Spec1alOne Skrevet 30. mars 2015 Del Skrevet 30. mars 2015 Hei! Trenger ny bærbar- pc, og er kommet frem til 3 ulike. Er ikke sikker på hvilken jeg burde velge, og vil spørre dere http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/HP15J118SO/hp-envy-15-j118so-15-6-barbar-pc Det jeg lurer på om denne pc'en er prosessoren, i forhold til de to andre. Det andre jeg lurer på er hva som er forskjellen på disse to: http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/ACNXMPFED114/acer-aspire-v3-371-13-3-barbar-pc-hvit og http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/ACNXMPFED003/acer-aspire-v3-371-13-3-barbar-pc-hvit Ser at prosessorene er i5 på de to sistnevnte, men den siste har ''Intel HD Graphics 4400'', hva vil dette si? Pc'en skal brukes til skolearbeid, filmtitting, og musikk. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 30. mars 2015 Del Skrevet 30. mars 2015 (endret) De to sistnevnte Acer maskinene er samme maskinen, hvor eneste forskjellen er at prosessoren har blitt byttet ut med siste skrik, broadwell, Intels nyeste prosessor-serie på maskinen i midten (øverste av de to acerene). Den nyere prosessoren har noe bedre strømsparing, og et mer effektivt design. Ytelsemessig er de svært like, men grafikk-delen er vesentlig forbedret (om man skulle finne på å spille enkle spill). Men med lik pris, så går du for den øverste Aceren. Hva angår HP'en, så er det en større maskin, med helt forskjellig prosessor. Den er nok litt kraftigere, og har mer minne for tyngre multitasking. Dette er dog ikke noe jeg tror du vil trenge så mye, og ytelsemessig så er harddisken, HDD'en, svakeste ledd i alle maskinene i denne prisklassen. Denne maskinen ville jeg valgt om du synes det er fordelmessig med større skjerm, og tyngre maskin. Den nyeste Aceren er i alle fall den nyeste/mest moderne og mest effektive/letteste av de to. Så får man heller ta en titt på lokale elkjøpen for å se om man liker vifta/tastaturet/skjermen best på HP eller Acer best. Endret 30. mars 2015 av Andrull Lenke til kommentar
Spec1alOne Skrevet 30. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2015 De to sistnevnte Acer maskinene er samme maskinen, hvor eneste forskjellen er at prosessoren har blitt byttet ut med siste skrik, broadwell, Intels nyeste prosessor-serie på maskinen i midten (øverste av de to acerene). Den nyere prosessoren har noe bedre strømsparing, og et mer effektivt design. Ytelsemessig er de svært like, men grafikk-delen er vesentlig forbedret (om man skulle finne på å spille enkle spill). Men med lik pris, så går du for den øverste Aceren. Hva angår HP'en, så er det en større maskin, med helt forskjellig prosessor. Den er nok litt kraftigere, og har mer minne for tyngre multitasking. Dette er dog ikke noe jeg tror du vil trenge så mye, og ytelsemessig så er harddisken, HDD'en, svakeste ledd i alle maskinene i denne prisklassen. Denne maskinen ville jeg valgt om du synes det er fordelmessig med større skjerm, og tyngre maskin. Den nyeste Aceren er i alle fall den nyeste/mest moderne og mest effektive/letteste av de to. Så får man heller ta en titt på lokale elkjøpen for å se om man liker vifta/tastaturet/skjermen best på HP eller Acer best. Takk for svar! Hva mener du med at harddisken, HDD'en, svakeste ledd i alle maskinene? Vil det si harddisken til HP'en er dårligere enn Acer'en? Jeg er nærmere HP'en med tanke på at dette skal bli pc'en jeg også skal bruke til annet enn bare skolearbeid. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 30. mars 2015 Del Skrevet 30. mars 2015 (endret) Prosessorer og grafikkbrikker på bærbare har de siste 10 årene forbedret seg vanvittig i ytelse. Harddiskene på sin side, har knapt forbedret seg, og du finner de tregeste formene for harddisker i bærbare, da de har fokus på å være stille, ikke vibrere og strømsparing. Naturlig og greit det, men fortsatt, det gjør ikke saken noe bedre at de da holder igjen ytelsen i nesten alle situasjoner. Det man ønsker er en SSD, men med litt størrelse så er de mest å finne i litt dyrere klassene. Så for å være ærlig så ser jeg ikke helt poenget å ha en varm og kraftig prosessor, når SSDen vil holde deg igjen i alle bauer og kanter. Et unntak er ved tunge 3D-programmer/spill, hvor HDD'en gjør en grei jobb. Jeg ser dog en del fordel med 8GB minne (HP'en), spesielt med HDD. Da den vil ta i bruk lagringsenheten i mindre grad med mer minne. Så sånnsett så tror jeg den vil føles noe raskere, til tross for en prosessor som er svakere i enkeltoppgaver (den er bare kraftigere når du kjører programmer/multitasking som tar i bruk fire kjerner). Men ja, HPen har større skjerm, noe jeg prioriterer når det er snakk om en maskin som blir ofte bruk. Endret 30. mars 2015 av Andrull Lenke til kommentar
Spec1alOne Skrevet 1. april 2015 Forfatter Del Skrevet 1. april 2015 (endret) Er utrolig usikker på hvilken jeg burde velge. Tenker å gå for HP'en, men tenker på prosessoren. Er den god i forhold til acer'en? Endret 1. april 2015 av Spec1alOne Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 1. april 2015 Del Skrevet 1. april 2015 Du kunne jo ha vurdert denne. Jeg har selv lillebroren med I3 prosessor å er kjempe fornøyd med den. Jeg satte inn en 240GB SSD og oppgraderte til 8GB RAM å den reagerer lynkjapt når du åpner programmer, nettlesere etc. Den har ikke den beste batterikapasiteten, til film og sånt så varer den ca 4 timer med skjermen litt dimmet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå