Gå til innhold

Vi lever tross alt i 2015!

Anbefalte innlegg

Kommer til stadighet over dette 'argumentet': ' Vi lever tross alt i 2015!' Lurer på hva det skal bety og om folk forstår hva de selv legger ned i dette uttrykket? Alle ting er jo ikke nødvendigvis bedre nå enn de var før i tiden (kanskje spesielt når det kommer til moral og verdier osv.) Jeg synes denne måten å 'argumentere' på igrunn er ganske irriterene, ureflektert og intetsigende. Det er ikke et argument i seg selv at vi lever i 2015, men dette ser ut til a bli slengt runt i alle sammenhenger!

Hva mener dere? Er det bare meg som reagerer på dette? Dere som bruker dette 'argumentet' hva er det egentlig dere refererer til?  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er vel en standardfrase hvor årstallet jevnlig byttes ut? Jeg regner med at eldre mennesker muligens har hørt uttrykket "vi lever jo i 1935!". 

Kanskje er det tanken om progresjon som ligger bak? Det er lett å anta at utviklingen på ikke-tekniske områder speiler utviklingen i teknikk/digital utvikling. Uansett hva som skjer, er det mange som tenker på utviklingen som progressiv forbedring. 

Skal barn få lov å gå utendørs uten gåhjelm og uten å være gps-merket? Hallo! Vil lever tross alt i 2015!

Nei, det er temmelig intetsigende. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

En ting som jeg tenker på i denne forbindelse, det er hvor mye i bak-evja man er på teknologifronten. I 2015 noen tiår etter datamaskinens revolusjonerende inntog, så har man fremdeles ikke oppnådd et papirløst samfunn.

Ting går tregt. Ting tar tid. Det er bare ganske irriterende at først nå har man et løft innen helsevesenet med "kjernejournal". Kjernejournalen kan f.eks. være til stor hjelp når man akutt trenger hjelp, og noen kan sjekke opp i mot den for å se om man har allergier eksempelvis.

Det er bare et enslig eksempel. Det er et hav av slike eksempler, på hvor nyttig datamaskiner og internettet kunne vært om man bare hadde viljen og pengene til det. Det ser jo ut til at man har fått et lite gjennombrudd.

En ting som driver folk til å tenke mere på dette, det er f.eks. all App-utviklingen som foregår i disse dager. F.eks. kan jeg gå på Clas Ohlson kjøpe meg en dings, innstallere en App fra Google Play, og så holde orden på at jeg ikke glemmer igjen en gjenstand på et sted jeg besøker.

Skal barn få lov å gå utendørs uten gåhjelm og uten å være gps-merket? Hallo! Vil lever tross alt i 2015!

Nei, det er temmelig intetsigende. 

Nei er du gal  :wee:

Man kan jo ikke GPS-tagge barn. De har jo et visst nivå av selvbestemmelsesrett.

Hunden derimot, der kan det være både svært nyttig og helt lovlig. Må passe seg for "dyretilsynet" seff.

Å GPS-tagge barn er jo i teorien like nyttig som å tagge hundene. Men, det kan misbrukes, og da driver man plutselig med "frihetsberøvelse", og kan bli bøtelagt og fengslet for dette.

Tror ingen setter deg i fengsel for å plassere gåhjelm og løpehjelm på barna. Men, mennesker er artig uforutsigbare, så den som venter får se  :wee:

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et uttrykk på linje med "I verdens rikeste land". Avsluttes gjerne med en oppfordring om at statsministeren, uansett hvem det tilfeldigvis måtte være, må gå.

At vi faktisk diskuterer noe sånt som dette, i verdens rikeste land, i år 2015, er helt på trynet.

Erna må gå!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det er helt utrolig at folk bruker det argumentet i verdens rikeste land! Bør kunne forvente bedre av folk som er født med ski på bena og er verdensmestre i u-hjelp. :p

Men litt mer seriøst, jeg tror mange ikke har den mentale kapasiteten til å tenke ut reelle argumenter og utforme egne setninger. Det virker som ordtak og tomme fraser er noe som kommer med alderen. Ikke for alle, men for en del. Folk kjører seg fast i fraser som de ubevisst dytter inn i samtalene for å fylle tomrommet.

Jaja, sånn går no dagan. Skitt fiske, goddag mann økseskaft. Det var no likar før i tida. Ungdommen eier ikke respekt for de eldre. Fin vær ja. Jattajatta. osv.

Bare legg merke til det neste gang du møter noen som prater utpreget frasete.

PS. I arbeidslivet er det et eget uttrykk og liksomspill for den type fraser: bullshit-bingo.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En annen ting er at ting som ikke hører hjemme i 2015, kan høre hjemme i 2078. Putetrekk laget av forhuden til omskårne barn går ikke an i 2015. Likevel kan det være smart å kjøpe ett for å spare til 2078 hvor omskjæringen muligens har tatt helt av. 

Lenke til kommentar

Synes ofte dette blir brukt av folk som ikke ser ut til å være i stand til å argumentere godt for standpunktet sitt, men likevel mener deres standpunkt er udiskutabelt riktig. Er vell samme typen som vil bruke tilsvarende intetsigende fraser som "det er ingen menneskerett å..." eller gå rett på person.

Lenke til kommentar

Ja, du kan nok ha rett i at det er en form for hersketeknikk. Jeg kom på noen flere i sjangeren nytt/gammelt/tid (også med motsatt fortegn):

- Det er en velprøvd løsning som har fungert i alle år

- Vi lever da tross alt i 2015

- Alt var bedre før i tida

- Forandring fryder

- Einar Gerhardsen vil snu seg i grava om han fikk høre ditt forslag

- Det har ikke vært indeksregulert siden falklandskrigen!!

