Gå til innhold

Hvor vil du ha syklistene?

Vanderen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes syklistene skal holde seg unna bilveien så lenge de ikke klarer å sykle så fort som trafikkskiltene sier.

Veldig lite gjennomtenkt svar. Husk at fartsgrensen er en maks grense, selv om de fleste bilførere virker å tro at den er en minimumsgrense.

Jeg har selv vært syklist, men er nå bilist. Man kan for øvrig takke andre bilister for at jeg nå er med på å skape mer kø og forurensning, men det er en annen sak.

For å svare på emnets spørsmål: For min del kan syklistene gjerne kjøre i veibanen når det ikke finnes sykkelvei, eller den ikke egner seg til sykling (det er mange av de, tro meg). For syklistenes egen del, bør de kjøre på selv en dårlig sykkelvei eller på gangvei. Man leker med livet som syklist i kjørebanen, for det finnes en stor andel ravende gale bilister som ikke skjønner konsekvensen av handlingene de utfører.

Som bilist som ser veldig mye rart i trafikken må jeg bare få si; Bilister er ti ganger verre enn syklister, bryter minst like mange trafikkregler og sitter i tillegg i en potensiell drapsmaskin, mens en syklist på en sykkel stort sett skaper fare for seg selv og lakken på en bil.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

Syklister som sykler i kjørebanen er i henhold til veitrafikkloven fører av et kjøretøy og har der samme rettigheter og plikter som en bilfører. 

Syklister som sykler på gang- og sykkelvei er å regne som fotgjenger, og har samme rettigheter som disse.

Så enkelt er det. 

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Syklist/Trafikkregler+for+syklister

På gang- og sykkel vei er det en viss hastighet som er tillatt, så syklistene må holde seg på veien, da syklistene lett overskrider maks hastigheten på gang- og sykkelvei! Det er ikke mange som vet om denne regelen!

Lenke til kommentar

Det største irritasjonsmomentet jeg har med syklister er det faktum at svært få stopper opp og går ut i grøften/svinger inn på et busstopp når en lastebil/buss/annet stort og tungt kjøretøy ligger bak på en smal vei. Her hvor jeg bor er det mange smale og svingete veier (slik er det vel nesten overalt i Norge). Om morgenen er det stor trafikk og svært ofte blir det lengre køer fordi bilene ikke kan kjøre forbi en syklist (stor trafikk i begge retninger). Dette skjer så alt for ofte!

Syklister, og alle andre, er pliktig til å slippe andre forbi seg i trafikken om personen bak signaliserer at han vil forbi.

Følg trafikkreglene, bruk fornuft, vær ydmyk, fordi du er taperen om personen i bilen bak deg plutselig bestemmer seg for at han/hun skal forbi koste hva det koste vil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker som om ALLE syklister nå skal sykle to i bredden (så fort de er 2 stk) for å tvinge bilistene til å svinge helt over i motsatt kjørefelt.

Jeg forstår hvorfor de mener dette er best, men samtidig er det et par ulemper de ikke har tenkt på

- syklister skal passeres i velteavstand ved forbikjøring.  Dette blir umulig når hodet til vedkommende som ligger nærmest midtstripe vil komme over i motsatt kjørefelt ved en eventuell velt (!)

- syklister tenker ikke på at MC fint kan passere de i eget felt i velteavstand hvis de holder seg inntil kanten.  Syklistene gjør m.a.o. samme feil som bilistene og "glemmer" denne trafikantgruppen

- syklistene legger opp til konflikt istedetfor å dele veien

Litt av vitsen er at bilisten skal foreta ei skikkelig forbikjøyring når dei passerer syklisten, dersom det akkurat er plass til to bilar og ein syklist i bredda på ein tofelts veg så er det alltid syklisten som blir skvisa ut i grøfta dersom bilisten blir usikker på augemålet og legger seg instinktivt tilbake mot høgre når den motgåande bilen passerer.

Syklistane må sjølvsagt også bli flinkare til å vike til sides for å sleppe forbi trafikken, men det betry ikkje at det er greit å foreta halvegs forbikjøyringar. 

Det same gjeld for motosyklar, sidan syklistane ikkje har speil så kan det oppstå farlige situasjonar dersom syklisten blir forbikjøyrt i eige kjøyrefelt av ein motorsykkel.

Motorsyklistane skal også foreta skikkelig forbikjøyringar, sjølv om mange driver å kjøyre på gulestripa for å komme seg raskare fram så betyr ikkje dette at det er greit å kjøyre slik.

Når syklist sykler vanlig langs kanten så er det mer enn 1,5m å gå på om MC kjører forbi på gulstripa.  Det er jo dette som er kravet til syklistenes landsforening, som referert i dagens VG: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/syklistene-krever-at-bilene-holder-stoerre-avstand/a/23430647/

De fleste syklister har også hørsel og hører godt når det kommer en MC.  Noen er faktisk så lure at de vrir litt på hodet for å se bakover og justerer plasseringen.  (Dvs de ligger vanligvis litt "demonstrativt" langt ut i veien med tanke på bilister, men justerer seg når det kommer MC)   Det er bra !  Godt samspill og deling av veien er jeg positiv til.   :)

For min egen del så ser jeg an og venter litt hvis jeg ser det kommer en bedre mulighet for forbikjøring litt lenger framme. Har null ønske om å ødelegge hverken sylistens eller eget liv ved å kjøre ned noen.

Håper ellers det blir større fokus på bredding av veier med sykkelfelt på begge sider istedenfor gangveier som syklistene ikke vil bruke.   Bredding av vei med sykkelfelt gir større marginer og bedre flyt for alle.

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syklister er i mine øyne en mellomting mellom gående og motoriserte kjøretøy. Man vet egentlig hva man bør gjøre, men samtidig er det dyrt og på enkelte steder er det ikke mulig å gjøre det siden bilveiene akkurat har nok bredde til å klare seg selv.

Der det er mulig å lage sykkelveier bør det lages for å unngå de farlige situasjonene som kan oppstå. Har lagt merke til flere ganger at der det er sykkelvei, altså mellom fotgjengerne og bilveien, så har syklister gitt blaffen i det og brukt bilveien istedenfor. Hva pokker er problemet deres? Her maser syklister om sykkelveier, og når de først får det så skal enkelte av disse være idiot og holde seg i bilveien? Seriøst, bruk sykkelveien dere har mast dere på.

I sentrum er det som oftest masse folk, og hver syklist som kommer syklende har en tendens å komme litt kjapt så gående må leke akrobat og flytte seg så denne syklisten kan få komme seg rett frem. Hårreisende, her bør syklistene ta seg sammen. Dette gjelder selvsagt ikke alle, men de er der, og de er mange av dem. Selv i bilveier gjør de som de vil, og det å hoppe ut fra fortauet og i bilveien, og det hvor som helst, bryr de seg ikke om. Da tenker de at: " Jaja, bilister må da følge med, jeg stiller sterkere enn dem." Dette er en grunn til at jeg misliker syklister så mye. De tror de kan gjøre som de vil. I sentrum i store byer bør det bli undergrunn, sånn at syklister kan komme seg rundt der. Og i mine øyne bør gående også komme seg i under bakken, spesielt der det er fotgjengerfelt. Det vil lette trafikken mye bedre, og folk slipper å vente på at det blir grønt så de kan gå over, eller bilister som må vente og forurense byen enda mer. 

Er vel på tide at syklistene også viser ansvar, og at politiet står oftere og kontrollerer sånn at syklistene kan forstå at de ikke kan gjøre som de vil. Ulykker mellom bilist og syklist har det vært så lenge en kan huske, og det kommer i år også. Og det er ikke automatisk sånn at bilisten er ansvarlig alene, og det må enkelte syklister forstå.

For min del kan disse syklistene fyre på i bilveien, men da må de følge trafikkreglene også. Gang på gang ser man at de kjører på rødt, bryter vikeplikt eller skifter felt så det måtte passe dem. Skjerpings!

Og dette med flere i bredden? Syklistene har et ansvar der å ha flyt i trafikken. Det blir ikke flyt når de ligger 2-3 i bredden og ikke kan legge seg foran og bak hverandre igjen. Det burde vanket bøter på det der. Og jeg mener fast bestemt at om en syklist hindrer trafikken i å flyte, så bør denne syklisten stoppe opp der det er mulig og slippe frem bilister. Det skulle jo bare mangle, men det er rett og slett for mange egoister. 

Endret av Vabolous
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syklister er i mine øyne en mellomting mellom gående og motoriserte kjøretøy. Man vet egentlig hva man bør gjøre, men samtidig er det dyrt og på enkelte steder er det ikke mulig å gjøre det siden bilveiene akkurat har nok bredde til å klare seg selv.

Der det er mulig å lage sykkelveier bør det lages for å unngå de farlige situasjonene som kan oppstå. Har lagt merke til flere ganger at der det er sykkelvei, altså mellom fotgjengerne og bilveien, så har syklister gitt blaffen i det og brukt bilveien istedenfor. Hva pokker er problemet deres? Her maser syklister om sykkelveier, og når de først får det så skal enkelte av disse være idiot og holde seg i bilveien? Seriøst, bruk sykkelveien dere har mast dere på.

I sentrum er det som oftest masse folk, og hver syklist som kommer syklende har en tendens å komme litt kjapt så gående må leke akrobat og flytte seg så denne syklisten kan få komme seg rett frem. Hårreisende, her bør syklistene ta seg sammen. Dette gjelder selvsagt ikke alle, men de er der, og de er mange av dem. Selv i bilveier gjør de som de vil, og det å hoppe ut fra fortauet og i bilveien, og det hvor som helst, bryr de seg ikke om. Da tenker de at: " Jaja, bilister må da følge med, jeg stiller sterkere enn dem." Dette er en grunn til at jeg misliker syklister så mye. De tror de kan gjøre som de vil. I sentrum i store byer bør det bli undergrunn, sånn at syklister kan komme seg rundt der. Og i mine øyne bør gående også komme seg i under bakken, spesielt der det er fotgjengerfelt. Det vil lette trafikken mye bedre, og folk slipper å vente på at det blir grønt så de kan gå over, eller bilister som må vente og forurense byen enda mer. 

Er vel på tide at syklistene også viser ansvar, og at politiet står oftere og kontrollerer sånn at syklistene kan forstå at de ikke kan gjøre som de vil. Ulykker mellom bilist og syklist har det vært så lenge en kan huske, og det kommer i år også. Og det er ikke automatisk sånn at bilisten er ansvarlig alene, og det må enkelte syklister forstå.

For min del kan disse syklistene fyre på i bilveien, men da må de følge trafikkreglene også. Gang på gang ser man at de kjører på rødt, bryter vikeplikt eller skifter felt så det måtte passe dem. Skjerpings!

Og dette med flere i bredden? Syklistene har et ansvar der å ha flyt i trafikken. Det blir ikke flyt når de ligger 2-3 i bredden og ikke kan legge seg foran og bak hverandre igjen. Det burde vanket bøter på det der. Og jeg mener fast bestemt at om en syklist hindrer trafikken i å flyte, så bør denne syklisten stoppe opp der det er mulig og slippe frem bilister. Det skulle jo bare mangle, men det er rett og slett for mange egoister. 

Du generaliserer noe veldig, og det gjør at det blir vanskelig å ta deg seriøst. Du trenger en liten "reality-check" da du kun ser sort-hvitt i denne saken, og du viser også en større grad av manglende kunnskap om emnet. Så la meg prøve å forklare deg et par ting.

Som tidligere syklist viste jeg hensyn til gående når jeg befant meg på fortauet, og jeg viste hensyn til bilister og andre trafikanter når jeg befant meg på veien. Ettersom jeg ville vise hensyn til gående, befant jeg meg stort sett i bilveien ettersom man må følge tilnærmet gangfart på sykkel på gangvei, og da faller mye av vitsen med å sykle bort. Men på grunn av enkelte bilister (merk at jeg bruker ordet "enkelte") blir livet vanskelig også for syklister som følger trafikkreglene og viser hensyn.

Og det er bilister som deg som gjør at både flyt og samspill mellom syklister og bilister fungerer så dårlig som det gjør. Dere ser ikke forskjell på en syklist som følger reglene, og de som blåser i de, og spyler spylevæske på alle, snitter de med bilen og skaper livsfarlige situasjoner med bilen som er et potensielt drapsvåpen i møte med en syklist. Og det selv om syklisten fulgte reglene.

Når det er sagt så er det enkelte bilister som gjør sykkelveier og sykkelfelt ubrukelige. På strekket jeg syklet til/fra jobb på den tiden, var det et lengre strekk med sykkelvei. Men det var aldri mulig å bruke da det alltid var mange bilister som hadde funnet ut at sykkelvei som parkeringsplass var en fin idé, og det på tross av en ganske markant kant som markerte grensen mellom vei og sykkelvei, skilt som viste at det var sykkelvei og store sykkel-ikoner på bakken. Og på grunn av denne kanten var det heller ikke bare bare å sykle ut og inn av sykkelfeltet heller. I tillegg til at det ville vært livsfarlig da det stort sett alltid kom bilister i fart bakfra.

Som nåværende bilist får jeg også hjertet i halsen flere ganger, men oftere på grunn av uvettige bilister enn av uvettige syklister. Å kjøre på rødt (øke farten for å håpe å suse over før det blir grønt for kryssende trafikk fungerer dårlig), ligge fullstendig feil i rundkjøring og aldri bruke blinklys er bare noen av de tingene som mange synder mot. Og vikeplikt er for mange bilister et fremmedord.

Så vi som nå er bilister bør også se på oss selv, og innse at det er ikke bare blant syklistene at det finnes trafikksyndere. Men forskjellen er at vi i våre biler utviser en mye større trussel for liv og helse for andre i trafikken enn det en syklist gjør.

For å oppsummere så er det langt fra kun syklister som har skylden for det dårlige forholdet mellom bilister og syklister. Jeg vil gå så langt som å si at mange bilister er et større problem da de ikke klarer å se forskjell på syklistene og forsterker det betente forholdet med sine handlinger og synspunkt mot alle syklister, ikke bare de som er et problem.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har vel aldri sagt at det kun er syklister sin feil, men mine opplevelser med dem og når jeg har vært gående/tatt bussen så er det oftere jeg ser syklister gjøre noe hjerteskjærende enn bilister. Selvsagt ser jeg bilister som gjør feil også, det ser jeg hver dag i trafikken, både med syklister og andre. 

Som sagt er det jeg skrev mine erfaringer, mens andre sine erfaringer kan være stikk motsatt. Og som deg skrev jeg også enkelte syklister, jeg drar ikke alle over en og samme kam, for det finnes glimrende syklister også som gjør som de skal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...