Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva bør jeg gjøre? Ingen kontrakt

Maaaari

Anbefalte innlegg

Hei.

For ca et år siden fikk et familiemedlem som stod i samme stall som meg ei hoppe gratis. De skrev ikke noen kontrakt. Kort tid etter tok jeg over denne hoppa, og jeg ble hennes nye eier. Vi skrev heller ikke noen kontrakt da, og jeg har ikke registrert meg selv som eier. Men jeg fikk altså alle papirene. For kun noen uker siden satt jeg henne bort på helför pga livssituasjon som gjorde det vanskelig for meg å gi hoppa alt hun trengte av trening og stell. Hun jeg satt henne bort til fikk med papirer i tilfelle hun skulle starte stevner ol, og vaksinasjonskortet er festet i selve passet. Jenta som ga hesten til mitt familiemedlem sendte meg en melding for et par dager siden og sa at hun ønsket å få hoppa tilbake. Jeg svarte da at dette ikke var noe jeg ønsket, og at jeg hadde satt henne ut på helför for en viss periode til jeg hadde mulighet til å ta meg ordentlig av henne igjen. Jenta sa da at hun hadde sagt til mitt familiemedlem at hun ville ha førsterett på å få henne/kjøpe henne tilbake om mitt familiemedlem valgte å gi hoppa bort/selge henne. Mitt familiemedlem kan ikke huske at den forje eieren sa dette, og mener at dette ikke er en avtale de har hatt. Denne situasjonen er ganske vanskelig, og jeg er usikker på hva jeg bør gjøre. Kan dere hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du spør om her går vell mest på den sosiale biten og håndtering av familiemedlemmane dine?

Reint juridisk treng du ikkje å gjere noke som helst. Du har fått hesten frå familiemedlemmet gjennom ein muntlig avtale.

At avtalen blei inngått kan du sannsynleggjere ved å vise til at du fekk råderetten over hesten og at du fikk alle relevante papirer. At dere ikkje skreiv kontrakt har ingen innvirkning på sjølve avtalen.

Som den nye eigaren så er det du som rår over hesten og kan ta alle besluttningar.

Dersom den orginale eigaren (jenta) meiner at ho hadde avtalt med ditt familiemedlem at ho skulle ha fyrsteretten til å kjøpe tilbake hesten ved framtidig overføring av eigerskap så er dette noke som jenta må ta med ditt familiemedlem.

Om denne fyrsteretten var ein muntlig avtale så må jenta bevise eller sannsynleggjere at det var dette som var avtalen. Dersom dette ikkje var uttrykkelig avtalt så har ikkje ditt familiemedlem gjort noke galt.

Dersom dette var avtalt så har ditt familiemedlem brutt avtalen og vil då være erstattningspliktig.

Men du treng ikkje å gjere noke spesielt.

Når det gjeld familiesituasjonen så vil det sjølvsagt være veldig snilt av deg å gi hesten tilbake til ditt familiemedlem som deretter kan levere hesten tilbake til jenta, men du har ingen forpliktelser til å gjere dette.

Dette er ein sak mellom ditt familiemedlem og jenta som var dei som inngikk avtalen, du er ikkje ein part i den avtalen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det du spør om her går vell mest på den sosiale biten og håndtering av familiemedlemmane dine?

Reint juridisk treng du ikkje å gjere noke som helst. Du har fått hesten frå familiemedlemmet gjennom ein muntlig avtale.

At avtalen blei inngått kan du sannsynleggjere ved å vise til at du fekk råderetten over hesten og at du fikk alle relevante papirer. At dere ikkje skreiv kontrakt har ingen innvirkning på sjølve avtalen.

Som den nye eigaren så er det du som rår over hesten og kan ta alle besluttningar.

Dersom den orginale eigaren (jenta) meiner at ho hadde avtalt med ditt familiemedlem at ho skulle ha fyrsteretten til å kjøpe tilbake hesten ved framtidig overføring av eigerskap så er dette noke som jenta må ta med ditt familiemedlem.

Om denne fyrsteretten var ein muntlig avtale så må jenta bevise eller sannsynleggjere at det var dette som var avtalen. Dersom dette ikkje var uttrykkelig avtalt så har ikkje ditt familiemedlem gjort noke galt.

Dersom dette var avtalt så har ditt familiemedlem brutt avtalen og vil då være erstattningspliktig.

Men du treng ikkje å gjere noke spesielt.

Når det gjeld familiesituasjonen så vil det sjølvsagt være veldig snilt av deg å gi hesten tilbake til ditt familiemedlem som deretter kan levere hesten tilbake til jenta, men du har ingen forpliktelser til å gjere dette.

Dette er ein sak mellom ditt familiemedlem og jenta som var dei som inngikk avtalen, du er ikkje ein part i den avtalen.

Det du sier stemmer, men med ett unntak: Alle innvendinger som opprinnelig eier kan gjøre gjeldende mot påstått eier nummer to, kan også gjøres gjeldende mot TS. Man ekstingverer ikke når man får noe som gave, se godtroloven § 1.

Nå er det for sent å gjøre det til et kjøp, for du vet om den påståtte tilbakekjøpsretten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...