Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Beregne forsinkelsesavgift

Darkbill

Anbefalte innlegg

Hei

Har en kunde som ønsket faktura på kr2000 som nå har forfalt 2 dager siden. Satt forfallsdato til 1 dag etter han skulle få lønning, derfor han ønsket faktura. Har nå sendt purring uten gebyr på epost, men han har ikke svart eller lest den. Han har kjapp til å svare ellers før avtalen.

Det står veldig tydelig på fakturaen at det blir beregnet 9.25% forsinkelsesrenter og purregebyr på kr65 ved forsinket betaling. Purregebyr kan jeg ikke kreve før det er gått 2 uker, men rentene kan jeg jo kreve fra dag 1. Hvordan beregner jeg og fakturerer dette?

Vi ble også enig om at han skulle slippe fakturagebyr på kr50 dersoø han betalte innen forfallsdato. dette står også på fakturaen, at det er 100% rabatt på gebyrlinjen ved betaling innen forfallsdato. Kan jeg da kreve disse 50kr likevel nå?

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan fakturerer jeg kunden om han betaler f.eks. 13 dager etter forfallsdato? Altså at han ikke har fått purregebyr enda. Ny faktura med rentene + fakturagebyr på dette og betalingsfrist på .. dager? Kan jeg også kreve at han betaler faktragebyr for denne fakturaen som han enda ikke har betalt? Har set skriftlig både på faktura og epost at han skulle slippe fakturagebyr dersom han betalte i tide.

Lenke til kommentar

Ifølge vilkårene for alle våres kunder er det kr50 gebyr på alle fakturaer som utstedes. Jeg og denne kunden ble enige om at "kunden kan slippe fakturagebyr gitt at fakturaen betales innen forfallsdato".

Det har jo altså ikke skjedd. At jeg da kan gi fakturagebyr på rentebeløpet antar jeg da er greit. Er det noe minimums forfall på rentebeløpet?

Og kan jeg fakturere fakturagebyr på den forrige fakturaen? Siden den ikke ble betalt innen forfall. Avtalen var at fakturagebyr ville få 100% rabatt, som også står som egen produktlinje på fakturaen, "etter avtale dersom faktura betales innen forfall"

Lenke til kommentar

Siden vilkårene for å slippe fakturagebyr på forrige faktura er misligholdt kan du kreve dette sammen med rentene.

Fakturagebyr på rentefaktura er i realiteten en purre-/inndrivelseskostnad, og for slike kostnader kan det ikke kreves mer enn man kunne krevd i inkassogebyrer, jfr. inkassoloven § 18 (begrensningen gjelder kun i forbrukerforhold, men jeg antar at dette er et forbrukerforhold). Du kan altså ikke kreve mer enn inkassogebyrene åpner for ved å omdøpe purrekostnaden til fakturagebyr. 

Lenke til kommentar

Okei, så jeg kan sette opp en faktura som ser nogenlunde slik ut, dersom faktura faktisk betales før det blir inkasso eller lignende..?

Forsinkelsesrente faktura 101 krxx

Fakturagebyr faktura 101 kr50

fakturagebyr kr50

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Nei. Fakturaen blir seende slik ut, gitt at dette er et forbrukerforhold: 

Forsinkelsesrente faktura 101

Fakturagebyr faktura 101

Sum

Med mindre du har adgang til å kreve purregebyr vil du ikke ha adgang til å kreve fakturagebyr. Inndrivingen av renter blir ikke et nytt krav (en "ny faktura"), det er inndriving av restkostnader fra den opprinnelige fakturaen. 

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...