Nutzg0 Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 Hei.Jeg har et litt frustrerende problem, som kanskje trenger litt backstory:Jeg har bygget en stasjonær PC som nå har fungert feilfritt i halvannet år. Her om dagen flyttet jeg den fra soverommet til stua, og spilte noen timer Atilla: Total War, uten noe trøbbel. Morgenen etterpå skulle jeg slå på PCen, og først fikk jeg problemer med at Windows ikke ville starte skikkelig, og fikk opp en meny hvor jeg kunne velge om jeg ville starte Windows i sikkerhetsmodus eller fortsette i vanlig modus. Jeg valgte vanlig modus, og oppstarten gikk som normalt. Jeg så at skrivebordet lastet inn, snudde meg for å ordne noe i stua, snudde meg tilbake - og da var skjermen sort. Prøvde å skru på PCen igjen, ingen respons. Tok ut konkakten, ventet i 10 sekunder - prøvde på nytt, null respons. Prøvde på nytt etter 5 minutter og deretter 30 minutter - ingen respons. Så la jeg merke til at bakvifta på PCen og vifta til strømforsyninga "flinsja" i et halvt sekund når jeg trykket inn power-knappen; noe skjedde, men ikke mer. Gjorde et Google-søk, og fant ut at det kunne være strømforsyninga/PSUen som var gåen. Tenkte at det kunne da være logisk, den var noen år gammel, men jeg har ikke fått noen "forvarsler på at det skulle være noe feil ved denne. Denne hadde en max-W på 450W, og en peak-W på 500W. Den har vært trofast gjennom de siste åra, uten et eneste problem. Prøvde da å koble ut komponent for komponent, for å se om det ga noe utslag; ingenting da jeg koblet ut USB, HDDs, SSDen - men da jeg koblet ut skjermkortet kom PCen på. Tenkte at kanskje PSUen ikke lengre klarer å gi nok strøm til PCens krav, at den rett og slett var slitt ut. Fikk låne en nyere PSU på 500W hos en kompis, en PSU jeg vet fungerer - men her oppnådde jeg nøyaktig samme resultat. Noen som kan ha en idé om hva som kan være greia her? Er skjermkortet mitt gåent? Eller er det noe galt med begge PSUene?Legger ved specs her, minus PSUen:- MSI B75MA-P45 B75 S-1155 M-ATX IVY (Kjøpt ny oktober 2013) - KINGSTON 16GB 1600MHZ DDR3 CL10 DIMM (2X8GB) XMP HYPERX RED (Ny okt 2013) - INTEL CORE I5 3570K 3.4GHZ 6MB S-1155 IVY (Ny okt 2013) - PowerColor Radeon HD 7950 3GB GDDR5; PCI-Express 3.0, "Boost State", DL-DVI-I, native-H (Ny januar 2013) Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 Har du mulighet til å prøve skjermkortet i en annen PC? Det ville i så fall være et naturlig neste steg i feilsøkingen. Om feilen flytter seg med skjermkortet, kan du trygt konstatere at det er synderen. At kondensatorene i PSU-en tørker ut er en vanlig kilde til feil etter noen år, men ut i fra det du beskriver over vil jeg tro at det er skjermkoret. Det kan også være en løs kabel på PSU mtp. at du har flyttet den, men sansynligheten for at en løs PSU-kabel lager kortslutning er meget liten. Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 3. april 2015 Del Skrevet 3. april 2015 Dra ut alt (sata kabler, skjermkort, ram, men ikke cpu!) bortsett fra strømledningene som skal sitte i hovedkortet og de for på/av bryteren på kabinettet. Sjekk om du får samme resultat da. Et annet triks du kan prøve for å se om PSU'en din virker eller ikke, er å bruke en binders eller lignende for å "kortslutte" et par ledninger på 24 pins kontakten fra PSU som skal sitte i hovedkortet. Nummer 4 fra høyre på en av sidene av 24 pins kontakten, skal det være en grønn ledning, så nummer 3 på andre siden er det en sort ledning (jord). Koble PSU til strøm uten at noe annet er tilkoblet, så fører du bindersen i de to kontaktene og PSU skal normalt starte opp. Nekter den, så er den ferdig. En annen ting jeg pleier å prøve er å nappe ut batteriet som sitter på hovedkortet, og la den være ute i en time eller noe. Da blir alt av BIOS instillinger resatt, kanskje noe har låst seg der. Hvis det går å skru på pc med kun hovedkort og cpu tilkoblet, så prøver du en og en ting. Én rambrikke, så bytter du ut og prøver neste rambrikke, helt til du har gått gjennom alle, om pc fortsatt starter, prøv skjermkortet, så til slutt DVD rom og harddisker. Husk å koble til ekstra strømledning til skjermkortet, om den krever dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå