Gå til innhold

Restutisjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en 23 år gammel kvinne, som til nyttår lagde jeg meg et enkelt styrkeprogram for å kunne styrke kroppen, etter å ha innsett hvor svak jeg var. Jeg fikk litt sjokk da jeg så vidt klarte en push up, og bestemte meg for å gjøre noe med det. Jeg hadde lyst til å lage et program som var gjennomførbart, samtidig som jeg ville kunne se resultater. Programmet er å hver dag gjøre to enkle øvelser: push up og holde 2kg manualer rett ut på strake armer.

Uke 1 begynte jeg med 1 push up og 10 sekunder med manualer på strake armer. For hver uke skulle jeg øke med én push up, og 5 sekunder med manualene.

Nå er vi i uke 14, og jeg klarer nå fint 14 push ups og 75 sek med manualer, målet er å kunne ta 52 push og 4,5minutter manualer på slutten av året.

Spørsmålet mitt er: Får musklene mine nok restutisjon når jeg gjør disse øvelsene hver dag, eller er øvelsene såpass "enkle" at det ikke har noe å si?

Jeg jogger også 1-3 ganger i uka, men kun 3-4km hver gang. Jeg kjenner meg selv, går jeg for hardt ut, blir jeg fort lei.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorvidt du får nok restitusjon på en dag, er helt individuelt. Men når du begynner å bli litt mer avansert, så vil du gjøre mer arbeid per økt, som betyr at musklene trenger mer hvile enn de trengte i starten. Dette er egentlig noe du må føle deg frem på. Når du kommer til et punkt der fremgangen stagnerer, så vil det være lurt å stappe inn en hviledag i mellom.

Hvis du fremdeles virkelig vil trene hver dag, tren heller andre muskelgrupper på dagene i mellom. Når du bygger brystmuskulatur er det også viktig at du bygger musklene i øvre rygg, for å forhindre ubalanser, skjevhet i overkroppen, og avbøyd skulderparti. Denne balansen er VELDIG viktig å fokusere på.

Øvelser som passer inn her er da pullups og ro/dra-øvelser. Klarer du ikke vanlige pullups, kan man gjerne starte med pullups liggende under stang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...