Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

 

 

Nei, det blir ikke helt feil. Det blir ganske nøyaktig. Fortell oss heller hvorfor du synes 0,5% feilmargin blir for mye for din smak.

Det kan være nøyaktig, men det er ingen garanti for det; noe valgprognosene i Storbritannia jo er et eksempel på. Svarene i slike undersøkelser varierer og veldig ut i fra måten spørsmålene blir formulert på.
Det samme gjelder folkeavstemninger. Måten det som skal stemmes på blir skrevet og kommuniserte varierer og kan føre til mange feil. Folk forstår ikke alltid hva de stemmer på
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Spørreundersøkelser er totalt skivebom for å finne svar på faktaspørsmål, men dette er ikke et faktaspørsmål. Dette handler om hva folk mener og foretrekker og da er spørreundersøkelse en veldig god rettesnor.

Mitt poeng, som jeg ikke tror du er uenig i, er at det er irrelevant for å gjøre seg opp en mening om hva en anser som er rett eller galt hva flertallet mener er rett eller galt.

 

Det jeg tror du prøver å si, er at flertallets mening i ett demokratisk samfunn, ofte blir oversatt til lover, og med tanke på sannsynligheten for endringer av lovverket så er slike meningsmålinger relevante.

 

 

Selv om undersøkelsen begrenser populasjonen til forummedlemer mens dagens lov og den foreslåtte vil gjelde en annen populasjon, Norges innbyggere, mener jeg det vil være interessant å se hva forummedlemmene mener. Det er som sagt for å forstå litt bedre populasjonen forummedlemmer sammenlignet med blant annet trådens utvikling og hva populasjonen Norges innbyggere mener i de nasjonale undersøkelsene.

Jeg ville nok også syntes det var interessant, men anser det vil si mer om forumbefolkningen, enn om sannsynligheten for lovendring, samt si ingenting relevant for at folk skal ha grunnlag for å gjøre seg opp en mening om tema.

 

Medmindre man anser demokratiet som en slags type V6 der målet er å gjette hvem som vinner låpet. [strengt tatt har jeg en mistanke om at en relevant del av befolkningen har en slik holdning, men det er en annen sak].

 

logo_utsalg_rikstoto.jpg

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det samme gjelder folkeavstemninger. Måten det som skal stemmes på blir skrevet og kommuniserte varierer og kan føre til mange feil. Folk forstår ikke alltid hva de stemmer på

Akkurat ja, er dette det nivået debatten skal ligge på?

Lenke til kommentar

 

 

Det samme gjelder folkeavstemninger. Måten det som skal stemmes på blir skrevet og kommuniserte varierer og kan føre til mange feil. Folk forstår ikke alltid hva de stemmer på

Akkurat ja, er dette det nivået debatten skal ligge på?
Er ikke det en typisk holdning blant sosialister? "Folk vet ikke hva er best for dem, så vi tar beslutningene for dem" ;)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Hva med oss som slapper best av helt alene? Noe jeg vil anslå er ganske mange, kan du ærlig talt si at du slapper av med masse folk rundt deg? Og forøvrig, dersom det å chille er argumentet så har vi vel aldri vært latere enn det vi er nå. Jeg har på følelsen at du mener noe annet enn å slappe av når du sier slappe av.

Ja. Jeg slapper av bedre når jeg har muligheten til å dele min fritid med andre. Dette gjør at for at min fritid skal bli best mulig må vi ha en felles fridag. For at din fritid skal bli best mulig, trenger vi ikke ha en felles fridag siden du liker deg best alene. Skjønner du nå hvorfor løsningen vi har idag er den mest optimale? Jeg får dekket mine behov og det gjør du også. Med din løsning får du dekket dine behov, men jeg ikke.

Lenke til kommentar

 

 

 

Da blir det dog ikke på grunn av at det er tradisjon, men fordi det faktisk har et reelt poeng. Å henvise til "kristen kulturarv" er ikke et slikt poeng. Massedød blant søndagsarbeidere kunne vært det, om det var reelt.

Uenig-fordelene stammer fra faktumet at det er en tradisjon som flertallet følger. Kulturarven har sekulære fordeler.

Så lenge du mener det eneste grunnen til å forby noe er fordi det blir "massedød", blir vi aldri enige

Den første setningen må du gjerne utdype - jeg kan ikke se at en tradisjon som følges kun for tradisjonens skyld nødvendigvis er en fordel, for eksempel å ikke ha sex før ekteskapet. I dag stiller de fleste seg hoderystende til hele konseptet, og ikke minst greia med uekte/ekte barn - en gammel (religiøst begrunnet?) tradisjon ble utradert fordi den var tåpelig og uten nytteverdi.

Tradisjonen etablerte en felles fridag og en slags rytme som flertallet følger. Det er faktumet at det er "felles" som gir det de største fordelene, ifølge noe forskere. Ble det aldri etablert et par felles fridager ville psykiske og fysiske fordelene som kommer fra å slapp av sammen med mere venner og slekt bli mindre.

 

Andre tradisjoner har ikke nødvendigvis de samme fordelene bare fordi folk gjør det samtidig.

 

 

Hvorfor er det viktig at alle følger samme rytme? Jeg greier ikke se at det er et vesentlig poeng at noen ikke gjør det. Man må få lov til å droppe ut av alle fellesgreiene, også - at det passer for endel betyr ikke at andre på død og liv må følge de samme normene. Hvis noen faktisk får redusert livskvalitet fordi jeg ønsker å bruke søndagen til noe som er utenfor normene får de ha det så godt - null empati fra min side.

