Gå til innhold

Hvor vil du ha syklistene?


Vanderen

Anbefalte innlegg

En gruppe syklister møter en lastebil på veien, hvem vinner? En gruppe syklister møter ei mor med barnevogn på gang og sykkelsti, hvem vinner? Hvor vil du ha syklistene?

 

De fleste vil ha syklistene på gang og sykkelsti! Hva er din mening?

Endret av Vanderen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke rart vi sykler i veibanen så lenge standarden på gang og sykkelsti er så elendig som den er. Enorme kanter, hull og vaskebrett fører til at man får milkshake i sekken med varer.

Noen plasser er brukbart da, det skal sies. Dog sjelden sammenhengende over lengre distanser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sålenge syklistenne følger trafikkreglenne som alle andre ønsker jeg dem velkommen på veien. Problemet er jo det at disse sports syklistenne ofte tror de er fritatt for vikepliktsregelen blant annet, sist sommer var jeg uten å overdrive centimeter fra å meie ned en sykklist som plutsellig kom fykende ut fra et uoversiktilg kryss inn på forkjørsvei. Sykler en på bil vei så for en jaggu fylle de trafikkbestemsenne som gjelder for veien.

 

Edit: Innlegget mitt virker kanskje veldig generaliserende, det var ikke helt meningen. Jeg møter på mange syklister på veien som oppfører seg akkurat slik som en skal, men det er dessverre disse få som ikke klarer å oppføre seg som ødlegger for resten, som det er med alt igrunn.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke rart vi sykler i veibanen så lenge standarden på gang og sykkelsti er så elendig som den er. Enorme kanter, hull og vaskebrett fører til at man får milkshake i sekken med varer.

Noen plasser er brukbart da, det skal sies. Dog sjelden sammenhengende over lengre distanser.

Du glemte at det er en del glasskår i gang og sykkelsti^^ Danmark ligger flere år forran norge når det gjelder tilrettelegging av de som vil sykle!

Lenke til kommentar

Gjerne på veien, i trafikken, om de oppfører seg, tar hensyn og følger regler. Har til gode å se dette i praksis, men ser ikke problemet om de hadde gjort det...

Synd at det er noen få som ødlegger for så mange! Sykler selv, men irriterer meg grenseløst over en del syklister i trafikken! Men vil heller ha dem der, enn på gang og sykkelsti!

Endret av Vanderen
Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om å sykle i transport-øyemed: på sykkelstien.

I rekreasjons-øyemed: helst på en dedikert bane.

 

Jeg spiller golf, dette foregår på en dedikert bane, blant annet av sikkerhetshensyn.

Når sykling er en hobby er den ikke noe mer samfunnsnyttig enn andre hobbyer og idretter, og den utgjør en potensiell fare for andre.

 

Syklister er for øvrig ikke de eneste 'ikke-bilistene' på hjul. Skal vi ha skatere på bilveiene også? Hvis de presenterer de samme argumentene som syklistene, hva ville syklistene da gitt som motargumenter?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De fleste vil ha syklistene på gang og sykkelsti! Hva er din mening?

Sikker paa det?

 

 

Jeg synes vi burde satse på konstruksjon av dedikerte sykkelveier. I hvert fall i storbyene. 

 

Men sånn ellers synes jeg syklistene burde holde seg i veien.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Treningssyklister som kan trafikkreglene bør som hovedregel bruke bilveien, tante Olga bør bruke gangveien. Er det kraftig motbakke kan med fordel alle bruke noe annet enn bilveien gitt at kvaliteten er ok.

 

Synes syklistene skal holde seg unna bilveien så lenge de ikke klarer å sykle så fort som trafikkskiltene sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helst bør sjølvsagt sykklistane sykle på sykkelstien, men dette krever at det finnes sykkelsti, og at denne er vedlikeholdt og blir respektert av forgjengere og bilistar. Ein sykkelsti som er full av gående eller parkerte bilar har ingen hensikt.

 

Ellers så er det vegbana som er det beste alternativet for dei fleste sykklistane. Å bruke gang og sykkelstien er kun formålstjenelig om ein sykler i gangfart.

