Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Utslett i ansiktet

Anbefalte innlegg

I mellom 1 og 2 måneder har jeg hatt et lite utslett rett under nesen, og litt over venstre munnvik. Områdene er relativt små, men røde og synlige. I enkelte perioder har det vært bittesmå "blemmer" i de røde områdene. På det meste ca. 6 bittebittesmå hvite prikker som stikker bittelitt ut. Hva kan dette være, og hva bør jeg gjøre?

Dette kom da jeg var forkjølet i en til to ukers tid, og det nekter rett og slett å forsvinne. Jeg har prøvd mentholatum, vanlig fuktighetskrem, vanlig ansiktskrem, og jeg har prøvd uten noe, altså bare å la det være tørt. 

Jeg er mann og holder barberhøvelen så godt unna som det lar seg gjøre under barbering. 

Har til og med i løpet av perioden testet meg for herpes (type 1, da det ikke var åpne sår å ta prøver av kunne hun ikke teste meg for type 2. Tok blodprøve.), ettersom jeg hadde ubeskyttet sex (også oralt) med en jente tidlig på nyåret. Men i følge legen minnet ikke utslettene noe veldig om herpes, selv om hun ikke utelukket noe. Hun viste et par bilder hvor det så helt jæævlig ut, og det ser ikke slikt ut hos meg. (har heller ikke noe utbrudd i underlivet). 

Venter fortsatt på svar (en uke siden i morgen). Jeg vet herpes (type 1) er veldig vanlig og mange har det fra tidlig i barndommen, så sannsynligheten for at testen er positiv er vel stor. Men om utslettet jeg har i ansiktet er herpes eller noe annet, det vet jeg ikke. 

Av annen info så merker jeg omtrent ikke at jeg har noe i ansiktet, med mindre jeg ser i speilet. Altså svir ikke områdene og "blemmene" som kommer og går gjør ikke vondt. Det hender det klør litt, men  jeg passer på å ikke pille på utslettet. Det kommer også litt tørr hud rundt områdene av og til. 

Er det noen som har noe tips? Bør jeg smøre det med fuktighetskremer eller bør jeg la det være tørt? 

Anonymous poster hash: e0b5c...fee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilde? Jeg sliter med noe utslett periodisk som minner veldig om hva du beskriver. Det kommer stort sett kun når jeg ikke har barbert meg på noen dager. Jeg fikk anbefaling av en lege å forsøke en reseptfri krem som heter daktacort. Den er egentlig mot fotsopp, men det er et virkestoff i den som virker mot mitt utslett. Men som med alle medisiner så burde du få en anbefaling av en lege før du begynner på noe ukjente greier. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...