Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Redd jeg mister en venn

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ei jente i 20-åra. Jeg hadde en god venn. Vi pratet om alt mulig, gikk turer, satt på lesesalen sammen, hadde lange kvelder med oppgaveskriving og tull, så på tv, lekesloss til og med, og hadde det i det hele tatt veldig gøy. Så hadde han en vond periode. Han gjorde det slutt med kjæresten sin, og sa han var lei seg for enda mer, som han ikke ville snakke om. Jeg presset ikke på, for jeg var ikke nysgjerrig, jeg ville bare være en støtte. Dessverre var jeg ikke en så god støtte og venn som jeg ville og burde. Jeg holdt selv på å bli sammen med han som nå er kjæresten min, og var helt oppslukt av alt som skjedde med ham og meg. Men jeg var fortsatt mye sammen med vennen min, vi gikk lange turer og hadde det fortsatt gøy sammen, selv om han ikke ville snakke om hva som var galt. 

Forrige semester dro vennen min utenlands og hadde en pause fra studiene. Vi hadde kun litt kontakt på Facebook, men ikke mye. Nå er han tilbake i byen vi begge studerer i, men vi har kun møttes et par ganger. Han pleide å ringe bare for å prate, sende meldinger og snappe mye. Nå har han ikke tid til å møte meg når jeg spør. Her om dagen sa han at han er i en kjip situasjon, men igjen ville han ikke snakke mer om det. Jeg kan selvsagt ikke forvente at alt skal være som før når vi ikke hadde sett hverandre på seks måneder, men jeg synes det er trist. Vi var så veldig gode venner.

Bør jeg snakke med ham? Bør jeg heller prøve et par ganger til, å få til at vi finner på noe sammen? Eller bør jeg bare glemme ham, la vennskapet fade ut enda mer, gå i glemmeboka? 

Anonymous poster hash: 11a7e...67b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller saa var han forelsket i deg, og det var derfor han gjorde det slutt med dama si, og ble saa helt knust naar du fikk en annen type. Stakk av fra alt i et forsøk paa aa glemme deg. 

Uansett, saa bør du snakke med han! 

• Liker 6
Lenke til kommentar

Takk for svar, dere. Da kommer jeg til å prøve å mase litt på å få ham til å henge med meg hvertfall, også spør jeg litt mer ordentlig om hvordan han har det nå. Kanskje det blir en fin liten samtale, og så kan alt bli som før igjen. 

Jeg tror ikke, og håper virkelig ikke, at han var forelsket i meg. Men du har et poeng, vennskap mellom gutt og jente kan være vanskelig nettopp av slike grunner. Jeg velger å ikke spekulere mer i det, og følger uansett rådet dere begge gir meg; å snakke med ham. 

Tusen takk! 

Lenke til kommentar

Eller saa var han forelsket i deg, og det var derfor han gjorde det slutt med dama si, og ble saa helt knust naar du fikk en annen type. Stakk av fra alt i et forsøk paa aa glemme deg. 

Merkverdig konklusjon. Om teorien er rett, og den tanken slo meg også øyeblikkelig, bør hun absolutt IKKE snakke med han.

Tiden leger alle sår, men tiden må få virke. Ikke riv opp igjen gamle sår!

Lenke til kommentar

Merkverdig konklusjon. Om teorien er rett, og den tanken slo meg også øyeblikkelig, bør hun absolutt IKKE snakke med han.

Er faktisk enig med deg akkurat der, men nå vet hun ikke hva grunnen er, og det kan være noe helt annet! Eneste måte å finne ut av det på, er å snakke med han!

Lenke til kommentar

Er faktisk enig med deg akkurat der, men nå vet hun ikke hva grunnen er, og det kan være noe helt annet! Eneste måte å finne ut av det på, er å snakke med han!

Nei, hun vet ikke 100% sikkert hva grunnen er (bare 90%). Men spiller det noen rolle?

"Nå har han ikke tid til å møte meg når jeg spør.".

Hvor tydelige hint behøver du? Han har ikke direkte bedt henne dra til helvete, men vil altså nødig møte henne. Da burde konklusjonen være soleklar: ikke treng deg på der du ikke er velkommen!

Lenke til kommentar

Hei, ts her.

Takk for de nye svarene som har kommet. Jeg ser poenget om å la ham være i fred, kanskje jeg skal det? Det er bare litt vanskelig, føles vondt hvis jeg bare blir ditchet av en av mine beste venner også. En annen ting er at han har sagt litt sånn "jeg kan ikke i dag, men koselig at du spurte" og "si ifra hvis du er i nærheten av jobben min en dag". Så kanskje han bare har dårlig tid .. Tidligere pleide ikke det å stoppe ham fra å ha tid til meg, så noe er endret, og kanskje jeg ikke skal ta kontakt.

Men det er jo litt synd hvis et vennskap forsvinner fordi den av oss som har mest overskudd (for øyeblikket meg) ikke vet om det er greit å ta kontakt med den som ikke har det så greit (altså han). Vet jo selv at når jeg er langt nede er det mindre fristende å være sosial, men venner som drar en med på ting kan likevel gjøre positive utslag. 

Det er greit om han ikke vil snakke om hva det er. Men hvis det ikke er jeg som er problemet, kan jeg jo prøve å være noe av det gode, som gjør hverdagen hans litt morsommere .. Alt trenger ikke å prates om. Jeg får se hva jeg gjør. Antakelig tar jeg kontakt et par ganger til, kun initiativ til morsomme ting, kanskje sammen med andre venner også. Skal ikke presse på for at han må snakke om hva som er vanskelig. 