 

Det er sjølvsagt eit irritasjonsproblem med sykklistar som syklar i vegbana sidan dei ikkje klarer å holde den same farta som den øvrige trafikken, men det blir eigentleg den same problematikken som med mopedbilar, traktorar og liknande saktegåande kjøyretøy.

Men det er betre at dei syklar i vegen når farta overstiger gangfart enn at dei syklar på gang og sykkelvegane der dei kan kjøyre på fotgjengarar og der dei risikerer å bli påkjøyrt av bilistar som ikkje har lært seg å sjå seg for før dei kryssar fortau eller gang og sykkelstiar.

Lenke til kommentar

Helst på gangveien, som faktisk veldig ofte er folketom - eller så bred at det er uproblematisk å møte et par fotgjengere.

 

Ellers når de er i veien, så vennligst ikke sykle to i bredden - det er faktisk farlig når syklister gjør dette uansett om det er 80 km/t vei og med 90 graders svinger, som det ikke er mulig å se før en runder svingen (pga fjell/terreng/vegetasjon). 

 

Det virker som om ALLE syklister nå skal sykle to i bredden (så fort de er 2 stk) for å tvinge bilistene til å svinge helt over i motsatt kjørefelt.

Jeg forstår hvorfor de mener dette er best, men samtidig er det et par ulemper de ikke har tenkt på

- syklister skal passeres i velteavstand ved forbikjøring.  Dette blir umulig når hodet til vedkommende som ligger nærmest midtstripe vil komme over i motsatt kjørefelt ved en eventuell velt (!)

- syklister tenker ikke på at MC fint kan passere de i eget felt i velteavstand hvis de holder seg inntil kanten.  Syklistene gjør m.a.o. samme feil som bilistene og "glemmer" denne trafikantgruppen

- syklistene legger opp til konflikt istedetfor å dele veien

Lenke til kommentar

Det virker som om ALLE syklister nå skal sykle to i bredden (så fort de er 2 stk) for å tvinge bilistene til å svinge helt over i motsatt kjørefelt.

Jeg forstår hvorfor de mener dette er best, men samtidig er det et par ulemper de ikke har tenkt på

- syklister skal passeres i velteavstand ved forbikjøring.  Dette blir umulig når hodet til vedkommende som ligger nærmest midtstripe vil komme over i motsatt kjørefelt ved en eventuell velt (!)

- syklister tenker ikke på at MC fint kan passere de i eget felt i velteavstand hvis de holder seg inntil kanten.  Syklistene gjør m.a.o. samme feil som bilistene og "glemmer" denne trafikantgruppen

- syklistene legger opp til konflikt istedetfor å dele veien

 

Litt av vitsen er at bilisten skal foreta ei skikkelig forbikjøyring når dei passerer syklisten, dersom det akkurat er plass til to bilar og ein syklist i bredda på ein tofelts veg så er det alltid syklisten som blir skvisa ut i grøfta dersom bilisten blir usikker på augemålet og legger seg instinktivt tilbake mot høgre når den motgåande bilen passerer.

 

Syklistane må sjølvsagt også bli flinkare til å vike til sides for å sleppe forbi trafikken, men det betry ikkje at det er greit å foreta halvegs forbikjøyringar. 

Det same gjeld for motosyklar, sidan syklistane ikkje har speil så kan det oppstå farlige situasjonar dersom syklisten blir forbikjøyrt i eige kjøyrefelt av ein motorsykkel.

Motorsyklistane skal også foreta skikkelig forbikjøyringar, sjølv om mange driver å kjøyre på gulestripa for å komme seg raskare fram så betyr ikkje dette at det er greit å kjøyre slik.

Lenke til kommentar

En syklist er en kjørende og har krav på halve veien akkurat som en bilfører, husk det.

De ligger ofte flere i bredden for å presse bilførere til å vente med å kjøre forbi til det er helt klart hvis ikke kan de bare presse seg forbi "hvor som helst" noe som fort skaper farlige situasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...