- Hør på oss som har levd et langt liv.

- Ungdommen er framtida vår

- Vi kan ikke spise plast og syntetisk mat

- Vi er nødt til å endre kostholdet for å redusere livsstilssykdommer

- Ingen har dødd av god gammeldags husmannskost

- Grandtante Olga har røkt pipe i 90 år og er fortsatt like sprek

- Tenk på det unødvendige søppelberget om vi stopper FM-sendingene, FM må leve videre av hensyn til miljøet og fordi minstepensjonistene skal slippe å kjøpe nytt utstyr de ikke kan noe med.

- Vrakpanten burde vært skyhøy og nybilavgiftene null så vi kunne kjøpt biler oftere enn vi kjøper nytt undertøy, for sikkerheten og miljøets del.

- Bilen min har holdt i 20 år og holder sikkert i 20 til.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En annen ting er at ting som ikke hører hjemme i 2015, kan høre hjemme i 2078. Putetrekk laget av forhuden til omskårne barn går ikke an i 2015. Likevel kan det være smart å kjøpe ett for å spare til 2078 hvor omskjæringen muligens har tatt helt av. 

I 2078, når jeg kanskje ikke lever lengre, så har de for lengst gått til celledyrkingsnivå og fått det til å kunne masseproduseres. Da får man den hodeputen billig, framfor å måtte betale en arm og ei nyre for det. Nyrer vil kanskje ikke ha særlig verdi lengre, jeg tenker da på sånn som at man selger ei nyre for å kunne kjøpe iPhone. Fordi man kanskje vil kunne dyrke nyrer i lab'en.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Vi lever tross alt i år xxxx" innebærer at man mener utviklingen burde ha gått fortere, men at inkompetanse, intoleranse eller dårlig moral har blokkert utviklingen. Gjerne der teknologi har fantes i mange år, men ikke har blitt innført, men også mot snerpete moral.

"Utrolig at ikke statsministerens mobilsamtaler er kryptert, vi lever tross alt i 2015."

Betydning: Teknologien har vært der lenge, det er av stor nødvendighet (husk basestasjonsaken), men de ansvarlige har valgt å site på stumpen og ikke innføre det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kommer til stadighet over dette 'argumentet': ' Vi lever tross alt i 2015!' Lurer på hva det skal bety og om folk forstår hva de selv legger ned i dette uttrykket? Alle ting er jo ikke nødvendigvis bedre nå enn de var før i tiden (kanskje spesielt når det kommer til moral og verdier osv.) Jeg synes denne måten å 'argumentere' på igrunn er ganske irriterene, ureflektert og intetsigende. Det er ikke et argument i seg selv at vi lever i 2015, men dette ser ut til a bli slengt runt i alle sammenhenger!

Hva mener dere? Er det bare meg som reagerer på dette? Dere som bruker dette 'argumentet' hva er det egentlig dere refererer til?  

Appeal to Novelty

The appeal to novelty (also called argumentum ad novitatem) is a fallacy in which someone prematurely claims that an idea or proposal is correct or superior, exclusively because it is new and modern.

http://en.wikipedia.org/wiki/Appeal_to_novelty
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av og til kan det være greit. Hvis jeg sier "selvfølgelig skal kvinner få gå i bukse på jobb, vi lever tross alt i 2015", viser jeg til et område der det har vært og er betydelig endring. Men hvis jeg sier "selvfølgelig skal rike betale eiendomsskatt, vi lever tross alt i 2015", prøver jeg å gjøre et spørsmål om ideologi til et spørsmål om modernitet. Når jeg tenker meg om er det litt av grunnen til at "Fremskrittspartiet" er et latterlig navn på et parti - som om man liksom er gammeldags hvis man er uenig med dem.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om er det litt av grunnen til at "Fremskrittspartiet" er et latterlig navn på et parti - som om man liksom er gammeldags hvis man er uenig med dem.

Kristelig Folkeparti - som om man ikke er folk om man ikke er enig med dem.

Demokratene - som om man er mot demokrati om man ikke er enig med dem.

Lenke til kommentar

Ja, alle partinavn som prøver å ta eierskap på noe er egentlig ganske sprengte. Godt vi ikke bor i statene...

Nei, men helt seriøst, Frp er langt verre. Der KrF, SV og de andres navn rett og slett flagger ståsted, noe som må være lov, gjør Siv og co. krav på fremskritt. Men hva er det? En høyremann vil mene at lavere skatt er fremskritt, en sosialist det stikk motsatte. "Fremskrittspartiet" blir vagt og breialt samtidig.

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Appeal to Novelty

The appeal to novelty (also called argumentum ad novitatem) is a fallacy in which someone prematurely claims that an idea or proposal is correct or superior, exclusively because it is new and modern.

http://en.wikipedia.org/wiki/Appeal_to_novelty

Vi lever tross alt i 2015!

Denne måten å ordlegge seg på er jo i aller høyeste grad et uttrykk for at man kunne tenke seg at "moderniseringen", forandringen gikk hurtigere fram enn hva den til nå har gjort om et tema.

Og et uttrykk for irritasjon muligens. "over de evneveike og bakstreverske, idiotene.. ", elns.  :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg oppfatter uttrykket tidvis nærmest som "tankeløs lettsindighet", dvs. der tiden i seg selv liksom skal være tyngste argumentet.

Vi ryddet et dødsbo, og hadde bl.a. et bortimot ubrukt og strøkent Stereo TV m/manualer fj.kontroll etc. av den gamle typen som vi ville gi bort til en kommunal-brukt butikk, men de ville ikke ta imot. De kunne vel liksågodt ha sagt "Herregud, vi lever tross alt i 2015" føler jeg, med den holdningen de hadde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...