Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

 

Nei, jeg sa det i en spøkefull tone, men skjønner at det er vanskelig å oppfatte gjennom tekst. Det var et lite stikk til at "folk vet ikke alltid hva de stemmer på" i folkeavstemninger.

 

Først så er en spørreundersøkelse og folkeavstemning helt forskjellige ting, og for det andre så vil spørsmålet være kjent for alle i sistnevnte situasjon. Hvilke spørsmål og hvordan de er formulert vet vi ingenting om når det gjelder spørreundersøkelser.

Hvis spørsmålet er: "er du for søndagsåpent", så er det uklart hva det betyr å være for. Da vil det være opp til den enkelte å tolke spørsmålet. Derfor er jeg kritisk til spørreundersøkelser.

Hvordan er et så enkelt spørsmål uklart, og hvordan tror du spørsmålet ville vært utformet i en folkeavstemning?

 

I tillegg, hvorfor gjør du narr av "folk vet ikke alltid hva de stemmer på" i forhold til folkeavstemninger, samtidig som du sier at "folk vet ikke alltid hva de svarer på" i forhold til spørreundersøkelser?

 

Det er uklart fordi spørsmålet ikke er spesielt treffende for hva saken handler om. En god del vil tolke det slik jeg tolker spørsmålet, at det handler om statlig innblanding. Men mange vil tolke det som de blir spurt om de kunne tenke seg å handle på søndager. Det kan gi et skjevt bilde av hva folket faktisk mener.

 

En folkeavstemning er noe som foregår offentlig, spørsmålet er dermed kjent for alle, alle har mulighet til å si hva de mener. En spørreundersøkelse foregår "bak lukkede dører", hvor det er lett å vinkle saken ved å formulere spørsmålene på en viss måte. Og de har en tendens til å ringe folk på de verst tenkelige tidspunktene, gjerne mens du spiser middag og du bruker et sekund betenkningstid på hvert spørsmål så du blir fort ferdig før maten blir kald, snakker av erfaring :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis noen faktisk får redusert livskvalitet fordi jeg ønsker å bruke søndagen til noe som er utenfor normene får de ha det så godt - null empati fra min side.

Jada, hadde det blitt massedød kanskje...

 

Egentlig blir det bare de som du assosiere med som lider så lenge du er en hyggelig fyr. Ellers blir det bra kanskje hvis onde mennesker isolere seg!

Lenke til kommentar

Jeg psykoanalyserer deg ikke, bare la merke til at du hadde en snurt og litt barnslig reaksjon.

Så, rett etter at du skriver at det er vanskelig å oppfatte tone over tekst, så leser du altså at jeg er snurt og at du har truffet et nerve. Dette fordi jeg kopierte din vits. Jaja, kjør på. Vi har sikkert tatt opp nok plass uansett.

Lenke til kommentar

 

Hvis noen faktisk får redusert livskvalitet fordi jeg ønsker å bruke søndagen til noe som er utenfor normene får de ha det så godt - null empati fra min side.

Jada, hadde det blitt massedød kanskje...

 

Egentlig blir det bare de som du assosiere med som lider så lenge du er en hyggelig fyr. Ellers blir det bra kanskje hvis onde mennesker isolere seg!

 

 

Onde mennesker kan godt isolere seg, jeg gjør det neppe.

Lenke til kommentar

Hvis argumentet for søndagsåpne butikker skal være at butikkeiere skal ha friheten til å velge selv om de vil ha åpent, så får avstemningen bli blant butikkeiere da. Sist jeg sjekket var vi såpass ressurssterke at vi ikke trenger en haug med forkjempere for å diskutere saken for oss. Har fortsatt til gode å møte en butikkeier som er positiv til søndagsåpne butikker.

 

Om ikke butikkeiere selv ønsker å ha åpent, så er det egentlig kun personene som ikke klarer å planlegge uka si som står igjen og sutrer

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg er det prinsippet i denne saken som er viktig.

Skal virkelig staten bestemme over private bedrifters valg når det gjelder åpningstid?  Vi har jo allerede en arbeidsmiljølov som skal forhindre bedrifter i fra å utnytte arbeidstakere.  

 

Fra min side er det et absolutt nei.  Dette har ikke staten noe med.

Lenke til kommentar

Hvis argumentet for søndagsåpne butikker skal være at butikkeiere skal ha friheten til å velge selv om de vil ha åpent, så får avstemningen bli blant butikkeiere da. Sist jeg sjekket var vi såpass ressurssterke at vi ikke trenger en haug med forkjempere for å diskutere saken for oss. Har fortsatt til gode å møte en butikkeier som er positiv til søndagsåpne butikker.

 

Om ikke butikkeiere selv ønsker å ha åpent, så er det egentlig kun personene som ikke klarer å planlegge uka si som står igjen og sutrer

Pleier du å foreslå kartellvirksomhet i alle bransjer, eller bare i bransjer der du selv er representert?

Lenke til kommentar

Hva om alle som er for søndagsåpne butikker kan være helt ærlige og svare på det følgende:

 

Ville dere synes det var topp å bli tvunget til å jobbe på søndager?

 

For det kommer til å bli realiteten, for hvis butikkene er åpne på søndager, er det flere yrker enn handelsstanden som må innføre eller øke bemanningen på søndagene. Kollektivtransport, vektere, renholdsarbeidere, kundeservice blant de som server butikkenes systemer og så videre og så videre.... Det blir en snøballeffekt, for jo flere yrker som må bemannes på søndager, jo flere andre yrker må også bemannes.

Lenke til kommentar

Hva om alle som er for søndagsåpne butikker kan være helt ærlige og svare på det følgende:

 

Ville dere synes det var topp å bli tvunget til å jobbe på søndager?

 

For det kommer til å bli realiteten, for hvis butikkene er åpne på søndager, er det flere yrker enn handelsstanden som må innføre eller øke bemanningen på søndagene. Kollektivtransport, vektere, renholdsarbeidere, kundeservice blant de som server butikkenes systemer og så videre og så videre.... Det blir en snøballeffekt, for jo flere yrker som må bemannes på søndager, jo flere andre yrker må også bemannes.

Personlig er svaret ja, jeg vil gjerne jobbe på søndager. At jeg ikke har mulighet til det er en av grunnene til at jeg vurderer å bytte deltidsjobb. Men, hva jeg personlig synes er ikke så viktig.

 

Men, egentlig, så har jeg ikke lyst til å måtte jobbe på søndager, nei. Jeg har heller ikke lyst til å bli tvunget til å jobbe mandager, tirsdager, onsdager, torsdager, fredager eller lørdager. Dette er helt klart et onde for meg. Det er veldig mange ting jeg vil gjøre, og som jeg har nytte av å gjøre, å være på arbeid i seg selv er veldig langt nede på den listen.

 

Det er derfor de fleste som trenger arbeidskraft må kompensere de som tilbyr denne arbeidskraften, i form av lønn og andre goder.

 

Ref. tall fra tidligere i denne tråden så vil denne snøballeffekten du snakker om gjøre at andelen som jobber på søndager vil øke med 4-5 %. Det er ikke en enorm snøball.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...