet jeg ikke om det er fakta men men. Altså, alt i alt. Jeg ville bare bedt selgeren om å gjøre det han skal gjøre for så snakke etter at han har fikset bilen. Prisen bør ikke stige voldsomt av den grunn. Den er fortsatt det samme bil. Endret 1. april 2015 av funkweb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå