Gå til innhold

Tankefull

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes du traff bedre i går. Her blir det en anelse mørkt på selve personen (ikke at jeg er redd for litt mørke bilder, men skulle gjerne sett litt mer lys i ansiktet). I tillegg synes jeg det lyse området oppe til høyre er litt forstyrrende, kunne godt ha kuttet litt i overkant for å renske opp litt.

Når det er sagt, så synes jeg lyset på tauene er veldig pent, de tegner seg nydelig som en kontrast til personen. Og personen ser naturlig ut og gjør at man blir interessert. Jeg kjenner henne ikke, men ser for meg at jeg blir litt bedre kjent med henne når jeg ser bildet - og det er det viktigste i slike portrettbilder. Så du har det viktigste på plass mener jeg men kunne fått litt mer lys og renset opp oppe til høyre.

Du er mye flinkere på portretter enn meg, så jeg vet ikke hvor nyttig en kommentar fra meg var?

Henning

Lenke til kommentar

Tusen takk Henning for kommentar.:)

Jeg har nu prøvd å få hun lysere og samt beskjært øvre kant i en versjon 2.

Jeg er ganske ny på dette med blitz og lys.

Bildet er tatt i et gammelt notloft med et hullete tak så det kom noe lys ned der.

Jeg syns det givend og artig å øve seg å strekke seg etter flotte bilder.

Man finner så mye inspirasjon både her og andre steder på nett :)

Igjen tusen takk for kommentarer og tips Henning

Mvh Harald

Lenke til kommentar

V2 utvilsomt best her.

Men bakgrunnen kan bli et vare eller ikke være så jeg la opp mørk grå bakgrunn istedenfor den hvite og da kommer bildet mye bedre fra.

Da ser man at lyset faller fint på modellens ansikt og overkropp mens resten delvis blir borte. At tauverket også blir belyst er muligens det som skaper balanse i bildet.

Jeg har stor sans for V2 her når jeg slipper kritthvit bakgrunn som skjærer i øynene.

Roar

Lenke til kommentar

Hei, Harald.

Portrettfotografering med belysning for å få fram god balanse mellom lys, skygger og konturer, er et område som krever både kunnskaper, erfaring / ferdigheter og teknisk utstyr, og det er tilsynelatende relativt få her på forumet som forsøker å mestre slik fotografering.

Jeg har selv svært lyst til å forsøke, men "kvir meg litt", og så langt er det blitt med ønsket om å prøve.

Du har kommet et stykke på veien, og jeg synes absolutt at du er "på rett spor" ! :)

Jeg vil anbefale å tenke gjennom hva du ønsker å vise / framheve ved personen(e) du ønsker å portrettere, og så forsøke deg fram til du ser at du nærmer deg det ønskede resultatet, og bruk web'en for å tilegne deg mest mulig om utstyr og oppsett !

Lykke til, Harald, - du vil sikkert få god hjelp av de erfarne har på forumet :)

M v h Albert.

Lenke til kommentar

Tusen takk Albert for kommentarer.

Ja det er ikke enkelt dette med protrett foto. En ting er i et godt lyst rom, men syns det å finnebalansen mellom blitz og det å få fram litt mystisk mørke i bilde er vanskelig. Har bestilt softbox til blitzen. Gleder meg til fortsettelsen.

Mvh Harald

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...