Lenke til kommentar

hehe, joda, det er nettopp det jeg har  :tease:

Vent, fremstilte du det da med vilje som om jjkoggan sa noe han ikke gjorde, eller tror du faktisk at det du skrev var treffende?

 

Grimir påpekte at en feilkilde med spørreundersøkelser er at svarene avhenger av hvordan spørsmålet blir stilt. jjkoggan påpekte at det samme gjelder for en eventuell folkeavstemning. That's it.

Lenke til kommentar

Det er åpenbart en solid motstand mot søndagsåpne butikker, og gitt at denne holdningen har flertall i befolkningen - er det fortsatt det som skal avgjøre diskusjonen? Hva om det også er et flertall for å avvikle religion i landet som konsept? Er det legitimt at de religiøse ikke lenger får lov til å gå til sitt "tempel" og be en bønn dersom dette blir innført?

Det går an å grave frem mange slike eksempler hvor et flertall i svært liten grad blir berørt av en endring, men likevel vil begrense et mindretalls muligheter til å utøve fredelige handlinger. En gang i tiden var det sikkert flertall for både slaveri og jødeparagraf, uten at det gjorde det hele noe mer moralsk riktig av den grunn.

Lenke til kommentar

Et viktig spørsmål man må stille seg er HVORFOR flertallet er mot.

Her er media, som jo har kjørt på med "DYRERE VARER" en rekke ganger, både på NRK og TV2, et viktig årsak.  De har, såvidt jeg har fått med meg, ikke nevnt OECD rapporten en eneste gang.  Dette er propaganda på høyt nivå...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flertallet er ofte i mot endringer fordi det er en endring i seg selv. Man kunne jo kjørt en spørreundersøkelse på å reversere diverse lover laget for noen tiår siden uten et soleklart flertall, for eksempel. Jeg vet ikke hvordan opinionen var ift fargefjernsyn den gangen det var et tema, men er det noen som tror et forbud ville scoret mer enn 1% av totalen?

Lenke til kommentar

 

 

 

Det samme gjelder folkeavstemninger. Måten det som skal stemmes på blir skrevet og kommuniserte varierer og kan føre til mange feil. Folk forstår ikke alltid hva de stemmer på

Akkurat ja, er dette det nivået debatten skal ligge på?
Er ikke det en typisk holdning blant sosialister? "Folk vet ikke hva er best for dem, så vi tar beslutningene for dem" ;)
Dette illustrerer utmerket poenget mitt. Det er helt åpenbart at du ikke forsto hva jeg skrev. Ikke stem på jjkoggan, han er sosialist!
Lenke til kommentar

 

hehe, joda, det er nettopp det jeg har  :tease:

Vent, fremstilte du det da med vilje som om jjkoggan sa noe han ikke gjorde, eller tror du faktisk at det du skrev var treffende?

 

Grimir påpekte at en feilkilde med spørreundersøkelser er at svarene avhenger av hvordan spørsmålet blir stilt. jjkoggan påpekte at det samme gjelder for en eventuell folkeavstemning. That's it.

 

Nei, jeg sa det i en spøkefull tone, men skjønner at det er vanskelig å oppfatte gjennom tekst. Det var et lite stikk til at "folk vet ikke alltid hva de stemmer på" i folkeavstemninger.

 

Først så er en spørreundersøkelse og folkeavstemning helt forskjellige ting, og for det andre så vil spørsmålet være kjent for alle i sistnevnte situasjon. Hvilke spørsmål og hvordan de er formulert vet vi ingenting om når det gjelder spørreundersøkelser.

Hvis spørsmålet er: "er du for søndagsåpent", så er det uklart hva det betyr å være for. Da vil det være opp til den enkelte å tolke spørsmålet. Derfor er jeg kritisk til spørreundersøkelser.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det samme gjelder folkeavstemninger. Måten det som skal stemmes på blir skrevet og kommuniserte varierer og kan føre til mange feil. Folk forstår ikke alltid hva de stemmer på

Akkurat ja, er dette det nivået debatten skal ligge på?
Er ikke det en typisk holdning blant sosialister? "Folk vet ikke hva er best for dem, så vi tar beslutningene for dem" ;)
Dette illustrerer utmerket poenget mitt. Det er helt åpenbart at du ikke forsto hva jeg skrev. Ikke stem på jjkoggan, han er sosialist!

 

Se tidligere svar. Og etter hva jeg forstår så stiller du ikke til valg, så da er jo den saken grei :p

Lenke til kommentar

Nei, jeg sa det i en spøkefull tone, men skjønner at det er vanskelig å oppfatte gjennom tekst. Det var et lite stikk til at "folk vet ikke alltid hva de stemmer på" i folkeavstemninger.

 

Først så er en spørreundersøkelse og folkeavstemning helt forskjellige ting, og for det andre så vil spørsmålet være kjent for alle i sistnevnte situasjon. Hvilke spørsmål og hvordan de er formulert vet vi ingenting om når det gjelder spørreundersøkelser.

Hvis spørsmålet er: "er du for søndagsåpent", så er det uklart hva det betyr å være for. Da vil det være opp til den enkelte å tolke spørsmålet. Derfor er jeg kritisk til spørreundersøkelser.

Hvordan er et så enkelt spørsmål uklart, og hvordan tror du spørsmålet ville vært utformet i en folkeavstemning?

 

I tillegg, hvorfor gjør du narr av "folk vet ikke alltid hva de stemmer på" i forhold til folkeavstemninger, samtidig som du sier at "folk vet ikke alltid hva de svarer på" i forhold til spørreundersøkelser?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...