Det er selvsagt mulig han har hatt følelser for meg, vi kan ha en flørtende tone iblant. Men egentlig tror jeg ikke det, han flørter generelt med alle jenter, og har rett og slett en flørtende væremåte. Han skal få slippe meg snart. Men helt enda vil jeg ikke gi opp vennskapet. Det skal ikke være noen tvil om hvem det er som har avvist hvem og avsluttet vennskapet. Jeg vil heller være 100% sikker på at han ikke vil ha noe med meg å gjøre enn å bidra til at vi aldri ses lenger. Så er jeg hvertfall tydelig på at jeg verdsetter ham som venn.

Lenke til kommentar

Å ta en såpass drastisk avgjørelse basert på denne typen spekulasjon ville være idiotisk. Hun kan ikke vite om han var interessert i henne. Hvis grunnen er noe annet, så går et fint vennskap dukken uten noen god grunn. Dersom fyren hadde følelser for henne, noe som er langt fra sikkert, så er det ikke verre enn at han får ha baller til å avvise, om det er så vanskelig for ham å ha kontakt. Du gjør et problem ut av noe som ikke er det.

Alternativ forklaring 1: Fyren ønsker ikke å ha kontakt, fordi han ikke er av typen som tør å la andre se seg svak. Han vil gjerne være «på topp» når han er med venner, spesielt med venner han ikke har sett på lenge. Kanskje har han venner som han kan prate med i denne fasen, det er begrenset hvor mange samtalepartnere man trenger.

Alternativ forklaring 2: Fyren ønsker ikke kontakt, da han føler han er til belastning. Han liker ikke å være en byrde for andre, eller å motta hjelp fra andre. Han vil gjerne klare seg selv gjennom vanskelige perioder.

Alternativ forklaring 3: Fyren ønsker kontakt, men har følt at dere har glidd fra hverandre. Han skulle også ønske at dere hadde mer kontakt, men har tolket signaler fra deg som at du ikke ønsket det.

trådstarter: Ta mer kontakt. Han tar ikke skade av det og basert på det du beskriver, er det langt mer å vinne enn å tape. At enkelte menn her inne er livredd for kontakt med følelsene sine, ville jeg tillagt lite eller ingen vekt.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
i

Å ta en såpass drastisk avgjørelse basert på denne typen spekulasjon ville være idiotisk. 

Det virker ikke som du har lest innlegget til trådstarter. Hun skal ikke ta noen drastisk avgjørelse, for det har han gjort allerede: Reist bort et halvår, og "Nå har han ikke tid til å møte meg når jeg spør". Kan det bli stort klarere enn det? 

Lenke til kommentar

i

Å ta en såpass drastisk avgjørelse basert på denne typen spekulasjon ville være idiotisk. 

Det virker ikke som du har lest innlegget til trådstarter. Hun skal ikke ta noen drastisk avgjørelse, for det har han gjort allerede: Reist bort et halvår, og "Nå har han ikke tid til å møte meg når jeg spør". Kan det bli stort klarere enn det? 

Ingenting tilsier at reisen hadde noe med henne å gjøre. Det er altså irrelevant. Kanskje har han lite tid. Ingenting som er klart her, annet enn i ditt hode. Antakelig fordi du projiserer en egen erfaring over på den teksten du leser. Det er derfor man skal være forsiktig med å gi råd på nettet, ofte kommer egen erfaring i veien for å se realitetene om hva som faktisk står og ikke står i det man leser.

Det er viktig at trådstarter stoler mer på sin egen intuisjon enn andres tolkninger. Dersom hun da feiler, er det en ting. Dersom hun feiler på grunn av andres vurderinger, som hun egentlig føler er gale, så er det verre, fordi hun egentlig visste bedre selv. Å søke råd på nettet er virkelig et toegget sverd.

Lenke til kommentar

Ingenting som er klart her, annet enn i ditt hode. Antakelig fordi du projiserer en egen erfaring over på den teksten du leser.

Nå fantaserer du, denne gang om meg. Å diskutere saker kan være interessant, men personangrep - da står jeg over.

Null argumentasjon og nå offerrollen, godt jobbet. Om jeg var deg ville jeg tenkt meg litt om før jeg ga velmente råd neste gang.

Lenke til kommentar

Hei igjen, ts her! 

Takk for at dere gidder å engasjere dere i å svare på innlegget mitt her. Jeg forventer ikke å finne noen fasit her på forumet, og tolker svarene dere kommer med ut ifra min egen forståelse av situasjonen. Jeg tror kanskje vennen min og jeg har sklidd litt fra hverandre, men opplever egentlig ikke oppførselen hans som hint om at han ikke vil henge med meg. 

Selv om det synes tydelig her at jeg er ganske uavhengig av svarene jeg får her, har det vært en god hjelp å spørre dere. Det å lese svarene deres får meg til å kjenne litt mer på hva magefølelsen faktisk sier meg. Så tusen takk. 

Lenke til kommentar

Hvis dere var veldig nære venner og han tilsynelatende ikke ville ha mer kontakt etter du fikk deg kjæreste så tror jeg at han var ute etter noe mer enn bare vennskap. Tror ikke det er mange gutter som ringer jenter bare for å prate, med mindre de liker jenta, ihvertfall ikke når det skjedde ofte.

Lenke til kommentar

Hvis dere var veldig nære venner og han tilsynelatende ikke ville ha mer kontakt etter du fikk deg kjæreste så tror jeg at han var ute etter noe mer enn bare vennskap. Tror ikke det er mange gutter som ringer jenter bare for å prate, med mindre de liker jenta, ihvertfall ikke når det skjedde ofte.

I så fall er det synd. Dere går glipp av mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...