Gå til innhold

Støyproblem med Saphire Radeon 9600 Pro

handuet

Anbefalte innlegg

Jeg har for et par uker siden kjøpt ny pc, med den et Saphire Radeon 9600 Pro "Fireblade" skjermkort. Problemet mitt er når jeg skrur på pcen. Hver gang jeg skrur den på (etter å ha hatt den av en stund) begynner vifta å bråke noe forferdelig! Jeg aner ikke hva den kommer av og det er vanskelig å beskrive den. Den er iallefall nok til at det skjærer i hjertet på en stakkar som har brukt mer på en pc enn han noengang har gjort før. Hvis jeg skrur av maskinen med en gang, før den booter, og på igjen noen ganger går ulyden bort igjen. Det er også en ganske svak høyfrekvent pipelyd som kommer og går litt som jeg tror er fra den. Legger bare merke til den når det er helt stille, da....

Bør jeg reklamere på dette eller er det noe jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dere sikker på at det er viften? Jeg monterte passiv GPU-kjøler fra Zalman på mitt Sapphire Radeon 9700 non pro, og opplever likevel en pussig høyfrekvent lyd når jeg slår på maskinen. Lyden forsvinner etter ca 20-30 sek. Dere kan jo forsøke å stanse viften med å holde fingeren på sentrum av viften for å sjekke.

Lenke til kommentar

Jepp! Lyden kommer fra viftelagret på skjermkortet! En skjærende og hvinende lyd ved oppstart når maskinen har stått en stund. Har samme kort og opplevd det samme. Lyden forsvant ved bytte til kjøleribber og ingen vifte - reklamasjon!

Gjør følgende: Åpne kabinettet, start maskinen. Idet lyden begynner, berør kanten på grafikkortet og se om den forsvinner? Gjør den det, vel da skulle det vel ikke være noen tvil?

degas

Lenke til kommentar

En enkel måte å fikse de fleste vifter som er dårlige er å bruke symaskin olje, ta av dekslet over akselen på viften.. drypp en dråpe (ikke mer) .. la det trekke i noen minutter før du snur viften.. sett på deksel igjen. Det pleier å virke på de fleste vifter.. (ikke alle) :)

Lenke til kommentar

Men er det verdt bryet å reklamere? Det virker som om det er et ganske vanlig problem. Om jeg kan fikse det selv er det jo greit? Men dette kan jo skyldes en feil på vifta som kan gi andre konsekvenser senere. Bare en av dere som mener jeg bør reklamere....?

Lenke til kommentar

Det går nok ikke på garantien, siden det er så uendelig mange vifter som har det syndromet, jeg prøvde å reklamere på mitt kort har det samme kortet faktisk, På komplett sa de at de kunne ta det inn og prøve å fike det, men da gikk det på min bekostning 700,-/time.. Heia Komplett :mad:

Skjermkortvifter er nok litt utsatt pga. at de sitter opp-ned, men syns likevel det er tegn på slett kvalitet at de begynner å bråke på den måten etter maks tre måneder i mitt tilfelle,

heldigvis funker symaskinolje tipset!!!

EDIT: Hvis du lar vifta holde på som den gjør, med de nskjærende lyden vil lagrene ta kvelden etterhvert og du vil få en ubrukelig vifte, men hvis du smører den når den begynner eller kort tid deretter, så holder den nok til du bytter det ut.

Lenke til kommentar
Det går nok ikke på garantien, siden det er så uendelig mange vifter som har det syndromet

takk! nå var det like før jeg sendte inn kortet til test... da måtte jeg vel ha betalt peng for det....

Hvis du lar vifta holde på som den gjør, med de nskjærende lyden vil lagrene ta kvelden etterhvert og du vil få en ubrukelig vifte

takk for den også! nå blir det ikkeno avslåing før jeg får hendene mine på sånn olje!

men jeg kommer til å sende en mail til komplett og spørre om dette går på garanti.

takk for hjelp! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...