Einar_Johan Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Hei Jeg har planer om å kjøpe meg bærbar pc... og har sett på en modell med AMD Athlon XP-M 2500+ prosessor. Er det noen her på forumet som har erfaringer anngående [støynivå] og ytelse på slike prosessorer. (evt mindre fra AMD) mvh Einar Johan Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Støynivået har lite med selve prosessoren å gjøre, men mer med designet av den bærbare PC'en å gjøre (egenskapene til materialene den er laget av etc). Ytelsen til Athlon XP-M 2500+ er meget bra, faktisk så er den en av de raskeste mobile prosessorene du kan få til bærbare PCer i dag (vesentlig raskere enn f.eks. de raskeste Pentium-M og P4 Mobile) da den er basert på Barton-kjernen med 512kb L2 cache. Men en rask harddisk har har også ganske mye å si på totalytelsen til en bærbar PC, kanskje i nesten like stor grad som prosessoren. Test av HP Pavilion ze4417ea med Athlon XP-M 2400+ finner du her: http://www.barbara.no/art.php?artikkelid=2990 "Athlon XP-M har i likhet med Pentium 4 og Celeron prosessorer en tendens til å bli varm. Maskinen er ikke like stillegående som maskiner basert på Pentium –M prosessorer, men støynivået er absolutt til å leve med." Det samme gjelder Fujitsu Siemens Amilo A7600/A7620 som også er relativt stillegående, men på langt nær like støyende som maskiner basert på Pentium 4 og Celeron deskop prosessorer (som du etter min mening bør holde deg langt unna). Jeg har en Fujitsu Siemens Amilio A7600 selv som jeg er kjempefornøyd med som jeg anbefaler, men også de to andre modellene gir deg mye bra for pengene. Generelt sett så gir bærbare PC'er med mobile AMD prosessorer deg som regel mer for pengene enn tilsvarende maskiner med mobile Intel prosessorer, det er iallefall min erfaring. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Har HP Pavilion ze4417ea med Athlon XP-M 2400+ (Barton ... tror ikke 2500 er barton faktisk) Er svært stille ... helt stille unde "vanlig" bruk faktisk (surfing etc.). Kommer noe lyd når jeg drar opp hovedoppgava på Word ... .... nærmer seg stasjonær støy når CM4 starer ... Lenke til kommentar
JensPetrus Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Jeg må legge til at de bærbare AMD PC'ene som finnes på markedet er bygget rund ATI sitt chipsett. Hvis den har innebygget skjermkort fra ATI bruker den dette chipsettet. Ulempen med dette chipsettet fra ATI er at det har veldigg dårlig minneytelse slik at du kan forvente ca 50% dårliger ytelse enn fra bedre chipsett. Hold dere unna ATI chipsett! Lenke til kommentar
thorsan Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Jeg må legge til at de bærbare AMD PC'ene som finnes på markedet er bygget rund ATI sitt chipsett. Hvis den har innebygget skjermkort fra ATI bruker den dette chipsettet. Ulempen med dette chipsettet fra ATI er at det har veldigg dårlig minneytelse slik at du kan forvente ca 50% dårliger ytelse enn fra bedre chipsett. Hold dere unna ATI chipsett! Det nytter ikke å si slikt ut å kunne henvise til fakta ,men for all del det kan tenkes du har rett, men hvor har du dette fra _ Thorsn Lenke til kommentar
JensPetrus Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Du kan begynne med å sammeligne minneytelsen i tester. Se gjerne på tester med Intel prosessorer ettersom minnekontrolleren er helt lik. Bare se hvor katastrofalt dårlig chipsettene til ATI skårer på minneytelsen. AT du vil at jeg skal henvise til fakta er bare tull! Trenger jeg vise til fakta at en Pentium -M prosessor er raskere per MHz enn en Pentium 4-M. At ATI chipsettene har veldig dårlig minneytelse er noe jeg har visst veldig lenge og har prøvd å forklare før og jeg gidder ikke gjøre dette 100 ganger når det ikke synker inn hos noen. Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Har HP Pavilion ze4417ea med Athlon XP-M 2400+ (Barton ... tror ikke 2500 er barton faktisk) Jo, Athlon XP-M 2500+ har Barton-kjernen med 512kb L2 cache. Se denne tråden angående erfaringer med HP ze4417 vedrørende støy: http://forum.barbara.no/index.php?showtopic=165386 "HP ze4417 støyer ikke uten at den blir tungt belastet. Dvs. den er stille under surfing på nettet og skriving i Word og slikt. Skal du kjøre spill eller liknende går viften på den og, og da bråker den en del (Viften begynner å gå når prosessoren har jobbet 20-30 sekund på 100%, og da går den til belastningen går ned igjen." Lenke til kommentar
Dazem Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Har ingen efaringer jeg bare så lite å gjøre at jeg måtte bare svare på NOE Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå