greskMann123 Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 (endret) Hei Jeg er nå ferdigutdanna til sommern, og vil begynne å søke jobb umiddelbart etter jeg er ferdig (bachelorgrad). Jeg må finne meg en leilighet mens jeg søker jobb, men i det yrket jeg har vet jeg det kan ta litt tid før jeg får jobb, litt avhengig av jobbmarkedet da så kan det i verste fall ta noen måneder. Problemet blir bare da at jeg får mye utgifter (levekostnad, leie av bolig osv) uten å få så mye inn. Jeg har en liten jobb som jeg kommer til å beholde der jeg jobber som avlaster for kommunen, men jeg får bare rundt 3k måned, der jeg jobber 18t i mnd.(har ikke mulighet til å jobbe mer iflg. kommunen, 18t er max), men dette er jo ikke nok til å dekke alle utgifter mens jeg søker. Den eneste jobben jeg har hatt de tre siste årene mens jeg har studert er bare denne jobben der jeg har tjent 3k hver måned, men året før det jobbet jeg fulltid i ett år (juli 2011 til juli 2012). Har jeg krav på noe støtte da? Har sjekket litt på NAV, men er usikker. Hvis jeg ikke får noen støtte så aner jeg ikke hvordan jeg skal få endene til å møtes i den perioden jeg er arbeidsleidig. Takk for alle svar! Endret 31. mars 2015 av greskMann123 Lenke til kommentar
Horge Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 Hvorfor skal du vente med jobbsøking til etter at du er ferdig på skolen? Dersom det tar noen måneder å få seg relevant jobb, så sier det vel seg selv at du bør starte jobbsøkingen nå. Det er helt normalt at nyansatte først kan starte om noen måneder.Litt skremmende at du snart har en bachelor, men ikke aner hvordan du skal få endene til å møtes dersom drømmejobben lar vente på seg. Støtte fra NAV skal selvfølgelig være absolutt aller siste utvei, og for en som åpenbart er ung og frisk (du jobber endog som avlaster), så sjekker man altså mulighetene på nettsider som dette: http://www.rema.no/artikler/informasjon/karriere/ledige-stillinger/ http://rimi.no/om-rimi/jobb-i-rimi https://joker.no/Jobbe-i-Joker/Ledige-Stillinger/ https://meny.no/Om-MENY/Jobbe-i-Meny/ ... 3 Lenke til kommentar
greskMann123 Skrevet 31. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2015 Hvorfor skal du vente med jobbsøking til etter at du er ferdig på skolen? Dersom det tar noen måneder å få seg relevant jobb, så sier det vel seg selv at du bør starte jobbsøkingen nå. Det er helt normalt at nyansatte først kan starte om noen måneder. Litt skremmende at du snart har en bachelor, men ikke aner hvordan du skal få endene til å møtes dersom drømmejobben lar vente på seg. Støtte fra NAV skal selvfølgelig være absolutt aller siste utvei, og for en som åpenbart er ung og frisk (du jobber endog som avlaster), så sjekker man altså mulighetene på nettsider som dette: http://www.rema.no/artikler/informasjon/karriere/ledige-stillinger/ http://rimi.no/om-rimi/jobb-i-rimi https://joker.no/Jobbe-i-Joker/Ledige-Stillinger/ https://meny.no/Om-MENY/Jobbe-i-Meny/ ... Jeg får ikke porteføjen min tilbake før den er vurdert og det er ca. starten av juli. Etter det vil det være mulig for meg å søke. Jeg har jo heller ikke tenkt til å jobbe som lagermedarbeider, det er ikke derfor jeg tok 3 års utdanning... Lenke til kommentar
Zash Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 Saa du vil heller gaa paa NAV, enn aa jobbe som lagermedarbeider? Lenke til kommentar
greskMann123 Skrevet 31. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2015 Saa du vil heller gaa paa NAV, enn aa jobbe som lagermedarbeider? Hvis jeg skulle søkt på lagermedarbeider kan jeg jo plutselig ende opp med 2 jobber, i tillegg blir jeg nødt til å søke på 2 jobber samtidig. Som sagt, har jeg flaks kan jeg få jobb etter noen uker, har jeg uflaks så kan det ta noen måneder. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 Finn deg en jobb i mellomtiden da. Som lagermedarbeider eller noe annet. Bare sørg for at du har kort oppsigelsesfrist. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 Har erfaring med at den "midlertidige" jobben fort blir den faste jobben som er totalt irrelevant for all utdanningen selv. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 Har erfaring med at den "midlertidige" jobben fort blir den faste jobben som er totalt irrelevant for all utdanningen selv. Vell, det er jo ingen andre enn din egen feil..! Skaff deg en jobb men 1 mnd oppsigelse, og det vil ikke vaere noe problem i det hele tatt! Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 Med mindre du har valt deg eit yrke som bare kan utøvast ein stad i landet (operasangar/trikkeførar?), er det kanpt så lurt å få seg leilighet før ein anar kvar og om ein får jobb. Sjå om det går an å bu i ein koffert så lenge! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 Du vil få støtte frå NAV ved å melde deg som arbeidssøkar, då vil du kunne søke om å få dagpengar så lenge du er aktiv jobbsøkar i tillegg til at du må delta i andre arbeidsretta tiltak som jobbsøkarkurs, osv. Men som dei andre har sagt, det beste er å søke jobb no med ein gong. Venter du til etter at du har blitt ferdig med utdanninga (og kanskje også heilt til du har fått vitnemålet i posten) så vil du stå heilt bakerst i søkarkøa då dine medstudentar alt har tatt dei jobbane som blei ledige til sommaren. Lenke til kommentar
greskMann123 Skrevet 31. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2015 Du vil få støtte frå NAV ved å melde deg som arbeidssøkar, då vil du kunne søke om å få dagpengar så lenge du er aktiv jobbsøkar i tillegg til at du må delta i andre arbeidsretta tiltak som jobbsøkarkurs, osv. Men som dei andre har sagt, det beste er å søke jobb no med ein gong. Venter du til etter at du har blitt ferdig med utdanninga (og kanskje også heilt til du har fått vitnemålet i posten) så vil du stå heilt bakerst i søkarkøa då dine medstudentar alt har tatt dei jobbane som blei ledige til sommaren. Jeg så på dette, men da må jeg vel ta den første jobben jeg får, uansett hva det er? NAV er vel ikke interessert at jeg får meg en jobb innen yrket jeg er utdannet i, men at jeg bare får meg første mulige jobb som er tilgjengelig. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 Hvorfor kan du ikke begynne aa søke jobb naa da? Hvor viktig er det at 'porteføljen' din er ferdig før du begynner aa søke? Folk blir jo ansatt lenge før de er ferdig paa skolen, hvorfor har ikke du den muligheten? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 Du vil få støtte frå NAV ved å melde deg som arbeidssøkar, då vil du kunne søke om å få dagpengar så lenge du er aktiv jobbsøkar i tillegg til at du må delta i andre arbeidsretta tiltak som jobbsøkarkurs, osv. Men som dei andre har sagt, det beste er å søke jobb no med ein gong. Venter du til etter at du har blitt ferdig med utdanninga (og kanskje også heilt til du har fått vitnemålet i posten) så vil du stå heilt bakerst i søkarkøa då dine medstudentar alt har tatt dei jobbane som blei ledige til sommaren. Jeg så på dette, men da må jeg vel ta den første jobben jeg får, uansett hva det er? NAV er vel ikke interessert at jeg får meg en jobb innen yrket jeg er utdannet i, men at jeg bare får meg første mulige jobb som er tilgjengelig. Det stemmer at du må takke ja til dei jobbtilbuda som du får, det er dette som er vilkåret for å få dagpengar. Men det blir også brukt litt skjønn ved at du ikkje blir tilbudt stillingar som ligger langt under ditt kompetansenivå dersom det er håp om å finne ein jobb som passer betre til din utdanning. Det er vekkasta å gi deg med høgare utdanning ufaglærte jobbar når dette berre fører til: a) Du kjem til å seie opp jobben innan kort tid når du får eit betre jobbtilbud, og b) Ved at du tar den ufaglærte jobben så blir ein anna arbeidssøkande som ikkje har utdanning holdt utanfor arbeidslivet fordi du tok den jobben som han/ho kunne hatt. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 Vil man ikke være overkvalifisert for lagerarbeid o.l. hvis man står der med en nesten fullført bachelorgrad? Jeg fikk ikke svar fra noen den gangen jeg lette etter typiske studentjobber i butikk/på lager osv - derimot fikk jeg napp omtrent umiddelbart idet utdanningsløpet mitt var relevant. Tror de heller vil ha noen som er i starten av sitt løp, som ikke stikker av etter et halvt år slik at det må lyses ut en stilling til. Lenke til kommentar
greskMann123 Skrevet 31. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2015 Du vil få støtte frå NAV ved å melde deg som arbeidssøkar, då vil du kunne søke om å få dagpengar så lenge du er aktiv jobbsøkar i tillegg til at du må delta i andre arbeidsretta tiltak som jobbsøkarkurs, osv. Men som dei andre har sagt, det beste er å søke jobb no med ein gong. Venter du til etter at du har blitt ferdig med utdanninga (og kanskje også heilt til du har fått vitnemålet i posten) så vil du stå heilt bakerst i søkarkøa då dine medstudentar alt har tatt dei jobbane som blei ledige til sommaren. Jeg så på dette, men da må jeg vel ta den første jobben jeg får, uansett hva det er? NAV er vel ikke interessert at jeg får meg en jobb innen yrket jeg er utdannet i, men at jeg bare får meg første mulige jobb som er tilgjengelig. Det stemmer at du må takke ja til dei jobbtilbuda som du får, det er dette som er vilkåret for å få dagpengar. Men det blir også brukt litt skjønn ved at du ikkje blir tilbudt stillingar som ligger langt under ditt kompetansenivå dersom det er håp om å finne ein jobb som passer betre til din utdanning. Det er vekkasta å gi deg med høgare utdanning ufaglærte jobbar når dette berre fører til: a) Du kjem til å seie opp jobben innan kort tid når du får eit betre jobbtilbud, og b) Ved at du tar den ufaglærte jobben så blir ein anna arbeidssøkande som ikkje har utdanning holdt utanfor arbeidslivet fordi du tok den jobben som han/ho kunne hatt. Takk, det var dette jeg lurte på. Jeg er ikke veldig kresen på hva slags jobb jeg får, sålenge det er noe som er relevant for min kompetanse og den utdanningsretninga jeg har tatt. Jeg skjønner selv at jeg ikke får noen toppjobber som nyutdannet. Vet du da hvor mye evt. jeg vil kunne få i støtte? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 Takk, det var dette jeg lurte på. Jeg er ikke veldig kresen på hva slags jobb jeg får, sålenge det er noe som er relevant for min kompetanse og den utdanningsretninga jeg har tatt. Jeg skjønner selv at jeg ikke får noen toppjobber som nyutdannet. Vet du da hvor mye evt. jeg vil kunne få i støtte? Nei det har eg desverre ingen oversikt over, dessutan trur eg at dagpengesattsen er individuelt tilpassa alt etter livssituasjon, buforhold, forsørgeransvar, osv. Anbefalinga mi er uansett at du strarter å søke jobb no der du oppgir dato for når du forventer å være ferdig utdanna (siste eksamensdato). Hos dei fleste arbeidsgivera så treng dei uansett litt tid før du får starte i jobben då det ofte er ein anna ansatt som må jobbe ut oppsigelsestida fyrst. Dersom du ikkje får deg jobb på eiga hand innen siste eksamensdatoen så går du på NAV og melder deg som arbeidssøkande. Då vil du kunne få dagpengar, men du vil også "risikere" å få deg ein jobb som du må takke ja til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå