Frugy Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Mye drit som skjedde på en gang med maskinen min : 1. CPU temp er nå på rundt 70 grader (opptil 75) 2. System temp ligger på rund 50 grader 3. Viften på hovedkortet (ikke CPU) går ikke i det hele tatt lenger 4. Viften på skjermkortet bråker noe utrolig mye og går nesten ikke. 5. Maskinen er blitt ustabil (restarter seg osv.) 6. Maskinen er blitt treg. Min PC : AMD Athlon XP 2400 Hovedkort MSI KT4 ULTRA 512 MB DDR RAM Geforce 2 TI Skjermkort Nå har jeg vurdert å kaste maskinen og drite i den, men den er litt for dyr for det. Er det noen som kan hjelpe meg? Hva kan jeg gjøre for å rette opp i problemene? Hvilket nytt utstyr vil jeg eventuelt trenge? Med vennlig hilsen Trond Inge Lenke til kommentar
_howy Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 1. Skift vifte på hovedkort 2. Skift vifte på gpu (skjermkort) 3. Sjekk om det er mye støv/dotter i kjøleribben på cpu. Er det det så rensk den. Hjelper veldig mye faktisk Gunnen til at maskinen er treig og restarter har du på punkt 1, 2 og 3 - mye varme. Lenke til kommentar
DaRe_deVIl Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 For meg høres det ut som om det er mest vifter som er defekt. Angående stabilitetsprobleme, så kan du reinstallere windows (linux), prøve å resette cmos. Og jeg tror at det er hket som er problemet (stabiliteten), at noe er galt med chipsettet! Oppdatere chipsettdrivere (og andre drivere)! Vis det ikke hjelper tror jeg det er hket som er gåent EDIT : _howy_ ja, det er nok det som er mest sannsynlig! Tenkte ikke på deg jeg.. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 [quote name='_howy' date='05/11/2003 : 15:46'] 1. Skift vifte på hovedkort 2. Skift vifte på gpu (skjermkort) 3. Sjekk om det er mye støv/dotter i kjøleribben på cpu. Er det det så rensk den. Hjelper veldig mye faktisk Gunnen til at maskinen er treig og restarter har du på punkt 1, 2 og 3 - mye varme. [/quote] Gjør det, og kjøp kanskje noen kabinettvifter i samme slengen. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Ta den med deg utendørs, skru løs viftene, blås bort støv. (Ikke sug med støvsuger med mindre du har full kontroll på suget.) Mål at spenningene ut fra psu er riktige (bruk voltmeter, ikke stol på bios/software) Koble viftene dine rett på en 12V kilde, f.x. bilbatteri og sjekk at de blåser ordentlig. Bytt evt ut vifter som ikke blåser godt nok. PC'n er sansynligvis treg fordi den er for varm (skrur ned hastigheten for å ikke brenne opp). En helt annen grunn til problemene dine kan være at et eller annet bruker masse CPU -> gir varme og lite cpu tilgjengelighet for andre prosesser. Sjekk cpu load i taskmanager (trykk CTRL+ALT+DELETE i win 2k/xp) -pg Lenke til kommentar
snole Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Ta den med deg utendørs, skru løs viftene, blås bort støv. (Ikke sug med støvsuger med mindre du har full kontroll på suget.) Jeg synes det er greit å ta med burken på en bensinstasjon og bruke trykkluften der. Det funker som bare rakkern. :o) Lenke til kommentar
petterg Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Jeg synes det er greit å ta med burken på en bensinstasjon og bruke trykkluften der.Det funker som bare rakkern. :o) Hmm hvorfor har jeg ikke tenkt på det før... nabo'n har kompressor i garasjen... Er vel en fordel å holde litt avstand med blåser'n så hk ikke blir sandblåst -pg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå