Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har jeg lov til å ta lydopptak om jeg blir avhørt av politiet i en sak?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig ønsker jo ikke politiet å stå til ansvar for det de har gjort, i tillegg til at det er en del andre hensyn i dette. Dette er bevis til en eventuell sak senere mot dem og dette er gull verdt for en advokat. Hvis de ikke tillater at du tar opp samtalen burde du vurdere å ha en advokat med deg. Som mistenkt havner du automatisk i en forbryterrolle, og mindsettet for en som driver avhør er å få deg dømt. Hvis du er uskyldig kan en som avhører deg være ganske manipulativ for å oppnå målet sitt. De fleste som er uskyldige kan få seg en ganske ubehagelig overraskelse under et avhør og aner som regel ikke hva de går til. En advokat kan være din støttespiller for å jevne det ut litt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Spørsmålet er om du er skyldig, noe bare du kan svare på.

 

Er du uskyldig, har du ikke behov for en advokat og et opptak.

 

Så du mener alle uskyldige har evnen og kunnskapen til å forsvare seg mot påtalemaktene i en rettssak?

 

Personlig er jeg pokkern så glad jeg tok advokat, når jeg behøvde en, selv om jeg viste jeg var uskyldig.

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er du uskyldig, har du ikke behov for en advokat og et opptak.

 

Tøv. En mistenkt vet aldri hvilket bilde politiet forsøker å plassere ham i, og har derfor ingen oversikt over konsekvensene av hva han sier uansett hvor uskyldig det virker i øyeblikket. 

 

 

 

Det var engang en Raja som hadde en eneste sønn. En dag spurte sønnen sin far: ”Far, hva er virkelighet?” ”Det var et godt spørsmål, min sønn. Kom alle sammen, la oss dra til markedsplassen.

 

Raja og hans sønn gikk ut og steg opp fra sin kongelige elefant. Resten av følget fulgte til fots. Når de kom til markedsplassen, kommanderte rajaen:

 

”Bring hit tre blinde menn!” Når de tre blinde mennene kom, sa rajaen. Plasser en blind mann ved elefantens hale, en ved bena og en ved støttennene!” Når dette var gjort, sa rajaen: ”Kjære blinde menn, beskriv elefanten for meg!”

 

Mannen ved støttennene sa: ”En elefant er som et spyd.”

 

Mannen ved bena sa: ”En elefant er som et tre”.

 

Mannen ved halen sa: ”En elefant er som et tau.”

 

Mennene begynte å diskutere seg i mellom. Rajaen sa til sin sønn:

 

”Virkelighet, min sønn, er en elefant. Og vi er alle blinde menn.”

 

Du vet aldri hvilken del av elefanten politiet ser på, og du har ingen kontroll over når de mener de har oppdaget hva det de famler etter er. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dersom du ønsker avhøret tatt opp på lyd er det bare å be om det. Si at du ikke ønsker å forklare deg i annet enn et lydavhør. Det er sjelden noe problem, spesielt i alvorlige saker. I "bagatellmessige" saker er det lite nødvendig og egentlig bare mer knot enn nødvendig for alle parter.

 

Uten at jeg har juridiske kilder rett for hånd vil jeg tro at politiet med loven i hånd kan nekte deg å ta opptak av avhøret dersom det inneholder taushetsbelagte opplysninger som ikke uten videre kan kopieres og distribueres. Du har f.eks ikke fri tilgang til å kopiere straffesaksdokumenter som du er involvert i. Du får heller ikke kopi av avhøret med deg hjem.

 

Som sagt. Jeg har ikke noen juridiske kilder på det, men vil se om jeg finner noe mens jeg har det friskt i minne. Dersom du er usikker på avhøret kan du be om at det tas opp på lyd. Det vil bli vedlagt i sin helhet i saken og forsvarer og påtalemyndighet vil ha tilgang til det i løpet av saksarbeidet. Dersom du er mistenkt/siktet i en alvorlig sak (les: grov vold med alvorlig skadefølge, voldtekt, overtredelse av strl. 162. 2.ledd m.m) skal det som hovedregel tas lyd og bilde-avhør, eller i det minste lydavhør av deg.

 

Jeg ville ikke latt deg ta opptak av avhøret da det kan være forstyrrende både for avhøret og saksgangen videre (ved spredning). Jeg ville heller tilbudt deg et lydavhør.

 

Viktigst av alt: Oppfør deg høflig og greit, ikke minst vær tydelig! Ta deg god tid til å forklare din side av saken. Politiet er interessert i å høre hva du faktisk sier og retter som regel opp dersom de har missoppfattet deg, men ikke forvent at du skal få skreddersy historien din.

Lenke til kommentar

 

Spørsmålet er om du er skyldig, noe bare du kan svare på.

 

Er du uskyldig, har du ikke behov for en advokat og et opptak.

 

Så du mener alle uskyldige har evnen og kunnskapen til å forsvare seg mot påtalemaktene i en rettssak?

 

Personlig er jeg pokkern så glad jeg tok advokat, når jeg behøvde en, selv om jeg viste jeg var uskyldig.

 

Ikke i en rettssak! Jeg uttrykte meg kanskje litt klønete.

 

 

Er du uskyldig, har du ikke behov for en advokat og et opptak.

 

Tøv. En mistenkt vet aldri hvilket bilde politiet forsøker å plassere ham i, og har derfor ingen oversikt over konsekvensene av hva han sier uansett hvor uskyldig det virker i øyeblikket. 

 

 

 

Tøv. Jeg har tiltro til politiet.

Jeg vet at jeg kan nekte å svare på spørsmål, helt frem til jeg står foran en dommer. Jeg ser bare ingen grunn til det.

 

Jeg vet at ingen kan lure meg til å tilstå noe jeg ikke har gjort.

 

Det er har ingen hensikt at politiet bruker mer tid på å etterforske en uskyldig mer enn nødvendig. Det er selvfølgelig en grunn til at jeg sitter i et forhør. Om å gjøre å få ting avklart så fort som mulig

 

Tror dere virkelig at politiet kjører rundt og plukker opp tilfeldige i håp om at de kan lure vedkommende og forbedre oppklaringsprosenten?

 

Redigert:

Jeg tror grunnen til at advokater anbefaler taushet har med antall timer han/hun får godtgjørelse for.

 

Jeg har mindre tro på mange advokater enn på politiet.

Endret av Thonord
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

Spørsmålet er om du er skyldig, noe bare du kan svare på.

 

Er du uskyldig, har du ikke behov for en advokat og et opptak.

 

Så du mener alle uskyldige har evnen og kunnskapen til å forsvare seg mot påtalemaktene i en rettssak?

 

Personlig er jeg pokkern så glad jeg tok advokat, når jeg behøvde en, selv om jeg viste jeg var uskyldig.

 

Ikke i en rettssak! Jeg uttrykte meg kanskje litt klønete.

 

Man kan nå være mange runder hos politiet, før man kommer til en rettssak. Mener du fremdeles at det er greit hvis man som uskyldig ikke har med seg advokat i de avhørene?

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...